کرمانشاه- ایرنا- به مناسبت گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد مراسمی روز چهارشنبه با حضور مردم و مسئولان در حسینیه تیپ تکاور انصارالرسول (ص) شهرستان جوانرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فرمانده سپاه ناحیه جوانرود در این مراسم گفت: عملیات مرصاد، نمادی از مقاومت بزرگمردانی است که با اقتدار و ایمان خویش در برابر منافقان و حامیان آنها ایستادگی کردند تا این شجاعت و ازخودگذشتگی هیچوقت از اذهان مردم فراموش نشود.

سرهنگ «بهرام میرزایی» افزود: در عملیات مرصاد دشمنان با نیت پلید خود عملیاتی را تدارک دیدند که تحت لوای مخالفین و معارضین جمهوری اسلامی یعنی منافقین دست نشانده می بایست به اجرا در می آمد.

وی با بیان اینکه ملت ایران همان ملت خالق مرصاد است، تصریح کرد: ملت ایران دیروز با حماسه خود در عملیات مرصاد حقانیت، ثبات و قدرت جمهوری اسلامی را نزد جهانیان جلوه‌گر ساخت و امروز نیز با تمام توان در صحنه های مختلف برای پاسداری از اسلام و انقلاب حضور می یابند.

یکی از یادگاران دوران دفاع مقدس نیز با تجلیل از رزمندگان، ایثارگران و شهدای گرانقدر به تشریح اهداف شوم دشمان انقلاب در عملیات مرصاد پرداخت و گفت: پنجم مردادماه سالروز عملیات مرصاد و ‌یکی از روزهای تاریخ‌ساز جمهوری اسلامی ایران است؛ دشمنان این رؤیا را داشتند که وارد کرمانشاه شده و در طول مسیر  شهروندان از آنان استقبال می کنند سپس به تهران خواهند رسید، اما با همت نیروهای مردمی، ارتش و سپاه منهدم شدند.

سردار «علی ویسی» افزود: این عملیات توسط منافقین و در پایان جنگ و با پشتیبانی ارتش عراق از منطقه قصرشیرین به سمت سرپل ذهاب و سپس کرند غرب، اسلام‌آباد و کرمانشاه انجام شد و نیروهای نظامی منافقین در ۳۸ کیلومتری کرمانشاه و در ارتفاعات چهار زبر متوقف شدند.

وی اظهار داشت: این عملیات تفاوت زیادی با دیگر عملیات‌ها داشت، یکی از این تفاوت‌ها در هدف بود؛ هدف در این عملیات با یک برآورد غلط، رسیدن به تهران و براندازی نظام بود.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.

به گزارش ایرنا، رزمندگان اسلام در عملیات غرورآفرین مرصاد سه روز در برابر منافقان مقاومت کردند و سرانجام در پنجم مرداد ۱۳۶۷ خورشیدی شکست سختی بر آنان وارد ساختند که نزدیک به یک هزار و ۵۲۳ تن از افراد آنها را کشته، ۲ هزار و ۳۰۰ تن زخمی شدند و ۳۰۵ تن هم به اسارت درآمدند.

همچنین از تجهیزات جنگی این گروهک بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۹۰ قبضه خمپاره ‌انداز ۸۰ میلی‌متری، ۱۵۰ قبضه خمپاره ‌انداز ۶۰ میلی‌متری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی‌متری از میان رفت.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.