مشهد- ایرنا- همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت سالار شهیدان، چهره مشهدالرضا(ع) رنگ عزا و ماتم به خود گرفت و با برپایی مراسم "اذن عزا" در بارگاه منور رضوی، سوگواری حسینی در این شهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  ایرنا، همزمان با آغاز ماه محرم پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر رضوی تعویض و در نخستین روز ماه محرم نیز برنامه آیینی "صلا" در حرم منور رضوی اجرا شد  که در آن خادمان رضوی بر بالای ١۴ گلدسته حرم مطهر حضور یافته و عزای عمومی را اعلام کردند.

بیرق‌های عزا در گوشه و کنار شهر نیز برافراشته شده است و فضاسازی شهری با نصب پرچم، المان‌های موقت و اقداماتی از این قبیل نیز انجام شده است و مراسم عزاداری دهه اول محرم نیز توسط گروه‌های مردمی و هیاتهای مذهبی برپاست.

                                                

حسینیه‌ای به وسعت شهر

مدیریت شهری با فرارسیدن ایام محرم و صفر تلاش کرده با فضاسازی شهری و اجرای برنامه‌های ویژه، بسترسازی مراسم عزای سیدالشهدا (ع) را ایجاد کند که برگزاری نمایشگاه "حسینیه‌ای به وسعت شهر" از آن جمله است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نمایشگاه حسینیه‌ای به وسعت شهر از پنجم تا پانزدهم مرداد ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در میدان شهدا برپا شده است.

یوسف اسماعیل زاده افزود: اجرای سوگواره "خورشید نینوا" نیز همزمان با آغاز ماه محرم با حضور گروه‌های هنری و آیینی در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای در مشهد آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این رویداد هنری حضور گروه‌های آیینی برتر مشهد، مضامین مرتبط با زندگی و سیده امام حسین (ع) و وقایع کربلا را به تصویر می‌کشند و این سوگواره در بخش آیینی در پنج نقطه شهری به مدت ۱۰ شب و در بخش صحنه‌ای در سه سالن نمایش تا انتهای ماه محرم اجرا خواهد شد.

                                          

نصب ۸۷ نماد موقت ویژه ماه محرم 

رییس  سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: به مناسبت ماه محرم و صفر ۸۷ المان هنری در قالب عَلَم و کُتل در سطح شهر نصب شده است.

حسین باغگلی افزود: این آثار در هشت نوع مختلف در ۲۷ مکان جانمایی شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه فضا آرایی شهری، چهارهزار آویز ستونی و سه هزار و ۵۰۰ پرچم بیرقی ویژه اتوبوسهای تندرو با رنگ‌بندی قرمز و مشکی، سه هزار عدد پرچم بیرقی مشکی سر دری و هزار و ۵۰۰ پرچم اهتزاز مشکی در معابر اصلی و خیابان‌ها نصب شده است.

وی ادامه داد: نصب چهار عدد برج پرچم بزرگ با رنگ مشکی و سه عدد پرچم بزرگ ساختمانی در میدان شهدا از دیگر اقدامات انجام شده  است.

باغگلی خاطر نشان کرد: در حوزه اکران‌های شهری، ۸۷ بیلبورد فرهنگی و ۷۰ بیلبورد تجاری، ۲۷۲ استرابورد و ۳۰۰ سازه موقت در سطح مناطق شهر نصب شده و ۲۰۰ سازه موقت نیز در اختیار تشکل‌های مذهبی قرار می‌گیرد.

معاون شهردار مشهد افزود: با توجه به اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا و اهمیت اجرای برنامه‌های این ایام، تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت شهروندان نیز اندیشیده شده است.

                                          

آماده‌باش نیروهای خدمات شهری

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: با توجه به حضور گسترده زائران و مجاوران رضوی در مجاورت حرم مطهر رضوی در این ایام، نیروهای خدمات شهری به صورت آماده باش مشغول فعالیت هستند و به صورت مداوم نظافت و شستشوی محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی انجام می‌شود.

علی نجفی افزود: همچنین با توجه به اهمیت حفظ ایمنی عزاداران، بازدیدهای ایمنی از ایستگاه‌های صلواتی و محل‌های عزاداری عمومی به صورت ویژه توسط نیروهای آتش‌نشان مشهدی انجام خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۳۰ دستگاه خودروی آتش نشانی و ۹۰ نیروی آتش نشان در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی و مکان‌های برگزاری مراسم مذهبی مستقر شدند.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی برای سهولت تردد زائران و مجاوران رضوی در محورهای منتهی به حرم رضوی اقداماتی نظیر سرویس‌دهی ویژه ۷۰ دستگاه اتوبوس در خطوط عبوری و منتهی به حرم‌مطهر در روز تاسوعا و عاشورا، افزایش پنج ساعته کار پارکینگ‌ها در هسته مرکزی شهر از ساعت ۲۲ الی سه بامداد، کاهش ۲ دقیقه‌ای سر فاصله زمانی قطار شهری در خط یک و آماده باش ۲۴ ساعته مرکز کنترل ترافیک در دستور کار است.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به استقرار جایگاه‌ها و سازه‌های مناسبتی در اماکن پر تردد شهری از کلیه هیات‌های مذهبی و عزاداران حسینی تقاضا می‌شود برای نصب بنرهای اطلاع رسانی مراسمات مذهبی خود از این سازه‌های جانمایی شده در سطح شهر استفاده کنند.