مهاباد - ایرنا - فرماندار ویژه میاندوآب گفت: در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه عملیات لایروبی و تعریض پنج کیلومتر از مسیر کانال‌های انتقال آب‌ رودخانه‌های سیمینه‌رود و زرینه‌رود این شهرستان به سمت این دریاچه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی پیام روز شنبه در بازدید از عملیات اجرایی این طرح اظهار کرد: تعریض کانال انتقال آب سیمینه رود و زرینه رود به دریاچه ارومیه در حوزه استحفاظی این شهرستان از زمانی که مسوولیت ستاد احیای دریاچه به استاندار آذربایجان‌غربی محول شده با نظارت و پیگیری بیشتر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این عملیات زودتر از زمان موعد و تا ۲ ماه آینده به پایان خواهد رسید، افزود: بیش از ۵۰ کیلومتر کانال برای سهولت در انتقال آب این رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه کار شده‌ است.

پیام اضافه کرد: با توجه به اهمیت آبرسانی به پیکره دریاچه ارومیه طرح لایروبی رودخانه‌ها به صورت شبانه‌روزی در حال اجرا است.

فرماندار ویژه میاندوآب گفت: لایروبی و لجن‌برداری پنج کیلومتر از کانال انتقال آب رودخانه‌های میاندوآب به دریاچه ارومیه نیز آغاز شده و تاکنون سه کیلومتر از آن اجرا شده است.

پیام ادامه داد: این عملیات به منظور افزایش حجم انتقال آب و سهولت در انتقال آب به پیکره دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۵۲ درصد از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه توسط رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود میاندوآب تامین می‌شود.  

باتوجه به اینکه مسیر های بالا دست زرینه‌رود به خصوص مسیر داخل شهر میاندوآب تا سد نوروزلو از سال‌های گذشته لایروبی نشده است بنابراین برای جلوگیری از هدر رفت آب و سرعت بخشیدن به انتقال آب، باید با کمک ستاد احیای دریاچه این مسیر هم لایروبی شود چرا که باعث افزایش حجم و سرعت انتقال آب به دریاچه و زیبا سازی داخل شهر خواهد شد.