به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه نمایشگاهها از مهمترین و مؤثرترین ابزارهای بازاریابی در دنیای تجارت محسوب میشوند و از دیدگاه اقتصادی تأثیر بسزایی در اقتصاد جوامع دارند.
همچنین برگزاری نمایشگاهها یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز مشتریان و معرفی توانمندیهای واحدهای تولیدی و خدماتی به بازارهای مختلف به شمار می روند.
به گفته کارشناسان، در حال حاضر گسترش روزافزون اهمیت نمایشگاهها در توسعه و رونق اقتصادی کشور، لزوم توجه بیش از پیش به بخش نمایشگاهی و رونق بخشیدن به صنعت نمایشگاهی در هر استان را به خوبی آشکار میکند.
شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان قزوین، فعالیت خود را در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد و تاکنون روند رو به رشدی را دنبال کرده است.
این شرکت رسالت خود را با برگزاری نمایشگاه با موضوعهای متعدد و متنوع و با هدف اصلی ایجاد بستر اقتصادی مناسب، رقابت سالم، شناسایی واحدهای برتر و ایجاد ارتباط بین اعضای مجموعههای مختلف صنعتی، فرهنگی، هنری، خدماتی و… دنبال کرده است.
خبرنگار ایرنا استان قزوین به همین منظور با احمد خورگامی مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی استان قزوین پیرامون فعالیت ها نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال و حمایت ها از شرکت های دانش بنیان و رونق کسب و کارها مصاحبه ای را به شرح ذیل انجام داده است.
احمد خورگامی تاکید کرد : تلاش میکنیم تا با برگزاری نمایشگاههایی تخصصی، شرکتهای دانشبنیان و تولیدکنندگان را در حوزههای مختلف با هدف تحقق شعار سال حمایت و تشویق کنیم.
ایرنا. چه برنامه برای تخصصی شدن شرکت نمایشگاههای قزوین دارید؟
امسال ۳۸ عنوان نمایشگاه تخصصی و عمومی در حوزههای مختلف شامل کشاورزی، صنعتی، خدماتی، فرهنگی و هنری و بازرگانی از سوی شرکت نمایشگاه های بین المللی قزوین در دستور کار قرار گرفته است که بیش از ۱۰ عنوان نمایشگاه به صورت تخصصی و فوق تخصصی برای اولین بار در قزوین برگزار خواهد شد.
نمایشگاه کشاورزی پیش از شروع کرونا در قزوین سالهای متمادی برگزار میشد امسال برای اولین بار این نمایشگاه به صورت مجزا در بخشهای مختلف مانند دام و طیور، ماشین الات و ادوات کشاورزی، کود، بذر و نهادهای کشاورزی و آبیاری برگزار خواهد شد.
همچنین نمایشگاه مشاغل خانگی، صنعت هتلداری و ادوات وابسته به صنعت هتلداری، فرصتهای صادراتی، نمایشگاه صنایع برتر استان در دستور کار قرار دارد و برای اولین بار نمایشگاه قزوین پلاس به صورت صنعت پلاستیک و رنگ را با حضور هیات های تجاری برگزار خواهیم کرد.
همچنین در روزهای گذشته نیز نمایشگاه کمپینگ و گردشگری در قزوین برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان و شهروندان قرار گرفت و موجب ایجاد روحیه نشاط و شادابی در شهر قزوین فراهم کرد.
ایرنا. شرکت نمایشگاههای استان برای کمک به تنظیم بازار کالای اساسی چه اقداماتی انجام داده اند و چه برنامهای برای آینده دارد؟
اواخر سال گذشته برگزاری نمایشگاه ضیافت در راستای توزیع کالاهای اساسی در حجم بسیار زیاد به صورت تنظیم بازار در قزوین عرضه شد و در حال حاضر با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و جهاد کشاورزی در حاشیه همه نمایشگاهها علی رقم بی ارتباط بودن به موضع نمایشگاه در محوطه فضای را فراهم کردیم برای عرضه کالاهای اساسی شامل قند، برنج، شکر و روغن با هدف تنظیم بازار کالاهای اساسی، پیشگیری از افزایش غیرمنطقی نرخ این گونه محصولات و دسترسی بهتر مردم به مایحتاج عمومی است و همچنین این کار در نمایشگاه تابستانه و نمایشگاه پاییزه که در اواخر شهریور ماه برگزار خواهد شد اقلام مورد نیاز مردم و کالاهای تنظیم بازار و ضروری در این نمایشگاه اقدام خواهیم کرد.
