تهران- ایرنا- نخستین نمایشگاه مد و پوشاک ایرانی اسلامی ایران ویژند در حالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به کار خود پایان می‌دهد که جای خالی فعالیت ویژندهای داخلی و معرفی تولیدات عفیفانه در فضای مجازی به شدت احساس می‌شود.

به گزارش  خبرنگار فرهنگی ایرنا، در حالی که بخش قابل توجهی از زنان و دختران جامعه به استفاده از پوشاک عفیفانه، شکیل و به روز علاقه مند هستند اما چون فعالیت ویژندهای داخلی در فضای رسانه‌های مجازی و کسب و کارهای اینترنتی خالی است، اغلب برای تهیه محصولات مورد نظر خود با مشکل مواجه می‌شوند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در بازدید از نخستین نمایشگاه ایران ویژند خواستار فعالیت ویژندهای تولیدکننده پوشاک عفیفانه در فضای مجازی شد.

فضای مجازی حرف اول در ترویج و توسعه فرهنگ وهنر

همچنین محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی این وزارت خانه گفت: امروز فضای مجازی حرف اول را در ترویج و توسعه فرهنگ، هنر و ایده‌های انسانی در همه جامعه بشری می‌زند و اولویت اول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در «معرفی و ترویج»، فضای مجازی است.
وی تصریح کرد: یقیناً هیچ حوزه‌ای از این امر مستثنی نیست و در زمینه مد و لباس باید به موضوع فعالیت تولیدکنندگان و ویژندهای مد و پوشاک ایرانی اسلامی در فضای مجازی بیش از هر جای دیگر توجه کرد.
البته مشکل فقط برای مصرف کنندگان این نوع محصولات نیست که تولیدکنندگان نیز به دلیل معرفی نکردن گسترده محصولاتشان به بازار از طریق فضای مجازی، چه در صنعت مد و پوشاک و چه در صنعت پارچه بخش قابل توجهی از مشتریان خود را از دست می‌دهند. در این میان اما هستند تولیدکنندگانی که با رویکرد صحیح و استفاده از ابزارهای روز، محصولات خود را در فضای مجازی به عموم مردم معرفی کرده و از این رهگذر توفیقات ارزشمند و قابل توجهی هم داشته‌اند. 

فضای مجازی پلی برای صادرات کالا و تولیدات

فرزانه وفادار مدیر یکی از  نخستین مجموعه‌های تولیدی پوشاک حجاب و عفاف در کشور با یک شعبه فعال در تهران، درباره استفاده ویژند خود از فضای مجازی گفت: ما از طریق فضای مجازی که سال‌‎ها است در آن فعالیت کرده و به معرفی تولیداتمان پرداخته‌ایم، توانسته‌ایم محصولاتمان را به سراسر ایران بفرستیم و حتی به خارج از کشور صادر کنیم. 
وی با تاکید بر لزوم داشتن صداقت با مشتری در فضای مجازی خاطرنشان کرد: در طول ۱۴ سال فعالیتمان، همواره تلاش کرده‌ایم تا عکس ها و فیلم‌های واقعی از تولیداتمان را به مشتریان ارائه دهیم تا آنان بنا بر واقعیت، محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند. در چنین حالتی وقتی مشتری بعد از دریافت سفارش خود می ‎بیند که کالای خریداری شده با عکس و فیلم درج شده در کانال مطابقت دارد، قطعا به ویژند اعتماد می‌کند که این بزرگترین سرمایه تولیدکنندگان حوزه مد و پوشاک است.
وفادار با بیان اینکه امروزه ویژندهای ایرانی در فضای مجازی فعال‌تر شده‌اند بر لزوم حضور پررنگ‌تر تولیدکنندگان پوشاک عفیفانه در فضای مجازی تاکید کرد.
وی اظهار داشت: اگر بستری باشد که با امنیت بتوان در آن محصولات را معرفی کرد و افراد بتوانند با تضمین کیفیت، محصولات حجاب و عفاف را تهیه کنند، قطعا در ترویج فرهنگ پوشش عفیفانه و حجاب اسلامی موثر خواهد بود که این بالاترین هدف تولیدکنندگان محصولات حجاب است.

توسعه کسب و کار با فضای مجازی

همچنین سیدرضا قدوسی‌فر تولیدکننده و عرضه‌کننده پارچه در کشور با بیان اینکه ویژند متبوعش به تازگی در فضای مجازی ورود کرده، گفت: فضای مجازی در توسعه کسب و کارها و معرفی بهتر محصولات به جامعه نقش موثری دارد.
وی با بیان اینکه حضور در بازارهای جهانی از شاهراه فضای مجازی می‌گذرد، افزود: برخی همکاران ما که زودتر وارد این عرصه شده‌اند، توفیقاتی داشته‌اند که امید داریم با حضور همه تولیدکنندگان پارچه کشور در فضای مجازی، بتوانیم محصولات ایرانی را به جهان معرفی و در بازارهای جهانی مطرح کنیم.

آنچنان که باید فضای مجازی درک نشده است

در همین حال مجتبی جعفری رییس اتحادیه پارچه تهران با اشاره به اینکه با رشد و توسعه فضای مجازی و پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر، اینترنت و فضای مجازی تاثیر فراوانی در همه عرصه‌های زندگی بشر و به خصوص فضای کسب و کار داشته است اما باید در نظر داشت که ما نتوانسته‌ایم فضای مجازی را آنچنان که باید و شاید درک و از آن بهره‌برداری کنیم که همین مسئله باعث شده که مقدار زیادی از بازارهای جهانی عقب بمانیم.

تاکید بر کاهش بروکراسی توسط وزارت فرهنگ

وی اظهار امیدواری کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کاهش دیوانسالاری (بوروکراسی اداری) و مدیریتی فعال با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، زمینه را برای فعالیت‌های دو چندان تولیدکنندگان ایرانی در فضای مجازی آماده کند.

به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه «ایران ویژند» ویژه نمایش محصولات برندهای تخصصی در حوزه مد و لباس به همت کارگروه مد و لباس و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و سازمان‌ها .و نهادهای دیگر برگزار شد در سالن میلاد نمایشگاه‌های بین المللی تهران روز سوم مرداد ماه گشایش یافت.
این رویداد با تکیه‌بر توانمندی طراحان، تولیدکنندگان و برندها از بخش غیررقابتی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برقرار شدو با تمدید میزبان علاقه‌مندان و فعالان صنایع نساجی و پوشاک در رشته‌های گوناگون از سراسر کشور بود.


جمعی از فعالان حوزه مد و لباس شامل تولیدکنندگان، مدیران مؤسسات تک منظوره و چند منظوره و شرکت ‌های دانش‌ بنیان فعال در حوزه ‌های طراحی پارچه و لباس، محصولات عفاف و حجاب، کیف و کفش، زیورآلات و بسته ‌بندی در این رویداد جدیدترین دستاوردهای خود را در معرض دید عموم قرار داده اند.
گروه های کالایی ایران ویژند شامل محصولات پوشاک زنانه استان های کشور، چرم، سامانه مد و لباس کشور، دانشکده مهارت و کارآفرینی پوشاک، چادر ایرانی و روسری است.