کرمان - ایرنا - اصحاب خلاق، پرتلاش و کم ادعای حوزه فرهنگ و هنر کرمان در حالی به فعالیت های خود ادامه می دهند که چالش ها و مشکلاتشان سایه سنگینی بر فعالیت آنها انداخته است و در سفر هیات دولت امید دارند نگاه ویژه‌ای به این قشر صورت گیرد.

به گزارش ایرنا گرچه کرمان در اذهان بیشتر با معادن، کشاورزی و گردشگری شناخته می شود اما دیار کریمان از قدیم مهد ادب، فرهنگ و هنر نیز بوده و شخصیت ها، هنرمندان و ادیبان بسیار سرشناسی همچون خواجوی کرمانی، ناظم الاطباء، شاه نعمت الله ولی، ناظم الاسلام کرمانی، آیت الله حاج میراز محمد رضا احمدی، مجد الاسلام، ترکان خانون و غیره تقدیم جامعه کرده است.

حتی در دوره معاصر نیز افرادی مثل هوشنگ مرادی کرمانی(نویسنده شهیر و خالق ده ها جلد کتاب)، زنده یاد ایرج بسطامی، زنده یاد استاد روح الله خالقی، احمد بهمنیار، ابراهیم باستانی پاریزی، طاهره صفار زاده، پری صابری و سایر شخصیت ها از ستارگان آسمان روشن فرهنگ و هنر کرمان محسوب می شوند.

امروز نیز بسیاری از نسل حاضر بویژه جوانان و نوجوانان کرمانی در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر خوش می درخشند و فعالیت های جدی در سراسر استان در جریان است که چراغ ادب و فرهنگ را در شرایط سخت روشن نگه داشته اند. میزبانی کرمان از جشنواره ها و آیین های فرهنگی و هنری ملی و استانی بسیاری مانند جشنواره فیلم کرمان، جشنواره فیلم فجر، جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره تئاتر سردار آسمانی، همایش شعر دل عالم و غیره نمایانگر گوشه هایی از ظرفیت های فرهنگی و هنری موجود در کرمان است.

اگرچه حوزه فرهنگ، هنر و ادب، بیشتر از آنچه عایدی مادی داشته باشد، مزایا و ماندگاری نام نیک در آن ارزشمند تر است، اما باید به این حوزه در بحث های حمایتی و پشتیبانی نیز توجه جدی وجود شود تا ضمن دلگرمی این اقشار خود ساخته و کم ادعا برای نسل های بعد نیز مسیر پیشرفت فراهم باشد.

حضور آیت الله رییسی و اعضای دولت سیزدهم بویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت و باب بسیار مغتنمی برای بررسی و چاره جویی مسائل، مشکلات و مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استان کرمان است تا گره گشایی از چالش ها در دستور کار قرار گیرد و تصمیمات موثری برای استان گرفته شود.

تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه فرهنگی کرمان

با گذشت بیش از ۴۰ سال از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگی توسط دستگاه های مختلف در استان کرمان رخ داده است و در حوزه فرهنگ و ارشاد اینک ۱۶ مجتمع فرهنگی و هنری با افزون بر ۳۸ هزار مترمربع زیربنا در اغلب نقاط استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

تکمیل مجتمع های نیمه تمام فرهنگی مهمترین اولویت حوزه فرهنگی استان کرمان است؛ هفت مجتمع فرهنگی نیمه تمام داریم که شش مجتمع بردسیر، رابر، ریگان، فهرج و رفسنجان بیش از ۱۰ سال است از شروع عملیات اجرایی آنها می گذرد و بین ۴۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مجموع متراژ پروژه های نیمه تمام این بخش در کرمان بیش از ۲۷ هزار متر مربع است که با تکمیل آنها فضای فرهنگی و هنری در استان با جهش بسیار خوبی به ۶۶ هزار و ۵۰۰ متر می رسد.

عملیات اجرایی پروژه ساخت تالار مرکزی شهر کرمان که جزو دغدغه های مهم اصحاب فرهنگ و هنر استان محسوب می شود از سال ۸۸ با مساحت بیش از ۱۴ هزار متر مربع آغاز شده و مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند که در مرحله تجهیز و بهره برداری قرار دارد؛ مسئولان می گویند بدهی ها و مطالبات پیمانکار این طرح بزرگ در بودجه دیده شود.

احداث دانشگاه علوم قرآنی در کرمان، احداث ساختمان استاندارد و فنی برای نگهداری آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی، احداث و تکمیل تماشاخانه و پلاتو در ۱۱ شهرستان از جمله مطالبات مهم دیگر حوزه فرهنگ و هنر کرمان محسوب می شود.

