به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از آداب تاسوعا و عاشورا در بروجرد نذر کردن چراغ برای سقاخانه هاست، حاجتمندان چراغی با اجازه صاحبخانه بر می دارند و نذر می کنند که با برآورده شدن حاجاتشان مثلا ۱۰ چراغ جایگزین آن کنند، در برخی مواقع به جای چراغ از کالاهای دیگر به ویژه لیوان و استکان که مورد استفاده هیات ها و سقاخانه هاست استفاده می شود.
عصر تاسوعا حال و هوای دیگری در بروجرد دارد، کوچه پس کوچه ها شاهد عبور دختران سیاه پوش و نقابدار است که پابرهنه راه افتاده اند و با نیت و خواست های مختلف به چهل منبر سر می زنند و در ۴۰ سقاخانه شمع روشن می کنند.
در این روز شهر پر است از حاجاتی که در شعله شمع ها می سوزد و نیازنسل جوان را به رخ می کشد و دعای مردم برای برآورده شدن تمام نیازها است.
بیش از ۵۰۰ هیات و دسته سینی زنی، زنجیرزنی در بروجرد وجود دارد که در ایام محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا از خیابان های شهر عبور می کنند و اغلب خود را به امامزاده جعفر (ع) و برای تجدید میثاق با شهدای کربلا به گلزار شهدای ین شهر می رسانند.
سحرگاه عاشورا زمان 'خره گیری 'به معنای مالیدن گل و خاک به بدن است که نشانه اوج سوگواری مردم در عزای امام حسین است.
در این روز حمام های عمومی شهر رایگان است و عزاداران بعد از اذان صبح به حمام می روند و در حالی که سرتاپای خود را با گل رس پوشانده اند سینه می زنند.
برخی از آن ها با همان حالت و تنها با پوشش حوله به دور بدن های خود بیرون می آیند و در همان نزدیکی به سینه زدن می پردازند.
صبح عاشورا که بیرون باشی در هر خانه ای که نذری داشته باشد می توانی صبحانه صرف کنی و البته حلیم لذیذترین این صبحانه هاست.
با نزدیک شدن به ظهر عاشورا راه اغلب دسته های عزاداری به خانه مرحوم آیت الله بروجردی و امام زاده جعفر ختم می شود و بعد از دقایقی اوج گرفتن عزاداری با اذان ظهر سکوت شهر را فرا می گیرد.
مردم برای خوردن غذای ظهر عاشورا که معمولا آب گوشت و حلیم مخصوص بروجرد است در خانه هایی که نذری می دهند پخش شده و خود را برای مراسم 'آتش زدن خیمه ها و شام غریبان' اماده می کنند.
گروه های زن و مرد با روشن کردن شمع و بر سر نهادن طبق هایی حاوی کاه و خرما و شمع و یا عروسک هایی به نشانه کودکان یتیم کربلا، در کوچه پس کوچه های شهر به راه می افتند و با صدایی اندوهناک در رثای امام می خوانند.
تعزیه ها که با موضوع حوادث عاشورا نوشته و اجرا می شوند همانند سایر شهرهای کشور در بروجرد نیز برگزار می شود.
کُــتل نیز که نوعی نمایش آئینی است به ذکر تصویری برخی از صحنه های کربلا و پس از آن می پردازد. دسته های کتل، دارای حیوانات سنتی بویژه شتر و اسب هستند و افراد مختلف لباسهایی می پوشند که آنها را به شکل و شمایل شخصیت های مثبت و منفی حادثه کربلا در می آورد.
معمولا کتل ها در معابر حرکت می کنند و فقط صدای عزاداری از بلندگوهای همراه آنها شنیده می شود اما گاه توقف می کنند و نوحه هایی نیز می خوانند.
هر سال با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران وفادارش مغازهها از لباسهای سیاه عزا، طاقههای پارچه سیاه، طبلها، زنجیرها پر میشود و بوی محرم در هیاتهای مذهبی، حسینیهها، مساجد، امامزادهها، سقاخانهها و خانههای مردم استشمام میشود.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: انچه در عزاداریهای تاسوعا و عاشورای حسینی در بروجرد قابل توجه است پایبندی به سنتها و احیای آیینهای عزاداری حتی در دورترین روستاهای این شهرستان است.
حمید آقایی افزود: ادا نذر در هر شرایط از سوی عاشقان حتی افراد کم بضاعت این شهر نیز رونق خود را دارد و برخی خانوادههای بروجردی صورت می گیرد.
وی افزود: حضور عزاداران در بیت آیت الله العظمی بروجردی و برپایی آیین روضه خوانی مداحان بر شهدای دشت نینوا، توزیع نذری و پذیرایی از عزاداران بخش عمدهای از فعالیت عزاداران را به خود اختصاص میدهد.
وی اضافه کرد: این حضور که هر سال پرشورتر از سالهای قبل برگزار میشود، گویای پیوند ناگسستنی اقشار مردم با دین اسلام، ائمه اطهار علیهم السلام و سیره زندگی آنهاست که در این قالب نمود مییابد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی بروجرد گفت: توجه به فلسفه عاشورا و قیام خونین امام حسین(ع) تقویت شعور در کنار شور حسینی به خصوص در بین نسل جوان، نیاز به واکاوی بیشتر دارد.
حجت الاسلام سید نصرت اله موسوی افزود: باید بیش از گذشته ابعاد و وقایع دشت نینوا، تبیین فرایض امر به معروف و نهی از منکر به عنوان اهداف امام حسین(ع) از این قیام و تقویت بصیرت عزاداران توسط سخنرانها و مداحان در دستور کار قرار گیرد.