از آقای توکلی باید پرسید شما که اینطور تند می نویسید، آیا از نقش مافیای موسسات کنکوری که سالهاست بر این آزمون سرنوشت ساز چنبره انداخته بی اطلاعید؟ یا از قبولی دهکهای بالای جامعه در رشتههای پرطرفدار بیخبرید که اینگونه به این مصوبه که در راستای رفع این اشکالات نگاشته شده، هجمه وارد می کنید؟
آیا می دانید برگزاری کنکور به روش کنونی سبب خودکشی، افسردگی و انزوای چندین نفر از داوطلبان کنکور در طول این سال ها شده و آیا اصلا از این آمار اطلاعی دارید؟
آقای توکلی شما انتظار دارید که رییس جمهور به عنوان رییس شورای انقلاب فرهنگی، مصوبات شورا را ابلاغ نکند؟ آیت الله ابراهیم رییسی به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نه به عنوان رییس جمهور، موظف بوده است که این مصوبه را به دستگاه های ذیربط ابلاغ کند و به حکم وظیفه این کار را انجام داده است.
اینکه نسبت به این اقدام رییس جمهور نقد می کنید، مثل این است که به رییس مجلس شورای اسلامی بگوییم مثلا چرا فلان مصوبه را که ما قبول نداشتیم، ابلاغ کردی!
شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شده و نایب رییس آن رییس مجلس شورای اسلامی است.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در حالی که شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ از مدتها قبل به شکل غیررسمی و از تیر ۱۴۰۰ رسمی و با تصویب و ابلاغ ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیسجمهوری وقت (۵ مرداد ۱۴۰۰) موجب سوالات بسیار شده بود، با بررسی مجدد این مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تغییرات بندهایی از آن و تصویب دوباره در جلسه ۸۶۳ این شورا (۱۷ خرداد) به نام ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» توسط آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهوری ۲۵ تیر برای اجرا ابلاغ شد و مشخص شد کنکور از سال آینده با شیوه جدید برگزار میشود.
بر اساس بند ۳ ماده ۳ این مصوبه «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»
بنابراین از این به بعد، معدل دوره متوسط و برای کنکور ۱۴۰۲ معدل پایه دوازدهم اثر قطعی و ۴۰ درصدی در نتیجه آزمون خواهد داشت. همچنین آزمون دروس عمومی رشتههای مختلف حذف میشود و بر اساس ماده یک این مصوبه «آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشتههای تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی است که براساس کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار میشود.».
افزون بر این، بر اساس ماده ۲ مصوبه «این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است».
هر چند هنوز جزئیات و شیوه اجرای کنکور ۱۴۰۲ بر اساس این مصوبه معلوم نیست و شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید جزئیات آن را اعلام کند؛ حسن مروتی، معاون امور آزمونهای سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد زمان برگزاری این آزمون گفت: آزمون سراسری سال آینده در دو نوبت برگزار می شود که نوبت اول در هفته آخر دی ماه و نوبت دوم در تیرماه خواهد بود.
شورای سنجش و پذیرش دانشجو متشکل از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دو نفر از رؤسای دانشگاه های دولتی به انتخاب وزارتین، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه پیام نور، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا) و دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر است که بر اساس تبصره ۱ مصوبه شورا مرجع تعیین نحوه اجرای این مصوبه است.
ایرادات توکلی و پاسخهای شورا به مصوبه کنکور
با اینکه تغییرات در این مصوبه نسبت به شیوه فعلی برگزاری کنکور زیاد است، همچنین طرفهای مختلف از دانشآموزان، خانوادهها، مدیران مدارس، موسسات کنکوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و غیره نسبت به آن موضع متفاوتی گرفتهاند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی با بدنه کارشناسی قوی در مورد دلایل و شیوه برگزاری کنکور جلسات زیادی برگزار کرده و اقداماتی را انجام داده است. شرحی از این اقدامات را ابراهیم سوزنچی، عضو حقیقی شورا و یکی از طراحان این طرح در میزگرد ایرنا بیان کرد.
سوزنچی مهمترین دلیل طراحی و ارائه این مصوبه را رهایی آموزش و پرورش از چنگال کنکور، توجه بیشتر دانشآموزان به دروس دوره متوسطه، کاهش نگرانی خانوادهها و دانشآموزان بابت آزمون ورود به دانشگاهها، گسترش عدالت آموزشی و راهیابی دانشآموزانی به دانشگاهها دانست که به جای تسلط به روشهای تستزنی، دروس مدرسه را بهتر خوانده و فهمیدهاند.
وی ضمنا معتقد است: وقتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی مطرح می شود، سران سه قوه وجود دارند و دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ یعنی دکتر علی لاریجانی و دکتر غلامعلی حدادعادل در مجموع سابقه ۱۶ سال ریاست مجلس شورای اسلامی را دارند که به همراه ریاست فعلی مجلس یعنی دکتر محمدباقر قالیباف این عدد به بیش از ۱۸ سال میرسد. عزیزان همه نسبت به قوانین مجلس اطلاع دارند. موضوع کنکور در ۵ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی جلسات ۸۳۹، ۸۴۳، ۸۵۵، ۸۶۲ و ۸۶۳ بحث و همه بندها بررسی شده است.
