عطاءالله فضیلت زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خراسان شمالی نسبت به سایر استانها بهره مندی پایینی از راه های اصلی کشور را دارد به طوری که طول راه های اصلی استان ۳۹۸ کیلومتر است که ۱.۶ درصد از راه های اصلی را شامل می شود.
وی درباره علت پایین بودن سهم استان از داشتن راه اصلی گفت: علت این عقب ماندگی، کمبود بودجه و تخصیص پایین منابع اعتباری است، تخصیص اعتبار به صورت اسناد خزانه انجام می شود و این امر در اجرای پروژه ها تاثیر گذار است.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: بر این اساس تلاش می شود تا ارتقای چهار محور روستایی و فرعی استان به راه اصلی انجام شود و با ارتقای این محورها، سهم استان از راه اصلی به نسبت کل کشور از ۱.۶ درصد به ۳.۷ درصد تغییر می کند.
فضیلت زاده گفت: اکنون ارتقای محور قره سیلاب شیرین دره - راز - غلامان - پرسه سو به راه اصلی در حال مطالعه است، این محور حدود ۸۵ کیلومتر طول دارد و ارتقای آن به راه اصلی در سفر دولت مجوز ماده ۲۳ دریافت کرد.
وی افزود: ارتقای محور آشخانه - شهرآباد به طول حدود ۸۰ کیلومتر، ارتقای محور آشخانه- پیش قلعه - غلامان به طول حدود ۸۵ کیلومتر، ارتقای محور چمن بید- گرمه به طول حدود ۶۵ کیلومتر از دیگر پروژه های در حال مطالعه استان هستند که از فرعی به اصلی ارتقا می یابند.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مطالعه و اخذ ماده ۲۳ برای چند محور روستایی و فرعی دیگر استان نیاز است گفت: تلاش می شود تا ارتقای راه روستایی به راه اصلی در محور راز - یکه سعود- قازان قایه - مراوه تپه محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: ارتقای راه روستایی به اصلی در محور شیروان - اوغاز - باجگیران، ارتقای راه روستایی به اصلی در محور اسفراین - اسطرخی شیروان و در محور شیروان - لوجلی۔ ینگه قلعه از دیگر پیشنهادهای ما در این زمینه است.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.
طول راه های خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر است.