نکته بسیار مهم در این سفر، فرصتشناسی و انتخاب درست بازار هدف بود. روسیه یک بازار بسیار بزرگ است با حدود ۳۰۰ میلیارد یورو واردات و در بهترین زمان به دلیل تحریم آمادگی لازم برای پذیرش محصولات و تامینکنندگان جدید را دارد.
شاید اگر سه سال پیش همین هیئت تجاری به روسیه سفر میکرد، ده درصد این میزان توفیق در عقد قرارداد و تفاهمنامه را کسب نمیکردند. اما شناخت خوب وزارت ارتباطات از شرایط تحریم روسیه و نیاز مبرم آنها به تامینکنندگان جدیدی که بتوانند خلاء رفتن تامینکنندگان آمریکایی و اروپایی را پر کنند، نکته طلایی این سفر بود.
قبل از سفر وزارت ارتباطات در جلسات مختلف با شرکتها، ظرفیتهای موجود در کشور برای عرضه در این سفر را بررسی کرد و لیستی از شرکتهای منتخب که آمادگی صادرات فناوری، خدمت یا محصول به روسیه آماده شد.
وزارت ارتباطات با کمک سفارت ایران در روسیه و وزارت ارتباطات روسیه، هماهنگی برای جلسات B۲B (معاملات بین کسبوکار) بین شرکتها و ایجاد فرصت مناسب برای دسترسی سریع به مدیران ارشد شرکتهای بزرگ روسیه را برنامه ریزی کردند، که تمامی این جلسات به شکل خوبی اجرا شد.
در این سفر شرکتهای ایرانی در کنار برگزاری جلسات تجاری، از بسیاری از زیرساختهای IT و ICT روسیه دیدن کردند که انجام این هماهنگی اون هم در کشور روسیه با اون همه فضای امنیتی و حساسیت به نظرم کار بزرگی بود.
در این سفر تقریبا تمام شرکتهایی خصوصی که حضور داشتند توانستند قرارداد و یا تفاهمنامههایی را برای شروع صادرات به روسیه با شرکتها و مجموعهای روس امضا کنند و این حاصل انتخاب زمان درست برای یک بازار مستعد توسط وزارت ارتباطات بود.
اما اینکه برخی رسانههای داخلی و خارجی، این همه زحمت و دستاورد ارزشمند وزارت ارتباطات را به حاشیه میبرند، واقعا بیانصافی است.
اینکه برخی رسانهها همسو با رسانههای معاند، این سفر را به صیانت و فیلترینگ ربط میدهند، تا دستاوردهای صادراتی جوانان نخبگان و متخصصین این کشور را پشت حاشیهسازیها مخفی کنند، واقعا جای تعجب و تاسف دارد.
این افراد ظاهرا با ایجاد فرصتهای صادرات تولیدات دانش بنیان ایرانی مشکل دارند و به هر بهانهای، به دنبال تضعیف این اقدام شایسته هستند.
از طرف خودم و همه شرکتهایی که در این سفر حضور داشتند از وزیر ارتباطات و تیم برنامهریزی و اجرای این سفر، تشکر میکنم که فرصت ارزشمندی برای توسعه بین المللی محصولات دانشبنیان ایرانی فراهم کردند. انشالله این اقدامات بین المللی ادامه داشته باشد و بتوانیم شاهد عرضه محصولات دانشبنیان ایرانی در سایر کشورها نیز باشیم.
*مدیرعامل پیام رسان بومی گپ