گرگان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: طرح جهاد آبرسانی به ۴۳۲ روستای استان با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر که از ابتدای سال جاری تاکنون عملیاتی شده اقدام کم‌نظیر دولت در تامین آب آشامیدنی پایدار ساکنان این مناطق است.

ایرج حیدریان روز چهارشنبه در بازدید از مرکز ایرنای گلستان به مناسبت گرامی‌داشت روز خبرنگار افزود: این طرح که توسط وزارت نیرو عملیاتی شده شامل حفر و تجهیز ۳۰ حلقه چاه، ایجاد خط انتقال و شبکه توزیع به طول هزار و ۲۹۱ کیلومتر، ایجاد ۷۲ مخزن با ظرفیت ۲۲ هزار متر مکعب و ساخت ۱۰ ایستگاه پمپاژ است که توسط قرارگاه خاتم الانبیا و سپاه نینوا گلستان به اجرا درآمد.

به گفته وی ۸۲ درصد حجم کار اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۴۳۲ روستای اولویت‌دار گلستان در حوزه اجرای ایجاد خط انتقال و شبکه توزیع است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح توسعه روستایی گلستان ۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و قرار است تا ۳۰ ماه آینده به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

حیدریان در خصوص پیشرفت فیزیکی اجرای طرح مزبور افزود: دربازه زمانی نزدیک به پنج ماه نخست امسال این طرح ۱۰.۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بر همکاری بیش از گذشته دستگاه های مرتبط در شتاب دادن به اجرای طرح جهادآبرسانی به روستاهای استان تاکید کرد.

حیدریان همچنین از پیشنهاد اضافه شدن ۶۶ روستا برای اجرای طرح تامین آب آشامیدنی پایدار استان در طرح جهادآبرسانی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این درخواست با موافقت وزارت نیرو همراه شود.

گستان هزار و ۷۵ روستا و آبادی دارد که ۴۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزارنفری ساکن استان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ را در خود جای داده است.

گلستان با وجود داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در سال آبی گذشته شدیدترین خشکسالی ۴۵ سال اخیر را تجربه کرده که به گفته کارشناسان ادامه این روند در سال آبی جاری نگران کننده خواهد بود.

گلستان در شرایط نرمال سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب تولید می کند که در سال آبی گذشته به دلیل شدت خشکسالی و کم آبی ، این مقدار به حدود نصف کاهش یافت که با وضع موجود، تداوم آن را در سال آبی جدید دور از انتظار نیست.

بیش از ۸۰ درصد منابع آبی تولیدی گلستان سالانه به مصرف کشاورزی می رسد و بخش های آب آشامیدنی و صنعتی در رتبه های بعدی قرار دارند.

دولت سیزدهم اعتبار خوبی برای آب و فاضلاب گلستان اختصاص داد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: دولت سیزدهم در سفر اسفندماه پارسال به این استان شمالی اعتبار بسیار خوبی برای حوزه آب و فاضلاب مصوب کرده که در این بازه زمانی کوتاه ، تلاش برای جذب بخشی از این مصوبات انجام شد.

وی افزود: شتاب در اجرای طرح آبرسانی به گرگان به عنوان مرکز استان با تزریق هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در پایان اسفند سال قبل از جمله اقدام موثر دولت سیزدهم در رفع مشکل تامین آب آشامیدنی این شهر است.

حیدریان بیان کرد: اجرای طرح مزبور برای شهر گرگان توسط شرکت آب منطقه ای استان در دست اجرا بوده و تاکنون اقدام خوبی در حوزه های حفر و تجهیز و بهره برداری چاه ها، ایجاد خط انتقال آب و تکمیل مخزن ۲۲ هزار مترمکعبی داشته است.

وی به اجرای طرح فاضلاب شهری از محل اعتبارات مصوبات سفر دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: اسفندماه پارسال بعد از سفر هیات دولت برای اجرای هریک از تصفیه خانه های فاضلاب گرگان، گنبدکاووس و آزادشهر، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت نقدی تخصیص داده شد.

به گفته وی در سفر دولت سیزدهم به گلستان برای تکمیل و بهره برداری تصفیه خانه ها شهر گرگان ۶۰۰ میلیارد ریال، گنبدکاووس هزار  ۱۵۰ میلیارد ریال و آزادشهر هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که طی سه سال تخصیص خواهد یافت.

طرح محرومیت‌زدایی آبرسانی به ۴۳۲ روستای محروم گلستان اجرا می‌شود