ایرنا. آیا برای برگزاری نمایشگاهها در طول سال برنامه مشخصی را تعیین میکنید؟
بله، تقویم نمایشگاهی به صوت رسمی هر ساله برای تصویب به کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان اعلام و بعد از تصویب اجرا می شود و در صورت به روز رسانی مجدد برای تصویب به کارگروه ارسال میشود و هم اکنون تقویم نمایشگاه تا پایان سال بسته شده و قراردادها نیز منعقد شده است.
ایرنا. آیا برنامهای برای توسعه فضای نمایشگاه قزوین دارید؟
سه برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت توسعهای برای فضای نمایشگاه استان مدنظر داریم و به همین منظور جلسات خوبی را با شهردار قزوین برگزار کردیم و در حال حاضر سه زمین برای ایجاد سایت جدید شرکت نمایشگاه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است که یک زمین به مساحت ۱۷ هکتار، یک زمین هفت هکتاری و یک زمین ۳۰ هکتاری در برنامه بلند مدت پنج ساله برای توسعه فضای نمایشگاه مورد تاکید است.
همچنین در برنامه میان مدت، سولههای نمایشگاهها را تا جای امکان توسعه دهیم و طی چند ماه آینده باید این کار را انجام دهیم و در برنامه کوتاه مدت ایجاد سازههای موقت نمایشگاهی که ۵۰۰ متر به سایت نمایشگاه افزوده می شود.
به همین منظور مشاور را انتخاب کردیم که فضای موجود نمایشگاه را افزایش دهیم و با توجه به زمین نمایشگاه طبقه زیر زمین را برای استفاده بهینه ایجاد کنیم.
در حال حاضر کمبود فضای نمایشگاهی در قزوین مانع حضور نمایشگاه داران بزرگ کشور به استان قزوین می شود و نداشتن توجیه اقتصادی برای برگزاری نمایشگاه های تخصصی و ملی با توجه به کمبود فضای نمایشگاه مطرح است.
ایرنا. در راستای تحقق شعار سال و معرفی کالاهای دانش بنیان چه برنامه دارید؟
سال های گذشته همواره شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب حول محور اقتصادی، تولید و اشتغال بوده است، این موضوع نشان از اهمیت اقتصاد و تولید در کشور داشته که بخش خصوصی در تحقق این اهداف می تواند مثمر ثمر واقع شود.
قزوین یکی از استان های صنعتی، کشاورزی و دانشگاهی کشور به شمار می رود و توانمندی های بالایی در تولیدات صنعتی و اقتصادی دارد، این موقعیت نقش و رسالت نمایشگاه های بین المللی را حساس تر کرده است و از این فرصت باید برای رشد اقتصادی استان بهره ببریم.
برپایی نمایشگاههای تخصصی میتواند بستر مناسب و ایده آلی را بهمنظور تبادل اطلاعات و تجربیات بین مصرفکنندگان، تولیدکنندگان، کارشناسان و متصدیان حوزه های مختلف فراهم آورد.
با برگزاری نمایشگاههای تخصصی میتوانیم در جهت توسعه و پیشرفت استان و کشور گامهای موثری برداریم؛ به شرط آن که به نقش و جایگاه موثر نمایشگاهها اهمیت داده شود.
تلاش میکنیم تا با برگزاری نمایشگاههایی ویژه، شرکتهای دانشبنیان و تولیدکنندگان را در حوزههای مختلف با هدف تحقق شعار سال حمایت و تشویق کنیم.
امسال سه عنوان نمایشگاه در راستای شعار سال و دانش بنیان ها برنامه ریزی شده که در هفته اول شهریور ماه نمایشگاه فرصت های صادراتی برتر استان و همچنین با همکاری جهاد دانشگاهی و در هفته پژوهش نیز نمایشگاهی به همین منظور با حضور فعالان این حوزه در عرصه دانش بنیان را خواهیم داشت.
کلام آخر:
برگزاری نمایشگاه، باعث ایجاد رقابتهای سالم داخلی و بینالمللی میشود و برپایی نمایشگاهها بویژه در سطوح منطقهای و بینالمللی از جنبههای مختلف موجب پویایی اقتصاد بومی شده و چرخش اقتصادی که برگزاری این نمایشگاهها در شهر ایجاد می کند موجب استقرار دهها فروشنده، فعالان اقتصادی می شود و دربرگزاری هر نمایشگاه، مشاغل بسیاری ایجاد و فعال می شوند و از این رو ثروت وتصویر کلی منطقه بهبود می یابد.