تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه گفت: ملاک و شاخص دینداری افراد به نماز و روزه نیست بلکه باید دید جلودار و امامش کیست. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام مسعود عالی در هشتمین شب از عزاداری ماه محرم در هیات آیین حسینی با استناد به آیه ۷۱ سوره اسراء گفت: خدا در روز قیامت افراد را در دسته های مختلف محشور می کند و در صحرای محشر هر دسته ای از مردم با امامشان فراخوانده می شوند. بنابر این فرعونیان با فرعون، بنی امیه با معاویه و شیعیان با حضرت علی(ع) و امام حسین (ع) محشور می شوند. در واقع امام، هویت پشت سری های خود را تعیین می کند. در روایات نیز آمده کسی که زیر پرچم حضرت علی (ع) باشد و سهوا گناهی هم کرده باشد، از او درمی گذرند.

وی افزود: بنابر این اگر کسی در لشکر معاویه باشد ولی دائم نماز بخواند، این نماز خواندن فایده ای ندارد. چون شیطان نیز شش هزار سال عبادت کرد ولی هیچ بهره ای نصیبش نشد. ملاک و شاخص دینداری، اعمالی مانند نماز و روزه نیست. بلکه مهم این است که امام و جلودارش کیست. البته نباید گمان کنیم، چون ولایت داریم، هر کاری می توانیم انجام دهیم. شخص دیندار واجبات را انجام می ده و تا جایی که بتواند به مستحبات می پردازد و محرمات را ترک و سعی می کند مکروهات را انجام ندهد.

عالی اضافه کرد: شاخص و ملاک، ولایت است که جهت را به انسان نشان می دهد. به همین دلیل برخی افراد که سابقه خوبی در دین نداشتند و به فرایض و اعمال دینی هم نمی پرداختند ولی چون ولایت اهل بیت را قبول داشتند، عاقبت به خیر شدند. این افراد به دلیل غفلت، به دین عمل نکردند ولی قبول داشتن ائمه باعث شد تا امامان دستشان را بگیرند. افرادی مثل طیب، رسول ترک و علی گندابی چون با خدا قهر نبودند، نمونه ای از این افراد است. طیب از لات های تهران و اهل کاباره و کافه بود ولی دو خصلت داشت. یکی این که در ماه محرم حتما زیر پرچم امام حسین (ع) می آمد و خصلت دیگرش جوانمردی بود. یعنی اگر افتاده ای می دید دست او را می گرفت و به او لگد نمی زد.

درسی از حر انقلاب

وی با اشاره به ویژگی های طیب گفت: در ۱۵ خرداد سال ۴۲ که فریاد امام خمینی (ره) علیه ظلم بلند شد و بسیاری از افراد دیندار جرات حرف زدن نداشتند، طیب به هواداری امام (ره) دسته ای راه انداخت و رژیم شاه او را به زندان انداخت و به او گفتند اگر در مصاحبه ای بگوید به خاطر پول به تظاهرات آمده است، او را آزاد می کنند ولی طیب گفت من برای جد این آقا (امام خمینی) آمده ام و زمانی که گفتند اعدامت خواهند کرد، گفت هر کاری خواستید انجام دهید ولی من با پسر زهرا (س) درنمی افتم. او از اولین شهدای انقلاب اسلامی بود و حر انقلاب لقب گرفت و اکنون در مصلای حضرت عبدالعظیم مزاری مشخص دارد و مردم از مزارش حاجت می طلبند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: audio/mp3

مصداق صادقین کیست؟

این کارشناس مذهبی به مباحث شب های گذشته اشاره کرد و گفت: دو پیوند از مهمترین پیوندهای اجتماعی است که حفظ دین و اخلاق و تربیت در گروی این دو پیوند است و دستگاه شیطان همواره این دو پیوند را به ویژه در آخرالزمان مورد حمله قرار می دهد. یکی پیوند خانواده و دیگر پیوند مومنین و امام است.

