تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه عدم تکمیل زنجیره تولید، چالشی جدی در حوزه صنعت است، گفت: تبعات این موضوع در صنایعی چون قطعه سازی، فولاد و فرش به وضوح قابل مشاهده است از این رو باید اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل زنجیره تولید برای افزایش بهره وری از ظرفیت‌های این بخش داشته باشیم.

به گزارش روز جمعه ایرنا از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، عابدین خرم در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز،  با بیان اینکه جسم صنعت در کل کشور بیمار است، گفت: باید با برنامه‌ ریزی‌های دقیق و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان صنعتی در راستای بهبود این بیماری قدم برداریم.

وی، صاحبان صنایع و تولیدکنندگان را رزمندگان جبهه تولید در نبرد تحریم عنوان کرد و گفت: مسئولان خادمان صاحبان صنایع و تولیدی هستند؛ چراکه این افراد با افتخار پرچم تولید را به اهتزاز درآوردند.

خرم با بیان این‌که صنعت، معدن و تجارت یک روح و یک جسم دارند که تولیدکنندگان روح این بخش هستند، گفت: صاحبان صنایع با کارآفرینی‌ها و تلاش‌های شبانه خود این بخش را زنده نگه داشته و به رغم تمامی مشکلات موجود در کشور، دست از کار و تولید و اشتغال نکشیدند.

وی خاطرنشان کرد: باوجود این‌که میزان تخصیص منابع بانکی به بخش تولید ۷۰ درصد است، سهم آذربایجان ۵۵ درصد می‌باشد؛ درحالی‌که بخش عظیمی از تولیدات در این استان رقم می خورد؛ لذا در دولت سیزدهم هر بانکی با این روند همراهی نکند، کنار گذاشته خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرسودگی ماشین آلات و وجود مشکلات زیرساختی در مباحث مرتبط با انرژی از جمله مشکلات تولید و صنعت استان است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا سال آینده بخش مهمی از این مشکلات را مرتفع کنیم، تا ضمن افزایش کیفیت تولید، صادرات نیز افزایش یابد.

مشکل سرمایه گذار در استان نداریم

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز گفت: مشکل سرمایه گذار در استان نداریم بلکه مشکل ما در حوزه زیر ساخت‌ها و بحث تامین مالی است.

صابر پرنیان اظهار کرد: در ماه‌های اخیر با دو پدیده شوک جهانی افزایش قیمت‌ها و آغاز طرح عدالت‌سازی یارانه‌ها و تخصیص یارانه از حلقه‌ واردکننده به حلقه‌ مصرف‌کننده مواجه بودیم؛ اما یک روز هم شاهد کمبود کالایی نبودیم و این یعنی اقتصاد ما مبتنی بر تولید است.

وی با بیان این‌که صنعت آذربایجان‌ شرقی صنعت درون زا و متکی به بخش خصوصی است، گفت: باید نگاه ویژه‌ای برای حل مشکل زیرساخت‌ها داشته باشیم؛ در حالی‌که سرمایه درگردش چهار برابر افزایش یافته اما اختیارات بانک‌های استان ثابت مانده است که نیاز به تحول دارد.

پرنیان در خصوص تورم رکودی و تاثیر اقتصاد ارز، گفت: نبود برق کافی برای صنایع ما از عمده مشکلات استان بوده و از این رو مقایسه صنایع استان با سایر استان‌ها و شهرها درست نیست.