بیرجند - ایرنا - سه ماه تعطیلی مدارس در فصل تابستان با وجود فراغت دانش‌آموزان از درس و مدرسه، فرصتی برای رشد همه‌جانبه کودکان و نوجوانان است و در استان خراسان جنوبی نیز برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت بخشی از جامعه هدف را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایرنا، اوقات فراغت در صورتی که والدین و دستگاه‌های متولی برای آن برنامه‌ریزی صحیح داشته باشند، زمینه مناسبی برای ظهور و بروز خلاقیت در قشر جوان و نوجوان به‌ویژه دانش‌آموزان است و با توجه به کم‌برخورداری خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ای برای پویایی و ایجاد اشتغال مولد باشد.

پُر کردن اوقات فراغت در محیط اجتماعی از حساسیت بالایی برخوردار است و اندک بی‌تفاوتی نسبت به آن می‌تواند آسیب‌ها و انحرافاتی را به جامعه تحمیل کند که بعضی از آنها جبران‌ناپذیر است یا به دشواری جبران می‌شود.

تلاش برای شناخت توانمندی‌های افراد در اوقات فراغت باعث شکل‌دهی شخصیت سالم می‌شود و افراد را از آسیب‌های متفاوتی که امروز گریبانگیر جامعه شده، دور می‌کند که نوعی اقدام پیشگیرانه است.

از طرفی برنامه‌های اوقات فراغت ضمن جذاب بودن باید به‌گونه‌ای باشد که باعث تقویت ارزش‌های اخلاقی، فرهنگی و اسلامی شود و از هرگونه افراط و تفریط که جوانان را با دوگانگی روبه‌رو سازد، به دور باشد.

ورزش، سیر و سفر، شرکت در کلاس‌های هنری و آموزشی، ارتباط با دوستان، گفت و گوی صمیمانه و شرکت در فعالیت‌های مذهبی و مسجد می‌تواند بخشی از زندگی روزمره برای پر کردن اوقات فراغت باشد اما آنچه مهم است برنامه‌ریزی مسوولان فرهنگی و اجتماعی برای ظهور و بروز خلاقیتی است که باعث پویایی جامعه شود.

معمولا هر سال دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی برنامه‌های متفاوتی را در حوزه اوقات فراغت دانش‌آموزان طرح و برنامه‌ریزی می‌کنند و نکته مهمتر میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری دانش‌آموزان از خدمات ارایه شده در این برنامه‌ها است.

اهمیت موضوع تا بدانجا است که امام جمعه موقت بیرجند بتازگی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: ظرفیت‌ مساجد و مدارس برای غنی‌سازی اوقات فراغت بکارگیری شود و اجرای برنامه‌های مناسب فرهنگی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان در فصل تابستان ضروری است.

حجت‌الاسلام محسن مشرفی افزود: یکی از مسائلی که والدین و مسوولان را درگیر کرده، نگرانی در زمینه رشد و تربیت کودکان و نوجوانان و درگیری آنان با آسیب‌های اجتماعی است.

استقبال ۱۳ هزار دانش‌آموز از برنامه‌های اوقات فراغت

۱۷۳ هزار دانش‌آموز از مقطع پیش دبستانی تا متوسط دوم در این استان تحصیل می‌کنند و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌‎های مختلف تحصیلی، از برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت استقبال کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد دارد.

سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: پایگاه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی، امسال بر پنج محور اصلی مهارت‌های معرفتی، بصیرتی، فرهنگی و هنری، اقتصادی و اشتغال‌زایی، حرفه‌ای و ورزشی و سلامت فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با رویکرد شناسایی، کشف، هدایت و شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان به منظور استمرار فرآیندها و برنامه‌های تربیتی از ابتدای تیر ماه آغاز شد و ادامه دارد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ارتقای مهارت‌‎های فردی، اجتماعی، اعتقادی، علمی، فنی و حرفه‌ای، فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در کنار تقویت و تامین سلامت جسمی و روانی و تقویت روحیه خودباوری و مسوولیت‌پذیری از جمله اهداف برگزاری کلاس‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به برگزاری حضوری برنامه‌های اوقات فراغت پس از ۲ سال وقفه تصریح کرد: به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان دختر و پسر استان تابستان امسال در ۳۷۰ پایگاه ‌حضور دارند.

یکی از مهم‌ترین نعمت‌ها، نعمت تندرستی و سلامت است که در موفقیت انسان نقش تعیین‌کننده داردو خانواده یا در واحد بزرگتر جامعه زمانی قادر خواهد بود راه ترقی و تکامل را طی کند که متشکل از افرادی سالم باشد.

