گرگان- ایرنا- مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: زیرساخت‌های مسیر ریلی در خط شمال قابلیت‌های مطلوب برای انتقال گسترده کالا به سوی ترکیه و اروپا ندارد و برای بهره‌گیری از فرصت ترانزیت کالاهای خط آهن KTI  نیازمند بازگشایی محورها و نوسازی آن هستیم.

محسن اعتماد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از افتتاح و بهره‌برداری از خط KTI در سال ۱۳۹۳ هدف‌گذاری جابجایی ۷ میلیون تن در افق سال ۱۴۰۴ تصویب شد اما نبود برنامه مدون برای توسعه ترانزیت ریلی این هدف‌گذاری را ناکام گذاشت.

وی اظهارداشت: در بهترین حالت سال گذشته توانستیم ۴۰۰ هزار تن واردات و صادرات از محور اینچه‌برون گلستان داشته باشیم که رقم بسیار ناچیزی است.

اعتماد خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که ظرفیت خط فعلی شمال حداکثر یک میلیون تن کالاست که حجم بالایی از این ظرفیت با سوخت‌رسانی به نیروگاه نکاه اشباع می‌شود.

وی ادامه داد: بستر فعلی در خط  شمال به سبب برخی ملاحظات مانند محدودیت ترافیک، چالش‌های مربوط به تونل، محدودیت‌های کشش و سرعت و شیب مسیر در برخی از مناطق زیرساخت مطلوب و ایده‌آلی برای ترانزیت نیست.

متاسفانه نتوانستیم در بخش ریلی همپای فعالیت رقبای خود در منطقه برسانیم

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ یادآور شد: تمام کشورهای پیرامون جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر به فکر توسعه کریدورهای ترانزیتی به ویژه در بخش ریلی بودند که متاسفانه نتوانستیم خود را همپای فعالیت رقبای خود در منطقه برسانیم.

اعتماد تصریح کرد: براساس توافقنامه‌های بین جمهوری اسلامی ایران و کشور قزاقستان در بخش خط ریلی KTI می‌توانیم زمینه  کسب درآمدهای چشمگیری را برای کشور و گلستان در حوزه ترانزیت کالا ایجاد کنیم.

وی افزود: قزاقستان حدود ۱۳۵ میلیون تن انواع کالا صادر می کند که بخش زیادی از این اقلام به مقصد اروپاست، هدایت  و ترانزیت فقط  ۱۰ درصد از کالاها از کریدورهای ایران درآمدهای خوبی در پی دارد.

اعتماد ادامه داد: گشایش مسیرهای جدیدی ریلی به ویژه در مسیر اینچه برون آزاد شهر شاهرود از جمله مواردی است که می تواند مکمل خط ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران باشد.