این روزها که دنیا تحت تأثیر «تحول دیجیتال» به سمت مدرنیزه شدن رفته است، هایپرمارکت های تخصصی با الهام از تجربیات موفق جهانی در تغییر ساختار سنتی به ساختار مدرن به سیستم توزیع ورود کرده اند.

لوازم خانگی، جزء آن گروه کالاهایی است که همواره از حمایت همه ارگان‌های حمایتی برخوردار بوده و همواره هم همه بازیگران مؤثر و منتفع در اکوسیستم آن اعم از تولید، توزیع، فروش و مصرف، از معمای لاینحل قیمت‌ گلایه دارند. دولت با ابزار «ممنوعیت واردات» از تولید حمایت می‌کند و با ابزار «قیمت‌گذاری» از مصرف. قاچاقِ ویرانگر با سهم ۲۰ درصدی بازار را هم ابزار «قهریه» در ید کنترل می‌گیرد. اما باز هم صدای اعتراض از جانب مصرف بلند است و اگرچه در نهایت، این توپ در زمین نظام توزیع فرود می‌آید، اما نظام توزیع هم، خود یکی از معترضان است.
در این شرایط برخی، نقطه تاریک این فرایند را نفوذ واسطه‌ها می‌دانند و معتقدند که تمرکز نورافکن‌های نظارتی بر این نقطه تاریک، معمای قیمت را حل می‌کند. اما واقعیت این است که نقطه تاریک که نه؛ نقطه ضعف این فرایند، ساختار سنتی، پاشنه‌آشیل آن، مقاومت در برابر پارادایم حاکم بر جهان در عصر دیجیتال و شاهد این ادعا، ثبت عملکرد مثبت ارائه‌دهندگان خدمات نوین در زنجیره توزیع است. این روزها که دنیا تحت تأثیر «تحول دیجیتال»، به سمت مدرنیزه شدن رفته است، این گروه با الهام از تجربیات موفق جهانی در تغییر ساختار سنتی به ساختار مدرن، ورود هایپرمارکت‌های تخصصی به سیستم توزیع را در دستورکار قرار داده‌اند.
فارغ از برخی ضعف‌ها که در جریان عبور همه کسب‌وکارها از بستر سنتی نمایان می‌شود و گاهی حتی نارضایتی برخی مشتریان را درپی دارد، نتیجه مثبت نهایی که از برآیند عملکرد کلی این هایپرمارکت‌ها در تنوع محصول، قیمت مناسب و اصالت کالا به ثبت رسیده است، حکایت می‌کند که اگر در گرانی‌ها انگشت اتهام به سوی سیستم توزیع است، برای این نظام راهی جز اصلاح ساختار سنتی و پذیرش ساختار نوین وجود ندارد.
دراین خصوص با محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت که این روزها به‌جد درپی تنظیم بازار لوازم‌خانگی است، به گفت‌وگو پرداختیم.
او که درخصوص عملکرد واسطه‌ها، با آنچه در این گزارش بیان شد هم‌عقیده است، با اشاره به اینکه سود ایجاد شده در جریان تولید و فروش هر کالایی، باید به‌طور عادلانه میان تولیدکننده، فروشنده و واسطه توزیع شود، می‌گوید: به این دلیل که میزان خواب‌سرمایه، خطرپذیری و زحمت تولید بیشتر است، سهم تولیدکننده از این سود باید بیشتر باشد، درحالی که در حوزه لوازم‌خانگی کمترین سود به تولیدکننده و فروشنده می‌رسد.
وی در پاسخ به اینکه آیا در کشور، شرایط برای نقش‌آفرینی هایپرمارکت‌ها فراهم است، گفت: بله. نه‌تنها در لوازم‌خانگی که حتی در قطعات‌خودرو هم درنظر داریم با ایجاد شبکه‌های جدید فروش، به تجربه مشابه شهرفرش و شهرلوازم خانگی برسیم.  
برادران، درخصوص شعار مربوط به قیمت ازسوی «شهر لوازم‌خانگی»، تصریح کرد: این روش عرضه، حسن‌های زیادی دارد که یکی از آنها به قیمت مربوط می‌شود. حسن دیگر آن، تنوع بسیار زیاد محصولات است ضمن اینکه وزارت صمت نیز نظارت دقیقی بر عملکرد آنها دارد و با توجه به نقش مثبتی که دارند، از توسعه‌ این مجموعه‌ها استقبال می‌کند.  
وی یادآور شد: در جریان فروش، دو رویکرد وجود دارد؛ «فروش بیشتر با سود کمتر» و «فروش کمتر اما سود بیشتر» که البته رویکرد تجربه شده در کشور ما و در جهان، همان فروش بیشتر با سود کمتر است.
در ادامه، علی افشارقاسملو مدیر روابط‌عمومی «شهر لوازم‌خانگی» در گفت‌وگوی کوتاهی به تشریح عملکرد این هایپرمارکت پرداخت و گفت: این مجموعه از بهمن ۱۴۰۰ با هدف حذف واسطه‌ها، شفافیت در فروش و تسهیل شرایط فروش اقساطی راه‌اندازی شد و در این مسیر، علاوه بر تأمین کیفی کالا، هدف افزایش سهم از بازار را نیز مدنظر قرار داد.
وی در پاسخ به این که ادعای عرضه کالا با قیمت و کیفیت مناسب، به‌رغم هزینه‌های زیاد تبلیغاتی آن مجموعه چگونه امکان‌پذیر است، گفت: هایپرمارکت‌ها برخلاف بازار سنتی، برمبنای فروش با سود کم و حجم بالا فعالیت می‌کنند و حجم بالای خرید و فروش، بهره‌وری بالای منابع انسانی و حذف برخی هزینه‌های جاری، مزیت‌هایی هستند که هزینه بالای تبلیغات را سرشکن می‌کنند.
وی، فرایند فروش اقساطی در این مجموعه را مشروط به برخورداری خریدار از دسته چک با سابقه اعتباری مناسب توصیف کرد و افزود: همه کالاها قبل از ورود به این مجموعه می‌بایست در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده و دارای کدرهگیری و کدگارانتی معتبر باشند. درصورت عدم تأیید کدرهگیری و کدگارانتی در فرایند استعلام، کالا قاچاق محسوب شده و منجر به عودت و حذف آن از زنجیره فروش می‌شود.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.