به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد مرادی روز جمعه در حاشیه بازدید از بندرگاه خمیر هرمزگان اظهار داشت: این طرح بندرسازی با مدیریت و راهبری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به زودی آماده بهره برداری و مورد استفاده تجار، صادر کنندگان و دریانوردان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: احداث بندرگاه خمیر در این منطقه، باعث فعال شدن معادن خمیر، توسعه سرمایهگذاری بخش خصوصی در پسکرانه، ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خمیر و استان و در نهایت توسعه و رونقبخشی معیشت ساحل نشینان که راه اندازی این بندرگاه را خواسته دیرینه خود می دانند خواهد شد.
نماینده مردم بندرعباس، خمیر، قشم و حاجی آباد در مجلس شورای اسلامی، از این بندرگاه به عنوان کانونی مهم برای صادرات مواد معدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقهای یاد کرد و ادامه داد: با بهرهبرداری از این بندرگاه زمینه توسعه صادرات مواد معدنی از طریق شناورهای فلزی فراهم می شود.
مرادی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت این طرح که نقش مهمی در اقتصاد دریاپایه و بهبود معشیت ساحل نشینان دارد، بر هماهنگی بین دستگاهی به ویژه استانداری، اداره کل بنادر و دریانوردی و فرمانداری شهرستان خمیر تاکید کرد.
وی استقرار گمرک در بندر خمیر را در توسعه منطقه بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی براساس وظیفه ذاتی و حاکمیتی خود بر همه بنادر کشور حضور قوی و پررنگی دارد و با توجه به بازدید امسال مدیرعامل این سازمان در ایام عید نوروز از این بندرگاه و تاکید بر محوطه سازی و حضور دستگاه های مرتبط گویای این واقعیت است.
الزاماتی از سوی محیط زیست تعیین شده که درحال انجام است
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از دیگر موضوعات مهم در توسعه رونق اقتصادی در این بندرگاه به توسعه پسکرانه این بندر اشاره کرد و بیان داشت: آنچه در این راستا مهم است پیگیری موانع و معارضات حقوقی موجود از طریق فرمانداری است و در بحث موانع اشخاص حقوقی از جمله منابع طبیعی نیز مجوزها گرفته شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
مرادی در خصوص الزامات زیست محیطی نیز بیان کرد: سال ۸۹ مجوز شروع به کار این بندرگاه صادر و اعلام شد طرح هیچ مشکل زیست محیطی ندارد اما براثر یک بی توجهی و سهل انگاری در یکی از دستگاهها، کار در یک مقطعی متوقف شد.
وی خاطرنشان کرد: در دوره اخیر با جلساتی که در تهران برگزار شده تصمیمات سازنده ای گرفته و الزاماتی نیز اعلام شد که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان تمامی الزامات پیاده و یا در دست اقدام است و درحال حاضر مشکل خاصی در بحث الزامات زیست محیطی وجود ندارد.
نماینده مردم هرمزگان با بیان اینکه احداث بندرگاه خمیر در این منطقه، باعث فعال شدن معادن خمیر و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه خمیر و استان میشود، یادآور شد: رویکرد همدلی و همکاری برای برطرف شدن مشکلات موجود در این طرح که زمینه فعالیت های دریانوردی و رونق تولید و اشتغال خود مردم منطقه را به دنبال خواهد داشت، در مردم خمیر وجود دارد.
به گزارش ایرنا، اسکله بندر خمیر در جوار شرقی شهر بندر خمیر قرار گرفته و در این محدوده درحال حاضر ۱۳ هکتار پسکرانه در نظر گرفته شده است.
فاز ۲ طرح چند منظوره خمیر شامل چهار پست اسکله، ۱۷ هکتار پسکرانه، ۶۹ هزار تن عملکرد پیش بینی شده در طول سال، مسیر دسترسی (سنگی و شمع و عرشه) به طول ۲۹۷ متر است.
عملیات اجرایی فاز دوم پروژه بندر چند منظوره خمیر با کاربری تجاری و مواد فله از دی ماه سال ۹۷ شروع شده است.
این طرح با هدف ساخت سه اسکله به منظور پهلوگیری براج پنج تنی و لنجهای ۴۰۰ و ۲۰ تنی، ایجاد زیرساختهای لازم به منظور صادرات مواد معدنی و فله با توجه به موقعیت معادن منطقه و یجاد فرصت شغلی و جلوگیری از مهاجرت ساکنان بومی با ۹۸.۵ درصد پیشرفت درحال تکمیل است.