تهران - ایرنا - مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه این موسسه ۴ هلدینگ دارد، گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۸ هزار میلیارد تومان دارایی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا نجف پورکردی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهارکرد: تلاش کرده ام همواره ارزش‌های حاکم بر مسوولیت خود را حفظ کنم، بنابراین ماموریت ویژه ارتقا معیشتی فرهنگیان تکلیف را بر ما چند برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره یک مجموعه برای فرهنگیان در شرایط جنگ اقتصادی کشور برای جامعه است، افزود: ۱۸ هزار میلیارد تومان دارایی دفتری صندوق ذخیره فرهنگیان است و ارزش روز بسیاری دارد که در مراحل کارهای کارشناسی برای اعلام نرخ به روز هستیم.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه این موسسه ۴ هلدینگ دارد، گفت:  یک هلدینگ تخصصی پتروشیمی، یک هلدینگ سرمایه گذاری که بانک سرمایه یکی از دارایی‌هاست، یک هلدینگ ساختمانی و هلدینگ خدماتی آی تی پایه و گردشگری و غیره از این مجموعه‌هاست.

نجف‌پور کردی ادامه داد: همچنین ۷۳ شرکت وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان مشغول فعالیت هستند که به طور کلی موسسه دارایی خوب و ارزشمندی دارد.  

وی عنوان کرد: همه سازمان‌ها در دنیا اگر شفافیت و سلامت می‌خواهند باید مباحث حکمرانی شرکتی را مد نظر قرار دهند که این امر موجبات ارتقا سلامت را فراهم می‌کند.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد مطلوبیت برای افزایش ضریب نفوذ در دل فرهنگیان هستیم، توسعه سرمایه گذاری در سرمایه‌هایی ارزشمند از جمله پتروشیمی‌ها در دستور کار است. در صنایع بالا دستی و پایین دستی نیز اقدامات خوبی باید صورت گیرد.

نجف پور کردی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دیجیتال و فناوری یکی از مطالبات است، یادآور شد: در حوزه دیجیتال عقل بشر چیزی را با عنوان ایده پردازش می کند و ده‌ها برابر سرمایه‌گذاری‌ها کسب سود می‌کند، همچنین توسعه تعاملات هوشمندانه در عرصه بالا دستی و پایین دستی، سرمایه انسانی،   دانش، آگاهی و ارزش مداری باید حفظ شود.

وی عنوان کرد: معلم در خلا اطلاعاتی در برخی مطالب است، معلم باید بداند که خادمان آنها چگونه فعالیت می‌کنند، معلم باید مورد توجه عاقلانه و عاشقانه قرار گیرد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت:  امروز در محصولات متانولی مشکل داریم، با این نگاه تعاملاتی را  با کمیسیون‌های مجلس، شرکت پتروشیمی برقرار کردیم تا وضعیت دارایی در بخش پتروشیمی را بهبود بخشیم.

نجف پور کردی افزود: معلم وقتی بازنشسته می‌شود، انتظار دارد وجوه بعد از بازنشستگی به آنها پرداخت شود، براین اساس پول باید برای سرمایه برود و از سوی دیگر هم معلم به صورت نقدینگی پول خود را می‌خواهد که باید این موضوع  هماهنگ شود تا معلم دل نگرانی نداشته باشد.
 
مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از معلمان پول نقد نمی‌خواهند، یک کار خوب انجام دادیم که براین اساس معلمان یا نقدینگی دریافت کنند و یا در قالب یک بسته محصولاتی ما به ازای پول خود را دریافت کنند.

نجف پور کردی گفت: در حوزه پتروشیمی و مجموعه دارایی‌های ما، برای ارتقا و حرف داشتن در بازار اقتصاد داخلی و خارجی بازار سرمایه را دنبال کردیم تا اتفاق خوبی رخ دهد.

 مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: همچنین مجمع سال گذشته را با همراهی خوب هیات امنا برگزار کردیم، همچنین سه دسته از وجوه که با تاخیر پرداخت می‌شد را مجموعه معاونت مالی ما کار جهادی انجام دادند و این پرداخت ها را در مدت کمتر از یک ماه انجام دادند.

نجف پور کردی گفت: حوزه اصلاح ساختاری از جنس مدیریت راهبردی است، اما در گذشته با نگاه صرفا مالی دنبال می شد، اکنون برای ایجاد نظام مدیریت راهبردی در راستای هم‌افزایی مضاعف به صورت یکپارچه اقداماتی انجام دادیم تا در زنجیره ارزش به طور درست عمل کند و  محصولات قابلیت به کار گیری داشته باشد.

وی عنوان کرد: در حوزه تعاملی و ارتباطی نیز در محورهایی کار دنبال شده است و با ملاحظات صندوق در خدمت فرهنگیان خواهیم بود.

نجف پور کردی با بیان اینکه در مسیر اعتمادسازی معلمان حرکت می‌کنیم، افزود:  به دنبال استفاده از ظرفیت معلمان در صندوق نیز هستیم و با هر داشته‌ای برای رسیدن به افقی بلند، نیازمند کمک هستیم.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد:  از معلمان متخصص در  حوزه اقتصادی و بنگاه‌داری در مجموعه بهره‌مند می‌شویم.