نکته مهم این است که همه افراد جامعه از کودکان تا بزرگسالان بیاموزند تندرستی پدیده‌ای است که عوامل مختلفی در حفظ یا از بین رفتن آن دخالت دارند و تربیت بدنی عامل بسیار مهمی است که می‌تواند به عنوان یک وسیله آموزش عملی و واقعی مفهوم و اعتقاد به تندرستی را در افراد ایجاد کند.‏

اوقات فراغت و ورزش

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در این باره گفت: ورزش به عنوان یک وسیله کمک‌کننده عملی، پیوسته با تربیت همراه است.

محمدحسین خسروی افزود: آشنایی کودکان و نوجوانان با مقررات ورزشی و اجرای آن در بازی‌های اوقات فراغت ضروری است زیرا باید فرصت استقلال فکری و تصمیم‌گیری به کودکان داده شود تا در چنین فعالیت‌های مهمی شرکت کرده و اِعمال مدیریت و همکاری با دیگران را به‌طور عملی تمرین کنند.‏

وی گفت: امسال هشت هزار و ۹۸۰ دانش‌آموز در قالب ۴۴۹ برنامه در ۱۱ شهرستان استان از کلاس‌های اوقات فراغت بهره‌مند شده‌اند.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: برنامه فعالیت‌های ورزشی باید با در نظر گرفتن استعدادهای ذهنی، جسمی و نیازهای تربیتی کودکان و نوجوانان انتخاب شود تا بیشترین تاثیر تربیتی را در پی داشته باشد.

وی گفت: در همین راستا سعی شده با تنوع برنامه‌ها در کلاس‌های آموزشی رشته‌های مختلف ورزشی، جشنواره‌ها، همایش‌ها، پیاده‌روی‌ها، فعالیت مدارس ورزشی، باشگاه‌های خصوصی ورزش و سایر حوزه‌ها این تنوع برای تاثیر بیشتر حفظ شود.

مساجد پیشگام در مدیریت اوقات فراغت

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی نیز گفت: مساجد پیشگام مدیریت اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند و این اهتمام مساجد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را از جامعه هدف دور کرده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم سبزه‌کار افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سه شبستان و ۱۲ رواق اقدام به برنامه‌ریزی اوقات فراغت در سطح مساجد استان کرده است که جامعه هدف در شبستان‌های فرهنگ، نوآوری و هنر فعالیت می‌کنند.

وی گفت: رواق‌های نور، کتاب، دانش، همدلی، رسانه، سرود، فیلم، نمایش، قلم و ترنج زیر مجموعه شبستان‌ها در حوزه‌های مختلف اقدام به برنامه‌ریزی محورهای مدیریت اوقات فراغت می‌کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی اظهار داشت: طرح‌های مختلفی با همکاری سازمان‌های دولتی در دست اجرا داریم که زمینه‌ساز کاهش و جلوگیری از بسیاری آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی افزود: در حال حاضر طبق گزارش‌های رسیده حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در ۲۲۰ پایگاه اوقات فراغت مساجد استان فعالیت می‌کنند که امیدواریم نقش موثری در مدیریت برنامه‌های تعریف شده داشته باشد.

حجت‌الاسلام سبزه‌کار اهداف اخلاقی، اعتقادی، علمی آموزشی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی را از مهمترین اهداف در راه‌اندازی این پایگاه‌ها دانست و گفت: تقویت ایمان و اعتقاد به مبانی اسلامی، تقویت روحیه حقیقت‌جویی، شناساندن فرهنگ، آداب و سنن مطلوب اسلامی و پرورش روحیه نظم از مهمترین رویکردهاست.

آنچه مسوولان آموزشی، ورزشی و فرهنگی گفتند مربوط به برنامه‌های دستگاه‌های دولتی برای غنی‌سازی اوقات فراغت است و برخی کودکان و نوجوانان در کلاس‌های خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد علمی، هنری و ورزشی تابستان را سپری می‌کنند.

کارشناسان آموزشی بر این باورند که فصل تابستان به‌رغم تعطیلی مدارس نباید باعث دوری دانش‌آموزان از محیط تعلیم و تربیت شود بلکه روش‌ها در این فصل باید متفاوت و مبتنی بر ذائقه قشر نوجوان و جوان باشد تا ضمن بهره‌گیری از تفریحات سالم و سرگرمی، سایر آموزش‌ها از جمله هنری، علمی و ورزشی نیز ارائه شود.

با وجود تلاش دستگاه‌های مختلف برای غنی‌سازی اوقات فراغت تصور اینکه در فصل تابستان هم کلاس برگزار شود، زمینه دوری دانش‌آموزان از این برنامه‌ها و گرایش آنان به سایر تفریحات از جمله سیر کردن در فضای مجازی را فراهم می‌کند.