در حالی که سه و نیم سال از زمان ورود دوچرخههای اشتراکی به خیابانهای شیراز میگذرد و بیدودهای نارنجی با استقبال نسبی شیرازیها مواجه شدند، به یکباره فعالیت این سیستم حمل و نقلی پاک از اوایل تیرماه ۱۴۰۱ در این کلانشهر تعطیل شد و دیگر خبری از این ناوگان بدون دود در شهر نیست.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود روز شنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به فعالیت این شرکت در شیراز از سال ٩٧ تاکنون و دلیل تعطیلی دوچرخه های اشتراکی با بیان اینکه قرارداد این شرکت ۵ ساله و با قیمت مصوب هزار و ۵۰۰ تومان به ازای نیم ساعت در سال ۹۷ منعقد شده، گفت: در کمیتهای راهبردی که تعدادی از اعضای شورای شهر و شهرداری وقت شیراز حضور داشتند تقاضا شد که در راستای فرهنگسازی، افزایش قیمت در سال ٩٨ اعمال نشود و با توافق انجام شده خدمات رسانی انجام شد.
حسین قاسمی ادامه داد: طبق ماده ٦ تبصره۳ این قرارداد، شهرداری موظف شده بود که یارانه ای بابت هر سفر به شرکت پرداخت کند تا کرایه سفر برای شهروندان بالا نرود و مبلغی را هم به عنوان سپرده مردم باید پرداخت میکردند که با مصوبه شورای شهر مقرر شد که از مبلغ ١٨٩ هزار و ٩٠٠ تومان، ۱۳۹ هزار تومان شهرداری، ٢٠ هزار تومان مردم و ٣٠ هزار و ٩٠٠ تومان پول بیمه را در سال اول شهرداری و سالهای بعد خود مردم پرداخت کنند و نهایتا با این روند، کار آغاز شد و شهرداری شیراز هم سپرده ٧٥ هزار نفر از شهروندان را از قبل در ازای ضمانت نامه پرداخت کرد.
او اضافه کرد: شهرداری ضمانتنامهای به مبلغ ١٠ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان از شرکت بیدود اخذ کرد به نحوی که با توجه به قوانین بانک مرکزی برای گرفتن این نوع ضمانتنامه حتما باید یک ملک که ارزش بیش از ٤٠ درصد ضمانت نامه را داشته باشد یا یک مبلغی پول در بانک بلوکه به عنوان ضمانتنامه مشخص شود که این کار هم انجام شد.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز ابتدای قرارداد چک ١٠ میلیارد و ٤٢٥ میلیون تومانی در وجه شرکت صادر کرد که در واقع ٧٥ میلیون تومان کمتر از مبلغ پیش بینی شده، چک صادر شده بود و اعلام کردند که این مصوبه شورای شهر شیراز است و اشتباه ریاضی در محاسبات رخ داده است که این مبلغ علیرغم نامهنگاری تا به امروز به شرکت برگردانده نشده است.
قاسمی با بیان اینکه از سال ٩٨ تاکنون شهرداری شیراز هیچ یارانهای علیرغم نامهنگاریهای زیاد، به شرکت بیدود پرداخت نکرده، گفت: شش ماه از سال ٩٩ گذشته بود و خوشبختانه با استقبال بی نظیر مردم با فرهنگ و هوشمند شیراز از سرویس اشتراکی هوشمند مواجه شده بودیم و سقف ثبت نام ٧٥ هزار نفر به سرعت پر شد و به شهرداری اعلام کردیم که اقدام به پرداخت ثبتنام شهروندان دیگر کنند که این امر نیز صورت نگرفت.
او اظهار کرد: بعد از جلسهای که با شهرداری شیراز و شورای شهر قبلی برگزار شد، متوجه شدیم که شورای قبلی شهر شیراز و شهرداری تصور میکردند که ثبت نام ٧٥ هزار نفر طی ۵ سال به طول میانجامد و تصور نمیکردند که در بازه زمانی ٦ ماهه این مدل جدید حمل و نقلی در بین شیرازیها با استقبال زیادی روبرو شود.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود تصریح کرد: شرکت اعلام کرد که نمیتوانیم جلوی سفر را برای مردم ببندیم زیرا نارضایتی عمومی ایجاد میشود و در این صورت یا باید طبق قرارداد همان ٧٥ هزار نفر عمل کنیم و جلوی ثبتنام اضافه گرفته شود و یا کاربران جدید با پرداخت حق عضویت ثبت نام شوند.
قاسمی با بیان اینکه علیرغم جلسات متعدد اما هیچ جوابی در این باره از سوی مدیریت شهری شیراز داده نشد، گفت: از بهمن ماه سال ٩٨ متوجه شدیم که از سرویس سپردهای باید به سمت سرویس حق اشتراکی پیش برویم تا شرکت بتواند ادامه فعالیت دهد، چرا که هر روز زیرساخت شرکت گسترده تر میشد و درآمدها کفاف هزینهها را نمیداد و به همین دلیل ناچار شدیم که از سپرده عند المطالبه به حق عضویت یکساله برگردیم که در تهران در دی ماه ٩٨ این روش عملی شد اما در شیراز اعلام شد که یارانه میدهیم که جبران شود اما یارانهای پرداخت نشد و شرکت مجبور شد با حق عضویت کار را به پیش ببرد.