با وجود همه این مداقهها و بررسی مصوبه در جلسات مختلف شورا حتی در دولت قبل، این مصوبه با تغییراتی در نهایت توسط رئیسجمهوری ابلاغ شد که مانند دیگر اعضا یک رای و وظیفه ابلاغ آن را برعهده دارد. اگر هم در این وظیفه کوتاهی کند، رسانهها و نهادهای مسئول نسبت به این موضوع از رئیسجمهوری انتقاد میکنند.
با اینکه بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر شاهد مخالفتها از سوی نمایندگان مجلس نبودیم، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سازمان دیدبان شفافیت و عدالت روز گذشته در نامهای خطاب به رئیسجمهوری آنرا خلاف عدالت و مطلوب اقشار خاصی از جامعه و آن را متناقض با سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش دانسته و گفته است یکی از اهداف بزرگ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع فرهنگ و تربیت است. در حالی که سوزنچی یکی از اهداف این طرح را توجه بیشتر به آموزش و پرورش دانست؛ زیرا وقتی کنکور به این شکل برگزار میشود، آموزش و پرورش محلی از اعراب ندارد و کلاسهای آمادگی کنکور اکنون به دوره دبستان رسیده است. به خصوص در پایه دوازدهم که کلا آموزشهای رسمی مورد توجه نیست.
کلاس کنکور راه موفقیت در کنکور، نه خوب درسخواندن
یا توکلی در مورد دیگری اجرای مصوبه را موجب افزایش استرس داوطلبان میداند و مینویسد: اجرای این مصوبه باعث چندین برابر شدن استرس و اضطراب داوطلبان و خانواده ها می شود. آزمون سراسری یک بار در سال برگزار می شود و داوطلب به سوالات آزمون در یک روز پاسخ میدهد؛ اما قرار است با این مصوبه، امتحانات نهایی برای هر پایه در ۱۰ روز برگزار شود و با توجه به "چند هزار نمره بیست" که در سوابق تحصیلی داوطلبان فعلی وجود دارد، حتی بیست و پنج صدم خطا در هر امتحانی به منزله عقب افتادن از چند هزار نفر و محرومیت در این رقابت سنگین است.
در حالی که کاهش استرس یکی از دلایل اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین مصوبه بوده است و سوزنجی در این مورد میگوید: به طور کلی با این کار ما استرس را کاهش دادیم. اگر معدل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم لحاظ شود قانون مجلس شورای اسلامی دقیق اجرا شده است. در مورد عدالت آموزشی که در گزارش عدالت آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در کمیته گام دوم در ارتباط با عدالت آموزشی تهیه شده، هم آمارهای دقیقی از آن هست. این گزارش برای مقام معظم رهبری و سران سه قوه هم ارسال شده است.
تحلیلهای اقتصادسنجی ما نشان میدهد شرکت در کلاسهای کنکور بهراحتی ۲ هزار رتبه کنکور را بهبود میدهد. وقتی به قبولیها نگاه میکنیم رتبههای زیر سه هزار که بیش از ۱۳ هزار نفر هستند در مجموع در هر پنج گرایش بودهاند، بیشتر آنها از مدارس استعدادهای درخشان هستند (حدود ۳۵ درصد) و جالب اینکه میان قبولشدگان مدارس تیزهوشان در رتبههای زیر سه هزار، بالای ۸۶ درصد آنها از سه دهک بالا هستند. چرا؟ کافی است به روش تستی پذیرش در مدارس تیزهوشان توجه کنید تا پاسخ را بیابید.
حتی توکلی در بخش دیگری به وجود انواع مدارس مختلف در نظام آموزشی اشاره کرده و نوشته: تنوع و تعدد مدارس در آموزش و پرورش فعلی ما به ۲۳ نوع رسیده است. هر کدام از این مدارس کیفیت آموزشی متفاوتی را به دانش آموزان ارائه می دهند. یکی در کپرهای سیستان و بلوچستان درس می خواند و یکی در مدرسه منطقه یک تهران. وضعیت آموزش مدارس دولتی و غیردولتی در یک منطقه نیز با هم تفاوت بسیار دارد و حتی بین دو مدرسه دولتی در یک منطقه نیز تفاوت های آموزشی هست.
اگر این استدلال را بپذیریم باید بهترین متوسط معدل به دانش اموزان تهرانی متعلق باشد که از امکانات آموزشی بیشتری برخوردار هستند اما بر اساس گزارش عدالت آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی بهترین میانگین معدل متوسطه خراسان جنوبی با ۱۴.۲۷ بعد قم با معدل ۱۴.۱۶ و بعد یزد ۱۴.۱۱ است. تهران هم ۱۳.۵۲ و در رتبه نهم قرار دارد.
با وجود همه این مسائل و دیگر سوالاتی که پیرامون مصوبه کنکور و شیوه اجرای کنکور سال ۱۴۰۲ وجود دارد، این سوال از آقای توکلی مطرح است که آیا با دانستن آمار واقعی وضعیت آموزشی در کشور نامه اخیر را نوشتهاند؟ آیا از اهداف تدوین این مصوبه و تلاشهای کارشناسی برای آن خبر دارند و آیا نقش واقعی موسسات کنکوری را در بهبود رتبه کنکور داوطلبان میدانند یا خیر؟ در صورتی که خواندن کتب درسی و امتحان دادن آنها بر اساس سوالات استاندارد برای همه دانشآموزان در سراسر کشور ممکن است و به این شکل عدالت بهتر برقرار میشود، ولی شرکت در کنکور به مهارتی به نام تستزنی نیاز دارد که جز در دکان موسسات کنکوری آنهم با بهای سنگین حاصل نمیشود.