مرتضی ضامنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۷۰۰ دستگاه خودرو سمند که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده از آخرین تولیدات خودرو سمند توسط ایران خودرو محسوب میشود و به همین دلیل، سازمان استاندارد از شماره کردن این خودروها امتناع میکند و این رانندگان در بلاتکیفی به سرمیبرند.
وی ادامه داد: این تعداد سمند که برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده از تولیدات قبل است و این در حالی است که بسیاری از این رانندگان تاکسی، هزینه نوسازی را چه به صورت نقدی و چه تسهیلات پرداخت کردهاند و با توجه به اینکه سررسید اقساط آنها فرا رسیده است درحال پرداخت اقساط خودرو هستند بدون اینکه خودرویی تحویل گرفته باشند.
بسیاری از این رانندگان تاکسی، هزینه نوسازی را چه به صورت نقدی و چه تسهیلات پرداخت کردهاند و با توجه به اینکه سررسید اقساط آنها فرا رسیده است درحال پرداخت اقساط خودرو هستند بدون اینکه خودرویی تحویل گرفته باشند
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اظهارداشت: سازمان استاندارد هم در این زمینه می گوید با توجه به اینکه یک سری استانداردها در خودرو سمند رعایت نشده است، اجازه شمارهگذاری به این خودروها را نمیدهد در صورتی که اختصاص ۱۷۰۰ خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قبل از این ماجرا مطرح بوده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از ۱۷۰۰ راننده تاکسی حدود ۶ ماه است که از اسقاط خودرو آنها میگذرد و بیشتر این افراد از افراد آسیبپذیر هستند افزود: این رانندگان، خودرو برای کارکردن ندارند و با توجه به شرایط سخت اقتصادی از سازمان استاندارد میخواهیم که برای شمارهگذاری خودروها همکاری کند تا مشکل این رانندگان تاکسی رفع شود و از بلاتکلیفی خارج شوند.
به گزارش ایرنا، پیش از این، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا گفته بود که از سوی شرکت خودروساز، خودرو سمند سورن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیشنهاد شد و قرار است تا مرداد سال جاری مجوزهای لازم برای جایگزینی این خودرو در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی دریافت شود.
وی در پاسخ به اینکه پیش از این از سوی وزارت کشور اعلام شده بود که نوسازی ۱۰هزار دستگاه تاکسی برای سال ۱۴۰۱ هدف گذاری شده است، تصریح کرد: برای این هدف گذاری منتظر اعلام نوع خودرو هستیم.
ضامنی خاطرنشان کرد: منتظر هستیم که قیمت و ظرفیت تولید مورد انتظار را به ما اعلام کنند تا در این زمینه برنامهریزی لازم را داشته باشیم و امیدواریم در این مورد از تنوع خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی برخوردار باشیم.
ضامنی درباره تعداد تاکسی فرسوده در ناوگان تاکسیرانی کشور گفت: اکنون تعریف سن فرسودگی متفاوت شده است و بر این اساس، خودروی تاکسی که نتواند ۲ مرحله پی در پی معاینه فنی را دریافت کند، فرسوده قلمداد میشود اما با توجه به اینکه اگر ۱۰ سال فعالیت برای فرسودگی تاکسیها را در نظر بگیرم؛ با این حساب، بیش از ۱۷۸ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که یک چهارم این تعداد مربوط به تهران است.