به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه افزود: واردات گازوئیل اروپا از روسیه ماه گذشته و همزمان با تلاش این قاره برای رها شدن از عرضه سوخت مسکو در واکنش به جنگ اوکراین، ۱۳ درصد افزایش یافت.
شرکت رصد کالاهای انرژی موسوم به «ورتکسا/Vortexa» در گزارشی اعلام کرد: گازوئیلی که از روسیه به اروپا ارسال می شود، نزدیک به ۲۰۰ هزار بشکه در روز از گازوئیلی که از منابع غیر روسی وارد می شود بیشتر است. در مجموع، واردات گازوئیل روسیه در اروپا از ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون ۲۳ درصد افزایش یافته است.
بیزنس اینسایدر اذعان کرد «افزایش اشتهای اروپا برای گازوئیل روسیه، بر پیچیدگی توقف جریان انرژی مسکو همزمان با جنگ اوکراین، تاکید دارد. اتحادیه اروپا در اوایل سال جاری متعهد شد تا ۹۰ درصد از واردات نفت خام از روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش دهد، اما از آن زمان تاکنون با قیمت های سرسام آور و محدودیت های دستیابی به منابع جایگزین، دست و پنجه نرم می کند».
دیوید ولش، اقتصاددان ارشد شرکت ورتکسا، گفت: به دلیل افزایش قیمت گازوئیل و فشار بر پالایشگاه ها برای همگام شدن با تقاضا، به نظر می رسد این که اروپایی ها بتوانند ممنوعیت واردات گازوئیل اعلام شده از روسیه را به طور کامل اجرا کنند، زیر سوال است.
گازوئیل اروپا از تبدیل نفت خام به سوخت در پالایشگاه های اروپایی تامین می شود. این قاره به دلیل کاهش ظرفیت پالایشگاه ها در اوج همهگیری کووید-۱۹، مجبور است سرعت تولید خود را حفظ کند. اروپا همزمان در حال رقابت برای تقویت ذخایر انرژی خود پیش از زمستان و همزمان با نگرانیها درباره توقف کامل تامین انرژی از سوی روسیه است.
به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نیز چندی پیش گزارش داد مشکلات ناشی از افزایش تورم و کمبودهای تهدیدکننده انرژی، اتحادیه اروپا را وادار به عقب نشینی از سختگیری خود در قبال روسیه کرده است.
این رسانه افزود: دولت های اروپایی تلاش ها برای محدود کردن تجارت نفت روسیه را با به تاخیر انداختن طرحی که مسکو را از بازار مهم بیمه دریایی «لویدز» لندن محروم می کند، کاهش داده اند.