قم-ایرنا- استاندار قم با تاکید بر اینکه مشکل اساسی ما در قم عدم رعایت عمومی نکات بهداشتی و استفاده از ماسک است، گفت: عمده زائرین خارجی اراده‌ای برای رعایت موارد بهداشتی مختص کرونا ندارند.

به گزارش به‌روز سه‌شنبه روابط عمومی استانداری قم، سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه قرارگاه مقابله با کرونا که به‌صورت ویدئوکنفرانس در سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: برای افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی با خادمین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران جلسات توجیهی برگزار شده است.

استاندار قم ادامه داد: قم در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد و در هفته اخیر مراجعات به بیمارستان‌ها تا حدودی کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه میانگین مراجعات در استان در ۲ هفته قبل ۷۰۰ نفر بود که در یک هفته اخیر به ۴۰۰ نفر رسیده است افزود: ۷۰ درصد تست‌های انجام‌شده مثبت بوده و در حال حاضر تعداد بستری‌ها ۱۳۹ نفر است که ۴۲ نفر از این تعداد بدحال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در هیات ها و مساجد ماسک توزیع می‌شود، اما ما نیاز به یک کار فرهنگی گسترده داریم، چراکه فرد ماسک را دریافت می‌کند، اما از آن استفاده نمی‌کند.

شاهچراغی رعایت نکات بهداشتی در هیات های بزرگ قم را موردتوجه قرار داد و اضافه کرد: در هیات هایی هم که در فضای بسته برگزار می‌شود به‌گونه‌ای بوده که مازاد جمعیت به بیرون از جلسه هدایت می‌شوند.

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک در حوزه حمل‌ونقل ۲۰ درصد بوده است؛ در بخش‌هایی از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) هم توزیع ماسک را داریم اما نیازمند کار فرهنگی گسترده هستیم.

استاندار قم ادامه داد: از خطبا و ائمه جماعات خواسته‌شده که درباره رعایت موارد بهداشتی به مردم تذکر بدهند و امیدواریم با تدابیری که اتخاذشده از وضعیت نارنجی خارج شویم.

قم از ۳۱ تیرماه امسال در فهرست مناطق نارنجی و پرخطر کرونایی کشور قرار گرفت.