اردبیل - ایرنا - پیشکسوت حوزه فرهنگی و مطبوعات گفت: رسانه‌ها در فرایند فرهنگ‌سازی نقش بی‌بدیلی دارند و موجب اصلاح در نگرش‌های عمومی جامعه می‌شوند.

زعفر احدزاده در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: فرهنگ و رسانه هر دو قابلیت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از یکدیگر را دارند، ضمن اینکه می‌توانند در فرآیند فرهنگ گرایی و فرهنگ پذیری با تبیین یا تغییر علایق و منافع اجتماعی، به فرهنگ سازی مبادرت ورزند.

وی ادامه داد: رسانه‌های گروهی یکی از عوامل و ابزارهای مهم جامعه‌پذیر کردن افراد و رشد فرهنگ آنها هستد و نقش بسزایی در تحول و ارتقای کیفیت جنبه‌های گوناگون زندگی دارند.

پیشکسوت رسانه و مطبوعات استان اردبیل افزود: امروزه شهروندان در معرض نهادهای رسانه‌ای متولد می‌شوند، می‌اندیشند، دنیا را از این منظر می‌بینند و شکل‌گیری فرهنگ در جوامع انسانی تحت تأثیر مستقیم رسانه‌های گروهی قرار دارند و این ابزارها، الگوهای رفتاری و فرهنگ زندگی آنان را شکل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کارکرد رسانه در تعریف رسانه‌ها به عنوان واسطه عینی و عملی در فرآیند برقراری ارتباط ، محل پیام و گیرنده پیام با مخاطب بوده و همچنین برقرارکننده جریان ارتباط و شکل دهی رفتار است.

احدزاده افزود: رسانه‌های جمعی به عنوان نیرویی تأثیرگذار می‌توانند ضمن تثبیت افکار، اعتقادات، اصول معانی، ارزش‌ها، هنجارها و اخلاقیات، موجبات اصلاح در نگرش‌های عمومی نسبت به سنت‌ها، آداب و رسوم اجتماعی، روندها و رویه‌ها، تفریح و کار، رفتارها، ابداعات، دانش‌ها، ابزارها، فنّاوری ها، مهارت‌ها، سبک‌های زندگی، زبان، هنر، قوانین، نمادها و نهادهای اجتماعی را فراهم کنند.

وی یادآور شد: رسانه‌های جمعی از طریق الگوهای رفتاری، اصلاح تفاسیر شناختی، جامعه پذیری ارزش‌ها، جهت دهی به افکار عمومی، شکل‌دهی به باورها، تصاویر و ذهنیات اجتماعی از توان مهندسی فرهنگی برخوردار هستند.