به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا صیادی روز چهارشنبه در نشست خبری در تشریح برنامههای سازمان زیباسازی در ایام محرم یکی از اصلیترین برنامههای خود را اجرای طرح «سیاهپوشان شهر» اعلام کرد و افزود: در این طرح، تمرکز سازمان زیباسازی شهر تهران به سمت معابر فرامحلی رفته است که حدود ۱۳ هزار پرچم در ابعاد یک در چهار متر مربع در نقاط فرامحلی مانند پلها و معابر بزرگراهی و خیابانهای اصلی شهر نصب شده همچنین ۱۰۰ هزار پرچم محلی میان مردم و هیاتها توزیع و به بیش از یک هزار و ۵۰۰ مسجد، بستههای ویژه فضاسازی محیطی داده شده است. این بستهها در اعیاد شعبانیه و عید غدیر هم توزیع شده بود.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نماپرچم به منظور نصب بر ساختمانهای بلندمرتبه تدارک دیده شده اظهار داشت: نصب این پرچمها از فردا (پنجشنبه) آغاز خواهد شد.
صیادی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار رویداد بزرگ هنری خوشنویسی (کالیگرافی) نشان عاشقی برگزار میشود، افزود: عناصر حجمی در فضاسازی محیطی بسیار قابل اهمیت هستند؛ تصمیم گرفته شده که امسال سوگواره هنری برگزار و بر ۵۰۰ تیغه علامت که نماد عزاداری است، طراحی و خوشنویسی شود.
وی درباره تبلیغات محیطی گفت: چند رویکرد برای طراحی در بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی انتخاب شده است؛ نخستین رویکرد، کودکان عاشورایی است که همه سازههای فرهنگی آن درحال اکران است. مجموعه دوم، جملات خاطرهانگیز برای مردم است که میتواند دل مردم را به نغمه عاشورایی متصل کند. این مجموعه دارای بارکد است که با اسکن آن روی بیلبوردها به نوحه خوانی وصل میشوند و میتوانند آثار را در بیلبوردهای واقع در معابر پیاده محور، بشنوند.
دیوارنگارهای به طول ۴۰۰ متر با عنوان پرچمهای حسینی
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: دیوارنگاره بزرگی به طول ۴۰۰ متر اثر استاد کامیار صادقی در بزرگراه ستاری با عنوان پرچمهای حسینی رونمایی خواهد شد؛ این اثر در شورای هنری سازمان مصوب شده و برای دهه محرم رونمایی خواهد شد همه تلاش ما این بود که در کنار مردم بایستیم و به کسانی که دغدغه حسینی دارند، خدمت کنیم.
صیادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره هویت بخشی به میادین شهر تهران گفت: در این حوزه باید چند معیار را با هم ببینیم؛ نشانها یکی از شاخصهای اصلی هستند؛ به همین منظور امسال برای ۱۲ میدان نشان شاخص ساخته خواهد شد برای مثال برای میدان خراسان کار در حال انجام است، برای میدان حضرت عبدالعظیم حسنی نیز انجام خوهد شد و در بازارچه شهرستانی منطقه ۱۳ نیز طرح یکسان سازی انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: یکی از اتفاقاتی که میتواند شاخص باشد توجه به مبادی ورودی تهران است که در اولین مواجهه با افراد و مسافرانی که وارد شهر میشوند قرار دارد. این در شرایطی است که مبادی ورودی تهران جزو بی هویت ترین بخشهای شهر هستند بنابراین با تاکید شهردار تهران برای این مبادی ورودی یک ابر طرح تعریف کردیم و جلسات بسیاری با هنرمندان داشتیم؛ طرحهایی تعریف شده که در کارگروهها در حال بررسی است. در فاز نخست ورودی فرودگاه مهرآباد و در فاز بعدی در جنوب شهر تهران و از سمت فرودگاه امام این کار انجام خواهد شد.
تفاهمنامه جدید برای تامین برق و نورپردازی معابر و شهر
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره توزیع عادلانه نورپردازی در سطح شهر تهران گفت: یکی از معضلات تهران، تاریک بودن معابر و احساس ناامنی شهروندان است؛ بر همین اساس، تفاهمهای خوبی با شرکت توزیع برق تهران انجام شده و در نهایت تفاهمنامهای هفته آینده به امضا خواهد رسید. تلاش ما توزیع عادلانه نور در تهران است و در تامین نورپردازی برای برخی از موارد همچون اتوبان امام علی (ع) که درخواست شهروندان بوده بخشی از کار انجام شده و تا پایان سال جاری نیز توزیع بهتر فراهم خواهد شد. در مجموع گستره خوبی از نورپردازی در شهر تهران را شاهد خواهیم بود.
