به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، تحقق هدایت تحصیلی و توسعه متوازن رشتههای تحصیلی نیازمند برنامه ریزی موثر و جدی از سوی مدیران کل آموزش و پرورش است، این موضوع به طوری است که براساس گفتههای مسوولان آموزش و پرورش در دوران کرونا روند توسعه متوازن رشتهها از جمله رشته ریاضی فیزیک کند شده است.
در این راستا، محمد مهدی کاظمی امروز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره توسعه رشته ریاضی فیزیک اظهار کرد: در راستای توسعه رشته ریاضی فیزیک که جزو یکی از اولویتهای معاونت متوسطه است، برنامهریزیهای مناسبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه توسعه رشتههای ریاضی فیزیک و آموزش فنی و حرفهای با رویکرد آمایش سرزمین مد نظر است، افزود: توسعه هنرستانی هم با رویکرد استفاده از ظرفیت صنایع و مشاغل به صورت هنرستانهای جوار کارخانه و وابسته اتفاق می افتد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات انجام شده برای توسعه رشته ریاضی فیزیک توضیح داد: بیشتر اقدامات در راستای فرهنگسازی نسبت به این موضوع بوده است که توسط مدارس در موضوع هدایت تحصیلی اتفاق میافتد.
کاظمی عنوان کرد: همچنین ایجاد ظرفیت از جمله مهمترین این اقدامات است، بویژه در مدارس نمونه دولتی امسال ظرفیت جدیدی برای رشته ریاضی ایجاد کردیم که مجوزهایی به منظور ایجاد رشته ریاضی فیزیک در برخی از مناطق ایجاد شد.
وی افزود: البته در این موضوع نگاه فرهنگی مهمتر است و بر این اساس ضرورت دارد در رسانهها دراین راستا تلاش کنند تا با نگاه تربیت نسل و تمدنی پیش رویم، چراکه آینده مشاغل هم حتی به سمت توسعه رشتهها و بازار اشتغال خواهد بود.
توسعه رشتههای هنرستانی/ امضای ۳۲ توافقنامه
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره توسعه رشتههای هنرستانی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای توجه به رشتههای کشاورزی در اولویت توسعه این معاونت قرار دارد.
کاظمی همچنین درباره ساخت هنرستانها در جوار کارخانهها، ادامه داد: بسیاری از ظرفیتها در این خصوص شناسایی شدهاند، بطور مثال ۳۲ توافق نامه در استان اصفهان با مجمع خیرین مدرسهساز، کارخانجات و استانداریها امضا شد که براین اساس قرار است که ۳۲ هنرستان توسط خیرین ساخته شود و تجهیز و آموزش توسط صاحبان مشاغل اتفاق افتد.
وی خاطرنشان کرد: در برخی از استانهای دیگر فضا را به گونهای آموزش و پرورش در اختیار قرار میدهد و یا برخی کارخانهها از فضای خود برای برگزاری کارگاهها به کلاسهای درس اختصاص میدهند.