سنندج- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در سال جاری به دنبال نظارت های مستمر توسط اکیپ های کنترل بهداشتی و بازرسان شبکه دامپزشکی بیجار از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، رستوران ها و غذا خوری ها، بیش از ۶ تن فرآورده خام غیرقابل مصرف و فاسد، ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.

به گزارش ایرنا،  مجتبی ورمقانی روز سه شنبه در دیدار با فرماندار بیجار با اشاره به وظایف دامپزشکی در خصوص پیشگیری از بیماری های واگیردار دامی و مشترک بین انسان و دام و نحوه کنترل و مقابله با آن گفت: با اقدامات پیشگیرانه اداره کل و شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار شاهد کاهش محسوس بیماری های مشترک از جمله بیماری تب مالت در سطح شهرستان بیجار بوده ایم.

وی افزود: با اجرای برنامه های مراقبتی و با پوشش گسترده واکسیناسیون در جمعیت دامی در طی چندین سال اخیر، آمار تب مالت انسانی از ۴۵۲ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۴۳ نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان از فرماندار بیجار خواست در زمینه تخصیص اعتبارات واکسیناسیون و پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند تب برفکی، تب مالت، شاربن  و دیگر بیماری ها از شبکه دامپزشکی بیجار حمایت کند.

احمدرضا قاسمی فرماندار شهرستان بیجار هم گفت: دامپزشکی از دستگاه‌هایی است که عدم نظارت در انجام امور محوله آن می تواند ضربات اقتصادی و بهداشتی سنگینی به مردم و دولت تحمیل کند.

کنترل بیماری های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام در بانه

مدیرکل دامپزشکی کردستان همچنین در دیدار با فرماندار بانه اظهار داشت: با تدابیر اتخاذ شده بیماری های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام در بانه تحت کنترل  است و برای تداوم اقدامات پیشگیرانه نیازمند تخصیص اعتبار لازم هستیم.

مجتبی ورمقانی با قدردانی از حمایت و تعامل خوب و سازنده فرماندار بانه که موجب بیشترین بازدهی در حوزه مبارزه با بیماری های دام و طیور در شهرستان شده است، گفت: این تعامل باعث شد تا بیماری هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو و یا پیشگیری از بیماری واگیر تب برفکی که در کشور اپیدیمی آن را شاهد بودیم در استان شیوع پیدا نکند.

فرماندار شهرستان بانه هم با اشاره به نقش مهم و موثر دامپزشکی در تامین سلامت غذایی جامعه از زحمات اداره کل دامپزشکی و شبکه دامپزشکی شهرستان در پیشگیری و کنترل بیماری ها و بهداشت سلامت جامعه قدردانی کرد.

کمال خدری افزود: اجرای طرح های جامع ریشه کنی بیماری ها در دستیابی به امنیت غذایی بسیار مفید است که در همین راستا همکاری و حمایت همه جانبه‌ای برای پیشبرد اهداف بهداشتی دامپزشکی خواهیم داشت.

کشف انبار دارویی غیر مجاز و کارگاه جعل برچسب داروهای دامپزشکی

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان هم گفت: اکیپی از بازرسان ستادی  این اداره کل موفق به کشف یک انبار غیرمجاز داروهای دامپزشکی و کارگاه جعل برچسب دارو شدند.

ناصر مخدوم اظهار داشت: با هوشیاری، دقت و حساسیت کارکنان دامپزشکی استان کردستان، یک انبار غیر مجاز داروهای دامپزشکی شناسایی و مقدار قابل توجهی داروهای تاریخ مصرف گذشته کشف شد.

وی ادامه داد: متصدی این انبار به وسیله عوامل خود، داروهای دامی تاریخ منقضی را در سطح بازار جمع آوری و توسط افراد سود جو با تجهیزات خاصی نسبت به درج تاریخ جدید و همچنین قیمت جدید و با همان شماره سری ساخت، اقدام می کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: تمامی داروها به تعداد ۶۴۳ عدد از انواع داروی طیور و ۶۳۰ کیلو گرم انواع مکمل تاریخ منقضی پس از ضبط به محل اداره کل دامپزشکی استان منتقل شد.

در حال حاضر سه میلیون و ۴۸۹ هزار واحد دامی در کردستان وجود دارد و هفت هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در بخش دام استان هم مشغول به کار هستند.

جمعیت بز و بزغاله استان ۲۵۵ هزار راس، جمعیت گاو و گوساله هم ۱۸۵ هزار راس و گوسفند و بره هم بیش از یک میلیون و ۹۳۷ هزار راس است.