رحیم یونسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۱۹ مرکز آموزشی ثابت، پنج مرکز آموزشی سیار و یک مرکز آموزشی جوار است و در ۱۶۳ کارگاه آموزشی به علاقمندان آموزشهای مهارت فنی در رشتههای مختلف ارائه میشود.
وی اظهار کرد: در کنار فعالیت مراکز آموزش فنی و حرفهای دولتی استان ۳۰۰ آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد و بخش خصوصی نیز در استان اردبیل راهاندازی شده که در حال حاضر از این تعداد ۱۰۰ آموزشگاه غیرفعال و ۲۰۰ آموزشگاه فعال هستند.
او با اشاره به تنوع رشتهها در این مراکز بیان کرد: علاقهمندان میتوانند برای مهارتآموزی در رشتههایی مانند صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر و خدمات در دورههایی که به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود شرکت و گواهینامه مهارتآموزی دریافت کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اردبیل حلقه مفقوده بین دانش و صنعت را مهارت دانست و اضافه کرد: امروز مشکل اصلی جامعه این است که فارغالتحصیلان بیکار فاقد مهارت فنی لازم و واحدهای صنفی فاقد نیروی کار ماهر هستند.
یونسی ادامه داد: برای مبارزه با این فقر باید نهضت مهارتآموزی در جامعه فراگیر شود تا جوانان فاقد مهارت جویای کار با کسب مهارت علاوه بر اشتغال به رشد و پویایی اقتصاد جامعه کمک کنند.
وی با بیان اینکه مهارتآموزی با هدف حل معضل بیکاری و آثار سوء آن و تبدیل فرهنگ مدرکگرایی به مهارتآموزی در جامعه از مهمترین اولویتهای اداره کل آموزش فنی و حرفهای است، گفت: این سازمان از تمامی امکانات و ظرفیتهای موجود جهت توانمندسازی جوانان و تربیت نیروی کار ماهر استفاده میکند.
او با اشاره به طرحهای فنی و حرفهای برای مهارتآموزی افزود: طرح نخلستان ویژه فارغالتحصیلان دانشگاهی و طرح کهاد مهارت آموزی ویژه دانشجویان از جمله طرحهایی است که با هدف کمک به اشتغالزایی و کارآفرینی، مهارتآموزی در محیط کار واقعی ،آموزش دوگانه، تلفیقی و کارآفرینی مهارتبنیان اجرا میشود.