مصطفی نصیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حمل بار بین المللی ریلی از غرب کشور چین و از طریق خطوط ریلی کشورهای آسیای مرکزی و در نهایت ترکمنستان و از طریق گذرگاه ریلی سرخس امکان پذیر است و در این مسیر ظرفیت مناسبی برای صادرات و ترانزیت کالا وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به زیرساختها و سابقه فعالیت مناسب در عرصه تجارت و حمل و نقل ریلی کالا در سرخس، بخش عمده ترانزیت ریلی در منطقه آسیای مرکزی از ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس صورت می گیرد.
مدیرکل راه آهن خراسان گفت: طی تیر ماه گذشته نیز نخستین قطار ترانزیتی در مسیر روسیه - هند، بار خود شامل مصالح ساختمانی را از طریق سرخس وارد ایران کرد تا در ادامه از طریق بنادر جنوبی کشور به هند ترانزیت شود.
نصیری افزود: ایران با سامانه های حمل و نقلی مناسب، یک گذرگاه ترانزیتی اقتصادی، پایدار و سریع در مسیر شمال تا جنوب منطقه غرب آسیاست که میتواند میلیونها تن بار ترانزیتی را در دالان اصلی شمال - جنوب با ظرفیت ریلی و حمل و نقل مناسب جابه جا کند.
پیش از شیوع کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه آهن خراسان و راهآهن شرق کشور جابهجا میشد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.
هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به محدوده خراسان رضوی است.
این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابهجایی مسافر کشور را از طریق ناوگان ریلی دارد.