در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان نیز پروژه تکمیل ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قلعه گنج،  احداث ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد جنوب استان کرمان،  احداث سینما امید جیرفت، ساخت پلاتوهای نمایش در برخی شهرستان های جنوب کرمان، مجتمع فرهنگی و هنری فاریاب وجود دارد.  

شهرستان های جنوبی کرمان با حدود یک میلیون نفر جمعیت در منطقه تنها ۱۴ کتابخانه  فعال دارند و اغلب کتابخانه های عمومی این منطقه به لحاظ ساختمان و تجهیزات فرسوده هستند و نیاز است تا دولت به صورت جدی تر به این حوزه ورود پیدا کند.

موسسات فرهنگی و هنری، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، کانون های قرآن و عترت و غیره نقش بسیار موثری در ترویج و جهت دهی به فعالیت های فرهنگی استان دارند که باید برای افزایش سرانه اعتبار فرهنگی کرمان تصمیمات مناسبی گرفته شود.

تسهیل وام برای بازگشایی نگارخانه های کرمان

خبرنگار ایرنا برای احصای مشکلات از زبان هنرمندان پای صحبت برخی اهالی فرهنگ و هنر کرمان نیز نشسته است.  مدیر نگارخانه هومهر کرمان با اشاره به پیوند اقتصاد و هنر گفت: نگارخانه ها علاوه بر مساله فرهنگ سازی و نمایش آثار هنرهای تجسمی، مکانی برای خرید و فروش آثار هنری هنرمندان هستند از این رو درآمد و تامین هزینه طیف گسترده ای از هنرمندان به وجود نگارخانه هایِ فعال، وابسته است.

آزاده عطایی افزود: تعطیلی های مکرر، طولانی و اجباری به دلیل دستورالعمل های پیشگیرانه ستاد کرونا و از طرفی نبود حمایت های مقتضی از سوی متولیان امر و نداشتن پیش بینی برای پیشگیری از عواقب این تعطیلی ها که برخی اوقات نسنجیده بود، منجر به تعطیلی نگارخانه ها که محل کسب و کار گسترده ای از هنرمندان و فعالان عرصه هنر بودطی ۲ سال و نیم گذشته شده است که مهمترین مشکل این حوزه محسوب می شود.

وی تصریح کرد: رفع موانع قانونی و تنظیم دستورالعمل حمایت از هنرمندان و خرید آثار هنری توسط سازمان ها که در بودجه سال ۱۳۹۳ آمده است می تواند نقش بسیار مهمی در حمایت مالی از هنرمندان و فعالان هنری داشته باشد.

بانوی هنرمند و نقاش کرمان تاکید کرد: تخصیص و تسهیل در وام های طولانی مدت برای بازگشایی و فعال کردن نگارخانه ها و ایجاد اشتغال بر حسب سوابق کاری و فعالیت های صورت گرفته مبتنی بر تاریخچه انجام، نیز از جمله درخواست های ماست.

وی ادامه داد: تخصیص و تسهیل در وام برای هنرمندان باهدف تولید آثار و محتوا، ایجاد کارگروه تخصصی و مستقل پیگیری، بررسی و شناسایی میدانی مشکلات و گزارش به مسئولان مربوطه، استفاده از افراد زبده و متخصص با سابقه در دایر کردن مراکز و نهادهای کارشناسی و تعیین اصالت آثار هنری و صدور کارت اصالت نیز برای ساماندهی و حمایت از گالری های هنری بسیار لازم است.

عطایی با اشاره به سفر رییس جمهور به استان کرمان اظهار داشت: حوزه فرهنگ و هنر باید با نگاه جداگانه ای از دیگر حوزه ها دیده شود؛ اصحاب هنر اغلب در سکوت و بی ادعا به خلق آثار هنری و پیگیری فعالیت های خود می پردازند و به همین دلیل درخواست داریم مسئولان آنان را فراموش نکنند.

پاسخگویی به نیاز انجمن های ادبی 

حسن رجبی شاعر و نویسنده کرمانی نیز می گوید: گرچه اصحاب فرهنگ و هنر این روزها اصلا به لحاظ مالی و اقتصادی حال روز خوبی ندارند اما هنر و فرهنگ کشور و استان را نمی توان تعطیل کرد چون کارها اغلب برآمده از علاقه و فطرت است.