نجف پور کردی تاکید کرد: در موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان مطلقا انتصابات فامیلی و باندی نداریم. ارزش‌های حاکم بر نظام، تخصص و تعهد در نظام انتصابات برای ما ملاک عمل است.  

وی خاطر نشان کرد: آقای باقرنژاد نایب رییس هیات مدیره که برخی به صورت کذب انتصاب ایشان را برمبنای نسبت فامیلی اعلام کردند به دلیل بسیجی، انقلابی بودن، تخصص و تبحر براساس شایسته سالاری منصوب شد. سه دسته مولفه برای استخدام ایشان وجود داشت که البته فامیل بنده و وزیر هم نیستند.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در زنجیره تامین مسکن نیز باید نقش آفرینی کنیم و مسکن با قیمت مناسب در اختیار قرار دهیم که این برنامه نیز در اولویت ما قرار دارد.

وی ادامه داد: معلمان انتظار داشتند براساس اساسنامه و وعده‌های ۱۰ ساله، ارزش مالکانه دارایی‌های صندوق به‌روز محاسبه شده و به آنها برگردد. گذشتگان زحماتی کشیدند اما به نتیجه نرسانده‌اند و اکنون معلمان گلایه‌مند هستند.  

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در  ۴۵ روز گذشته، جلسات متعددی در این باره برگزار و چند مدل تعریف شده تا مشخص شود که کل دارایی‌ها به قیمت روز چقدر ارزش دارد.  

نجف پور کردی با بیان اینکه بالغ بر ۸۰ درصد کار جلو رفته و در حال تکمیل است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اتمام بخش اول به معلمان اعلام کنیم که تحویل ارزش در چه بازه زمانی انجام خواهد شد.  

وی درباره مشکلات بانک سرمایه در گذشته اظهار داشت: در بانک سرمایه کارهای خوبی انجام و بهبود خوبی در عملکردش حاصل شده است. طرحی در زمینه بانک سرمایه تدوین شده است تا به بانکی کارآمد تبدیل شود.  

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره حواشی و پرونده های فساد در گذشته توضیح داد: عوامل دست و پاگیر گذشته، جلوی حرکت رو به جلو را می‌گیرد اما بانک سرمایه یک شرکت شیشه‌ای و تحت نظارت بانک مرکزی و بورس است و صورت های مالی‌اش مشخص است.

نجف پور کردی گفت: امروز بانک سرمایه در صورت‌های مالی ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر را نشان می‌دهند اما به این معنا نیست که ۴۰ هزار میلیارد تومان را خورده‌اند و برده‌اند، بلکه اتفاقاتی که برایش افتاد اثر وضعی گذاشت و بانک را دچار افت عملکردی کرد.  

وی تاکید کرد: البته در مجموع صندوق ارزش کاهنده مالی از منظر حسابرسی صورت های مالی ندارد. پرونده متخلفان نیز در گذشته در محاکم قضایی رسیدگی و بخش قابل توجهی از بدهی‌ها و مبالغی که برده بودند، وصول شد.  

مدیر عامل صندوق دخیره فرهنگیان با بیان اینکه همه در تلاش هستند تا آن بخش از مطالبات که باقی مانده نیز وصول شوند، افزود: شرکت های زیان‌ده هم در صندوق داریم اما تعداد آنها بسیار کم است البته تعداد شرکت های کم بازده با بازدهی زیر ۲۰ درصد، بیشتر است؛ برنامه هایی برای بهبود عملکرد شرکت ها داریم.  

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح‌های تسهیلاتی برای اعضای صندوق گفت: کارهای خوبی در حوزه خدمات لیزینگی و کالایی آغاز شده اما نیازمند ارتقای سبد محصولات و خدمات در نظام تعاملی با آموزش و پرورش هستیم.  

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره مطالبات صندوق از دولت توضیح داد: مشکلاتی در سال های گذشته درباره این موضوع  داشته‌ایم که یا این مبالغ در بودجه نیامده یا اگر آمده مشکل کسری و تامین نقدینگی وجود داشته است.

وی یادآور شد: مطالبات سنگینی از دولت داریم و رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش، مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشتیم و همه مسیرها را طی کرده‌ایم و امید است مطالبات در آینده وصول شوند.

به گفته مدیر عامل صندوق دخیره فرهنگیان، عدد قطعی شده مطالبات، ۳۰۶۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: پتروشیمی لاوان متعلق به معلمان و در تصرف ماست. هیچ فروش و نقل و انتقالی پیرامون هیچ پتروشیمی در ماه‌های گذشته انجام نشده است و این اخبار صحت ندارد.

نجف پور کردی درباره برخی انتقادات معلمان از یکسان نبودن سود پرداختی آنها با سایر فرهنگیان گفت: یکسان نبودن شرایط در کسر از حقوق و درصد عضویت افراد در صندوق است. فرهنگیان برای اطمینان از ریز اطلاعات و محاسبات می‌توانند با مشاوران صندوق و سایت از این موضوع مطلع شوند.