به گزارش ایرنا بهروز آقایی روز دوشنبه در نشست مدیران بنادر استان خوزستان در اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، بیان کرد:بنادر استان خوزستان نسبت به سرمایهگذاران نگاه ویژه و مثبتی دارند و مدیران باید برای جذب صاحبان کالا، تمام امکانات را وارد عمل کرده و با تخصیص تسهیلات و معافیت لازم، پای سرمایهگذاران را به بنادر خوزستان باز کنند.
وی گفت: رویکرد فعالیت بنادر خوزستان باید افزایش ترافیک کالا باشد، و این افزایش رویکرد ثروت همزمان با توسعه فیزیکی از نیازهای ضروری بنادر ما به شمار میرود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: لایروبی اروندرود از برنامههای مهم در خوزستان است که خوشبختانه اقدامات مثبتی تاکنون انجام شده اما باید نسبت به تکمیل خارجسازی مغروقهها یک نگاه ویژه و فرااستانی ایجاد شود.
آقایی، ایجاد خطوط کشتیرانی را از دیگر نیازهای بنادر خوزستان دانست و افزود: مدیران بنادر با تخفیف و تشویق باید ایجاد این خطوط کشتیرانی را دنبال کنند چرا که در بهبود اقتصادی موثر است.
وی ادامه داد: بنادر استان خوزستان باید یک پیوند منطقهای ایجاد کنند و با بنادر کشورهای همسایه ارتباط داشته باشند، البته این مساله نیاز به ورود و کمک دیگر سازمانها دارد و در منطقه آزاد اروند باید این پیوند مورد توجه قرار گیرد و ارتباط بندر خرمشهر با کشورهای همسایه بیش از پیش گستردگی پیدا کند.
وی گفت: برگزاری نشستهای مشترک میان مسوولان بنادر خوزستان باعث نزدیک شدن نقطه نظرات، همبستگی، کمک به یکدیگر و حل معضلات و مشکلات موجود در این بنادر میشود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز در این نشست گفت: بندر خرمشهر زمانی در بحث تجارت، بازرگانی و حملونقل در کشور زبانزد بود اما امروز به دلایل مختلف از جمله جنگ تحمیلی وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد.
نوراله اسعدی بیان کرد: بندر خرمشهر تنها بندری در حوزه اروند است که به صورت همزمان دارای پایانه کانتینری، کالای عمومی، کالای فله، حمل و نقل چند وجهی، و تردد مسافر است که این تنوع فعالیت، از مزیتهای مهم و ویژه بندر خرمشهر است.
وی با تاکید بر اینکه این بندر ۲۰ پست اسکله دارد، گفت: وجود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی پسکرانه و تجهیزات استراتژی و پایانه کانتینری از دیگر ظرفیتهای بندر خرمشهر است که با وجود این پایانه، ظرفیت کانتینری این بندر به ۵۰۰ هزار TEU در سال رسیده است.
اسعدی بیان کرد: شرایط، ظرفیت و زیرساختهای موجود در بندر خرمشهر ایجاب میکند که مزیتهای ویژه و متفاوتتری نسبت به سایر بنادر دریافت کند تا مقدمات رونق و توسعه منطقه ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۱ میلیون تن در سال رسیده است، بیان کرد: بندر خرمشهر در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت پیاپی بالاترین میزان تخلیه و بارگیری پس از جنگ تحمیلی را به ثبت رساند.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: پس از وقفه دو ساله، خط رفت و برگشت مسافری میان بندر خرمشهر - کویت راهاندازی شد و امکان ایجاد این مسیر برای تردد به کشور عراق نیز وجود دارد.
اسعدی ادامه داد: ایجاد تسهیلات ویژه برای ترغیب و حضور صاحبان کالا در بندر خرمشهر ضروری و حیاتی است؛ اگر ما به صاحبان کالا برای سرمایهگذاری در بندر خرمشهر به صورت ویژه نگاه کنیم، شاهد رونق، آبادانی و افزایش ترافیک کالا در این بندر پرظرفیت خواهیم شد.
وی با تاکید بر اهتمام بندر خرمشهر به ایجاد پروژهها در حوزه شهری، گفت:بسیاری از پروژههای بندر خرمشهر از جمله احداث هشت پست اسکله مربوط به شهر و برای ایجاد فضای مناسب رفاهی و گردشگری در این شهرستان است و برای کمک به شهر اهتمام جدی داریم.
حملونقل چند وجهی از ظرفیتهای بینظیر بندر خرمشهر است
معاون سرمایهگذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند نیز گفت: حملونقل چند وجهی یکی از ظرفیتهای مهم اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر است که ما به این ظرفیت عظیم و ویژه میبالیم.
علی خانی افزود: بندر خرمشهر با داشتن سابقه، قدمت و زیرساختهای لازم مستعد استفاده از ظرفیتهای بیشتری در زمینههای گوناگون است و سازمان منطقه آزاد اروند نیز اعلام آمادگی میکند که در کنار بندر خرمشهر در خدمت پویایی اقتصاد منطقه تمام توان خود را به کار گیرد.
وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد اروند با همه دستگاهها و سازمانها به ویژه بنادر منطقه و به صورت ویژهتر با اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر تعامل و ارتباط مفید و مناسب دارد.
بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.
این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.