وی تاکید کرد: وضعیت نویسندگی و نشر کتاب در سال های اخیر مناسب نبوده و شاید روز به روز بدتر هم می شود، همه مسئولان و فعالان هم از مشکلاتی نظیر کمبود کاغذ و فروش پایین کتاب با خبر هستند که باید تلاش ها برای حمایت بیشتر شود.

این شاعر کرمانی اظهار داشت: انجمن های ادبی شعر و داستان حلقه های وصل زنجیره فرهنگ و ادب هستند که از درون آنها استعدادها و شخصیت های بزرگی به جامعه معرفی می شوند؛ لذا حتما مسئولان حداقل نیازهای آنان را باید پاسخ دهند.

سالن های تخصصی موسیقی در کرمان راه اندازی شود

استاد، محقق و پژوهشگر موسیقی کرمان نیز با بیان اینکه حوزه موسیقی نیاز به حمایت جدی در خصوص زیرساخت ها دارد بیان کرد: باید سالن های تخصصی موسیقی داشته باشیم و از موسیقی جدی حمایت ویژه صورت گیرد تا بتوان ذائقه مردم را به سمت موسیقی فرهنگی سوق داد.

مسعود نکویی تصریح کرد: کرمان می تواند مرکز گردشگری آواز و سرود ایران باشد زیرا جهانشهر مقاومت است و این موضوع می تواند مبنای تولیدات و اجراهای آوازهای گروهی شود.

وی افزود: در سال های اخیر نه تنها سالن مناسب اجرای موسیقی ساخته نشده بلکه سالن مهمی همچون خانه شهر نیز از هنرمندان سلب استفاده شده و برخی سازمان های دولتی با تصرف آن، هنرمندان را محروم ساخته اند.

سرپرست گروه موسیقی مهر وطن نیز گفت: ذائقه مردم به دلیل تعدد موسیقی های سخیف و بی بنیه تغییر کرده و باعث شده است که جامعه به موسیقی بدبین و سهل انگار شود؛ تنها راه نجات، حمایت از موسیقی فاخر و ارزشی است تا بتواند ذائقه مردم را اصلاح کند.

وی با اشاره به لزوم حمایت بخش دولتی و خصوصی از حوزه فرهنگ و هنر تاکید کرد: شرکت های معدنی و بزرگ کرمان حتما باید پشتیبان هنر باشند و حمایت های آنها در گردش چرخ های اقتصاد فرهنگ و هنر بسیار موثر است.

لزوم حمایت از تشکل های صنفی هنرمندان

محمدرضا هاشمی نژاد هنرمند طراح و گرافیست کرمانی نیز ۲ مساله معافیت مالیاتی هنرمندان، اهمیت به تشکل‌های صنفی هنرمندان و کمک برای ایجاد تعاونی های مسکن هنرمندان را از مهمترین مطالبات جامعه هنری بویژه در حوزه هنرهای تجسمی عنوان کرد.

وی بیان کرد: اعزام هنرمندان شهرستانی به خارج از کشور تحت بورسیه های فرهنگی وهنری نیز در اعتلا و اتصال جامعه فرهنگ و هنر کرمان با داخل و خارج از استان و آشنایی با آثار فاخر هنرمندان کرمانی ارتباط دارد.

بیمه و مسکن هنرمندان در اولویت باشد

مدیر تماشاخانه پارس کرمان نیز با اشاره به مطالبات اهالی سینما و تئاتر کرمان گفت:  مطالبات هنرمندان روز به روز بیشتر می شود اما تامین مسکن و بیمه هنرمندان، اضافه کردن حقوق مدرسان هنر در مدارس و دانشگاه ها، ساخت مرکزی با چند پلاتوی کوچک و بزرگ تئاتر، سالن تمرین، سالن گریم و غیره اولویت های فعلی است.
آبان ملک محمدی  ادامه داد: اضافه کردن رشته های موسیقی و سینما به رشته های دانشگاه کرمان، ساخت مرکز پژوهش هنر، ایجاد خانه هنرمندان که وعده آن بسیار داده شده است نیز از خواسته های بحق هنرمندان استان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سفر رییس جمهور به استان کرمان از نزدیک مطالبات و مشکلات اهالی فرهنگ و هنر شنیده و مهمتر از آن به وعده ها عمل شود؛وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جلسه جداگانه ای با اصحاب فرهنگ و هنر کرمان داشته باشند.

سفر استانی دولت به کرمان از امروز شروع می شود و تا فردا ادامه دارد.

اخبار مرتبط با سفر استانی دولت سیزدهم به استان کرمان را از طریق پرونده ذیل دنبال کنید:

دیار کریمان میزبان سی و یکمین سفر استانی رییس جمهور