صیادی درباره درآمد سازمان زیباسازی از محل بیلبوردهای تبلیغاتی گفت: قراردادها در مجموعه شهرداری تهران شفاف هستند اما برخی ملاحظات در اعلام قراردادها وجود دارد که ملاحظات اقتصادی تنظیم بازار است. تبلیغات تجاری در تهران نیاز به تنظیمگری دارد و اعلام برخی از آنها ممکن است درآمدهای سازمان را دچار خدشه کند.
وی یادآور شد: سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر پیشبینی انجام شده درآمدی داشتهایم اما اعلام قیمت یک مزایده و قیمتهای پایه را صحیح نمیدانیم زیرا ممکن است بازار تحت تاثیر قرار گیرد. بی تردید مخاطبان شاید بتوانند تلویزیون نبینند یا از گروهی در فضای مجازی خارج شوند اما بیلبوردهای محیطی را همه باید ببینند بنابراین از این حیث اهمیت بسیار زیادی دارند. برای درآمدهای سال جاری هم با ۲۵ درصد ضریب افزایش حدود ۱۲۵۰ میلیارد تومان درآمد احتمالی خواهیم داشت.
هوشمندسازی بیلبوردهای تبلیغاتی نیازمند مجوزهای قانونی
صیادی درباره هوشمندسازی بیلبوردهای تبلیغاتی گفت: هوشمندی و انتقال برخی سازهها از بنر به نمایشگر، نشانه یک شهر هوشمند است؛ همه اقدامات لازم از سوی سازمان زیباسازی در این راستا انجام شده اما نیاز به مجوزهای قانونی داریم. این نمایشگرها باید به شکل برخط فعالیت کنند و نیاز به تاییدیه امنیتی دارند.
وی در مورد هزینه کرد اقدامات سازمان زیباسازی برای ایام محرم گفت: سالانه مبلغی را به عنوان اعتبار سالیانه مثلا برای موضوع پرچم پیش بینی میکنیم که بخشی از آن در موضوع محرم هزینه خواهد شد بنابراین مجزا بودجه خاصی برای این موضوع نداریم.
۸۶ درصد پله برقیها روشن است
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه واگذاری مسئولیت پله برقیهای پایتخت از ابتدای امسال به این سازمان واگذار شد گفت: تعداد شکایتهای مردمی در موضوع پلهبرقیها از طریق سامانه ۱۳۷ به یک پنجم نسبت به زمان مشابه در سالهای قبل رسیده است. مشکلی که برای پلهبرقیها وجود داشته مربوط به یک سال قبل نیست به شکلی که ۴۷ درصد خاموشی در این پله برقیها وجود داشت به نحوی که هنگام تحویل این مسئولیت توسط سازمان از میزانی که روشن بود نیز تنها ۱۰ درصد ایمن بود؛ بنابراین فاز ایمنی و روشن کردن پله برقی ها اجرایی شد که ۸۶ درصد یعنی ۴۱۰ یونیت در حال حاضر روشن داریم و ۷۰ یونیت یعنی ۱۴ درصد خرابی داریم که با نامه نگاری با معاونت حمل و نقل هفت درصد از این میزان مورد نیاز نیست و باید جمع آوری شود. مابقی نیز پس از تعمیر روشن خواهد شد. در مورد سرقت ها از پل های مکانیزه نیز همه آنها نگهبان دارند و سرقت آنها به کلانتری های محدوده اعلام می شود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد خاموشی شناور در شهر تهران وجود دارد، افزود: بلافاصله پس از اعلام، یونیتهای خاموش شده، روشن میشوند. همه یونیتهایی که روشن شده، فاز ایمن سازی و روشنایی برای آنها انجام شده است. مبنای آمار خرابیها، تماسهای ۱۳۷ گذاشته شده و امروز شکایات مردمی در پلههای برقی نسبت به مدت مشابه در سالهای قبل، یک پنجم شده است.
صیادی تاکید کرد: امروز ۸۶ درصد پلها یا به عبارتی ۴۳۱ یونیت روشن هستند البته بعضی از پلها ۴ تا ۶ یونیت دارند همچنین ۱۷ دستگاه آسانسور در شهر تهران داریم. امروز ۷۰ یونیت یا ۱۴ درصد یونیتها خرابی دارند و قرار است که ۳۸ یونیت جمع آوری شوند زیرا نیازی به وجود آنها احساس نمیشود و مردم از آن استفاده نمیکنند. همچنین قرار است که پوشش سقف پلی کربنات پلها تا یک ماه آینده احصاء شود.
به گفته وی، طرح تجهیز پله برقیها با سیستم وزارت نیرو سبب میشود که ۴۰ درصد هزینه مصرف برق و ۶۰ درصد استهلاک پلها کاهش یابد. این پروژه تا ماههای آینده انجام خواهد شد. فاز عملیاتی کنترل هوشمند پلهای عابر نیز آغاز شده است.