به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس رسم دیرینه ای که ۹۰۰ سال در جریان است مردم مسلمان قشم امسال نیز برای برگزاری آیین عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و ۷۲ یار با وفایش همانند سال های گذشته مسیر ۱۲ کیلومتری مسجد امام علی ابن ابیطالب علیه السلام قشم تا مسجد الغدیر روستای حمیری در بخش مرکزی را با پای پیاده، طی کردند.
این عزاداران حسینی با سینه زنی، نوحه خوانی، مرثیه سرایی و سردادن ندای لبیک یا حسن علیه السلام صدای مظلومیت خاندان عصمت و طهارت را در جزیره قشم نگین خلیج فارس طنین انداز کردند.
عزاداران سید و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان در کاروان قافله عاشقی در فاصله ۲ کیلومتری روستای حمیری مورد استقبال مردم خونگرم این روستا قرار گرفته و با آب و شربت از آنان پذیرایی شد.
همچنین هنگام ورود عزاداران سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با علم شمشیری به روستای حمیری قشم سه موکب عزاداری داخل این روستا با توزیع آب میوه، شربت و آب خنک کام تشنه آنان را در زیر خورشید سوزان سرزمین آب و آفتاب سیراب کردند.
در این مراسم، عزاداران سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)، شمشیر دولبه ای را بعنوان شمشیر عدالت دست به دست کرده و همزمان با آن نیز نوحه خوانی و سینه زنی، کردند.
قرار است عزاداران به هنگام ظهر، نماز ظهر و عصر را به جماعت برگزار کرده و پس از آن مردم خداجوی روستای حمیری از خیل عزاداران که شمار آنان به حدود ۲ هزار نفر می رسد با نذورات خود و دادن ناهار، پذیرایی کنند.
عزاداران بعد از ظهر امروز مجددا این مسیر را از روستای حمیری تا شهر قشم، با پای پیاده طی می کنند.
در مراسم عزاداری روستای حمیری شماری از کارکنان و مسوولان سازمان منطقه آزاد و ادارات و نهادها در کنار مردم خونگرم قشم و روستای حمیری حضور داشتند.
مردم روستای حمیری قشم در دهه اول محرم همه شب با حضور در مساجد و تکایا در غم فرزند زهرای مرضیه (س) و بر اساس آیین های سنتی خود عزاداری با شکوهی را برگزار می کنند.
این مراسم قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و هر ساله در روزهای ۱۹ ماه مبارک رمضان و هفتم ماه محرم در جزیره قشم برگزار می شود.
در این مراسم کهن شیعیان قشمی علم شمشیری را با پای پیاده از مسیری به نام ریغ گدار که بسیار سخت و طولانی است از شهر قشم به روستای حمیری در ۱۲ کیلومتری قشم می برند و غروب همان روز پیش از اذان مغرب آن را باز می گردانند.
علاوه بر ساکنان خود روستا حمیری تعداد زیادی از مردم شهرهای بندرعباس و قشم نیز به این روستای می روند و منتظر آمدن علم شمشیری می مانند، برخی از مردم نیز به پخش نذورات خود می پردازند.
علم شمشیری به اعتقاد مردم قشم از نجف اشرف آمده و یک نمونه آن در بارگاه امیر مومنان حضرت علی (ع) وجود دارد.
مسجد علی بن ابیطالب (ع) شهر قشم محل قرار دادن علم شمشیری است.
شیعیان قشم معتقدند علم شمشیری که شمشیر منقوش به آیات قرآنی بر بلندای آن نصب است متعلق به شاه نجف است و با گذشت ۹ قرن تاکنون استوار و پا برجا صفا بخش جمع عزاداران حسین (ع) در سرزمین آب و آفتاب است.
آنان اعتقاد دارند این علم سمبل آزادمردی حضرت امام علی(ع) و علم دیگری که بر بالای آن شکلی از دست است نماد فداکاری و شهادت طلبی حضرت امام حسین(ع) و علم سوم نماد صبر و استقامت حضرت امام حسن(ع) است و چهارمین علم که نیزه ای نوک پیکانی دارد به نام حضرت ابوالفضل العباس(ع) قهرمان لب تشنه فرات است.
در مراسم آیینی علم شمشیری در روستای حمیری قشم، این دلدادگان کوی دوست، سیاه پوش و عزادار بر سر و سینه زنان با نوحه خوانی و مرثیه سرایی همراه با علم از مساجد علی بن ابیطالب(ع)، امام حسین (ع) و صاحب الزمان(عج) قشم، در خیابان به هیاتهای مذهبی مستقر در شهر و روستاها می پیوندند تا حرکت خویش را در این ایام آغاز کنند و پیوسته و با کوبش به سنج ها و طبل ها، ناله زنجیرها و با سوزش حنجره ها و زخم سینه ها در گرفتگی صدا فریاد السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره را در فضای شهر قشم طنین انداز می کنند.
چهره صمیمی و شکل یافته از سختی در آفتاب صحرا، ساربانان شتر، چوپانان، کشاورزان و دامداران روستاها در زیر درخت تنومند کهور کنار مسجد الغدیر با دستان پینه بسته سینی های پر از نان و حلوا بر دست، با نگاه عاشقانه و چشمانی پر از اشک شوق از حضور میهمانان و دلی اندوهناک از شهادت حق طلب تاریخ با نوشاندن شربتی خنک، هدیه نقل و نبات به کودکان برای ادای دین به مهمان نوازی خود سربلند هستند.
پس از اطعام ولیمه جمع کثیری از عزاداران در بعدازظهر آن روز کاروان عزادار همراه با «علم شمشیری» با مرثیه سرایی و نوحه خوانی، سینه زنان حرکت خویش را به سوی شهر از مسیر صحرای گدار قشم آغاز و لحظه به لحظه با به صدا درآوردن شیپوری که از جلد (لاک) صدف دریایی است و در اصطلاح محلی «گور» نامیده میشود، خبر حرکت کاروان را پس از وقفه های مکرر و حلقه زنی و سینه زنی در مسیر با دمیدن آن اعلام می کنند.
و چه زیباست آهنگ حرکت این کاروان با عبور از رمل های بیابان و گذر از چاههای آب در منطقه (علی کته) صحرای گدار که آبشخور رمه و محل استراحت رهگذران است که همچنان با بی توجهی به درخشش نور خورشید از انعکاس در زلالیت آب بر سقف آب انبار های سنتی بین راه که چشمان آدمی را به وسوسه نوشیدن جرعه ای خنک از آب می کشاند با تعجب در می یابی که با فریادهای یا حسین، اعطشانا و نظایر آن با بی میلی از کنار آن می گذرند.
در مراسم آیینی علم شمشیری در روستای حمیری قشم صحرا با حضور این عزداران حسینی سیاهپوش و محزون میشود، لُنگ های سیاه بر کمر بسته، پاهای دریده شده از خارها و سنگریزه های بیابان، بوسه گیر رمل های بیابان می شود و جن و ملک سوزش روح و روان عزاداران این دیار را از غم غریبانه به شهادت رسیدن معلم ارزشها به نظاره می نشیند.