نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد از طمع شرکت های نفت و گاز از کشورها خواست بر سود این شرکت ها مالیات وضع کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران، طمع شرکت‌های نفتی و گاز و حامیان مالی آنها را مورد انتقاد قرار داد و از دولت‌ها در سراسر جهان خواست که برای حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد، بر این سودهای بیش از حد مالیات وضع کنند.

وی گفت: اخلاقی نیست که شرکت‌های نفت و گاز  از این بحران انرژی به قیمت فقیرترین مردم و جوامع سود بی‌سابقه به دست آورند و هزینه‌ای هنگفت برای آب و هوا ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از همه دولت‌ها می‌خواهم که از این سودهای بیش از حد مالیات بگیرند و در این روزهای دشوار، از منابع مالی بدست آمده، برای حمایت از آسیب‌پذیرترین افراد استفاده کنند.

گوترش ادامه داد: از مردم سراسر جهان می‌خواهم  به صنعت سوخت‌های فسیلی و تأمین‌کنندگان مالی آن‌ها اعلام کنند که این طمع زشت آنها، به فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد آسیب می‌رساند، در حالی که تنها خانه مشترک ما را ویران می‌کند.

 دبیر کل سازمان ملل متحد دهم اردیبهشت ماه  امسال نیز  حامیان صنعت سوخت های فسیلی را به دلیل تلاش برای سوء استفاده از جنگ اوکراین در کسب منفعت بیشتر از تولید آلاینده ها به قیمت زیان اقلیمی در جهان و تمام زندگی روی زمین مورد انتقاد قرار داد.

گوترش در توییتی نوشت: کسانی که در تولید سوخت های فسیلی منافع دارند اکنون به صورت ریاکارانه از جنگ در اوکراین استفاده می کنند تا آینده ای با کربن بالا را تضمین کنند.

وی تصریح کرد تغییر مسیر به سمت انرژی های تجدیدپذیر برای بهبود ترکیب انرژی جهانی  و ارائه امید به میلیون ها نفری که اکنون از اثرات اقلیمی رنج می برند، بسیار مهم است.

بانک جهانی هشدار داده است که جنگ در اوکراین به معنای افزایش قیمت‌ها و گرانی غذا و انرژی در سه سال آینده خواهد بود.

بر اساس هشدار بانک جهانی، پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین موجب افزایش ۵۰ درصدی بهای انرژی در سال ۲۰۲۲ خواهد شد.