وی با اشاره به آیه ۱۱۹ سوره توبه که می فرماید یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین گفت: سلمان فارسی از رسول خدا (ص) پرسید صادقین چه کسانی هستند و پیامبر اعظم (ص) فرمود علی و امامان بعد از او تا روز قیامت هستند. امامت، تنها راه رسیدن به خداست و شیطان می خواست با تمام عبادت های خود، از طریقی غیر از این راه به جایی برسد که در نتیجه از درگاه الهی رانده شد. در روایت آمده شیطان به خدا گفت مرا از این سجده معاف کن. منظور از سجده خضوع بود. یعنی باید در مقابل ولی خدا خاضع باشد. خدا فرمود به عبادت تو نیازی ندارم. من می خواهم تو بندگی مرا از راهی که می گویم، انجام دهی.

صراط مستقیم فقط یک راه است

عالی اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمود صراط مستقیم یک راه بیشتر نیست و بقیه راه ها انحرافی است و جز راه علی (ع) و امامت هیچ راهی نیست. چون امام کسی است که تمام استعدادهای انسانی در او به فعلیت رسیده و اگر کسی بخواهد رشد، کند باید خود را به امام برساند.

اعمالی مانند نماز یا روزه یا خمس، فقط ریاضت است. مثلا در زمانی که روزه هستید نباید چیزی بخورید و اگر در گرمای تابستان هم باشد باید نفس خودتان را مهار کنید

وی با استناد به آیه ۳۳ سور احزاب گفت: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا؛ یعنی خدا فقط اراده کرده پلیدی را از شما اهل بیت بردارد و شما را از هر آلودگی پاک کند. این آیه دلالت بر عصمت اهل بیت می کند. خدا در این آیه می فرماید فقط شما ۱۴ نفر را پاک کردم در حالی که ۱۲۴ هزار پیامبر داریم. خدا اینها را تربیت کرده و بقیه را باید این افراد را پاک کنند و روایات فراوانی داریم که پیامبران، پیمان ولایت علی (ع) و فرزندانش را داشتند. بنا بر این ما باید تسلیم آنان باشیم و خودمان را به آنان بسپاریم. اعمالی مانند نماز، روزه و خمس روح انسان را قوی می کند ولی جهت نمی دهدو آن کسی که به این اعمال جهت می دهد، امام است.

این استاد حوزه ادامه داد: اعمالی مانند نماز یا روزه یا خمس، فقط ریاضت است. مثلا در زمانی که روزه هستید نباید چیزی بخورید و اگر در گرمای تابستان هم باشد باید نفس خودتان را مهار کنید. تمام اعمال صالح اعم از واجب و مستحب نوعی پا گذاشتن روی نفس و کار کردن بر خلاف غریزه است که باعث قوی شدن روح می شود.

وی تاکید کرد: همانگونه که غذا می خورید، جسم قوی می شود ولی غذا تعیین نمی کند که انسان خوبی باشید. ممکن است یک جنایتکار قوی یا انسان صالح قوی باشید. در رابطه با روح باید گفت اعمال است که روح را قوی می کند ولی می توان یک روح پاک و صالح قوی یا جنایتکار قوی داشته باشید و این مساله بستگی به جلودار دارد. اگر امام شما امام حق باشد، شما را به سمت خدا هدایت می کند و زیر پرچم او دینداری می کنید. این دین است که انسان را به سوی خدا قوی می کند ولی اگر زیر پرچم امام جور دینداری کنید، روح قوی می شود ولی به نفع شیطان خواهد بود.

عالی اضافه کرد: خوارج عبادت می‌کردند و بیش از ما اعمال مستحب انجام می‌دادند و روح بسیار قوی داشتند ولی چون جلودارشان شیطان و امام باطل بود، این روح قوی به نفع شیطان کار می‌کرد؛ به گونه‌ای که شکم زن حامله‌ای را که از حضرت علی (ع) اظهار برائت نکرد، دریدند و سر جنین را بریدند.