او خاطرنشان کرد: نامه نگاری های انجام شد که نه تنها یارانه ای پرداخت نشده بلکه سه ماه هم شرکت را تعطیل کردند و ٧٥ هزار نفر بعدی که مقرر بود ثبت نام شوند نیز انجام نشد و از آنجا که مانند تمام سیستم حمل و نقل کشور سالی یکبار باید کرایه سفر افزایش پیدا کند از مدیران شهری شیراز درخواست شد که این موضوع را پیگیری کنند.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه با کرایه مصوب سال ٩٧ تا کمتر از دو ماه پیش در شیراز فعالیت کردیم، گفت: مدیریت شهری هیچ کدام از بندهای قرارداد که موظف به حمایت مالی بودند را رعایت نکردند و به همین دلیل مجبور شدیم دوچرخهها را از سطح شهر جمع آوری کنیم.
قاسمی بیان کرد: مدیران شهری شیراز در سال ١٤٠٠ به این نتیجه رسیدند که فعالیت این ناوگان از سیستم سپردهای به سیستم حق عضویتی درآید که در کمیسیون حمل و نقل شورا مصوب شد اما این موضوع از سال ١٤٠٠ معطل مانده و امسال اعلام کردند که یکی از اعضای شورا با برگشت از سیستم سپردهای به حق عضویتی مخالفت کرده و ما هم اعلام کردیم که نمیتوانیم با چنین سیستمی پیش برویم و در همه دنیا هم این روش تغییر کرده است.
او گفت: همچنین اعلام کردیم که با دزدی قطعات و دوچرخهها و افزایش حقوق و دستمزد شرکت خصوصی امکان ادامه این روند با توجه به ثابت بودن درآمدها را ندارد.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیران شهری شیرازاعلام می کنند که با همان شرایط سال ٩٧ کار را دنبال کنیم در صورتیکه هزینه ها طی این سالها به شدت افزایش پیدا کرده است.
قاسمی گفت: در سال ۱۴۰۱ که طبق نامگذاری مقام معظم رهبری، سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین نامگذاری شدهاست، این شرکت دانش بنیان، انتظار حمایت داشت، اما مورد بی مهری شورای شهر و شهرداری شیراز قرار گرفت و حمایتی انجام نشد و شیراز که در سال ۹۹ شهر ملی دوچرخه لقب گرفت، امروز شاهد جمع شدن سیستم اشتراکی دوچرخه هوشمند است و این درحالی است که کلان شهرهای مطرح دنیا شاهد پیشرفت این مد حمل و نقلی هستند.
او اضافه کرد: اگرچه اجازه افزایش کرایه را ندادند و شرکت را تعطیل و کاربر جدید را هم ثبت نام نکردند، تا خردادماه ۱۴۰۱، مردم شیراز کاملا توسط حمایت شرکت بیدود از دوچرخه استفاده کردند.
قاسمی از مردم شیراز بابت استقبال بالا از سرویس اشتراکی بیدود تقدیر کرد و گفت: شاهد بروز یکسری از خسارتها از جمله آسیب به سبدهای آلومینیومی و پاره شدن زینها بودیم که خود موجب شد تا برنامه ریزی بهتری شود که دوچرخهها را به کدام قسمت از شهر که تقاضا بیشتری دارند، انتقال دهیم یا آنها را بهتر جمع آوری و تیم حراست را قوی تر کنیم تا خسارت به حداقل برسد.
او ادامه داد: خسارت ناشی از سرقت دوچرخه قطعات یدکی در شیراز با تهران قابل قیاس نبود که قابل تقدیر است.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه با فعال شدن سیستم هوشمند دوچرخههای اشتراکی در شیراز برای ٣٠ نفر مستقیم و ١٥ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی انجام شد، افزود: بیش از شش میلیارد تومان خسارت عدم پرداخت یارانه و عدم افزایش کرایه به شرکت وارد شده است.
قاسمی ادامه داد: در جلسهای که با شورای شهر و شهرداری شیراز داشتیم، توافق شد که با اضافه شدن متممی به قرارداد موجود، خسارت توسط شهرداری پرداخت شود با تغییر از سپرده به حق عضویت و مبالغی که با شهرداری به توافق رسیدیم و در حقیقت قرار شد خسارتهای قبلی پرداخت شود روش ثبتنام کاربر از سپردهای به حق عضویتی تغییر کرده و همچنین یارانه سفر و قسمتی از حق عضویت کاربران، توسط شهرداری پرداخت شود.
او گفت: متاسفانه با ترک فعل یکسری از مدیران قبلی با انباشت زیان به شرکت توسط شهرداری شیراز مواجه شدیم و امکان تداوم روند قبلی اصلا وجود ندارد.
رئیس هیات مدیره شرکت بیدود با بیان اینکه شرکت همچنان در شیراز فعال است و دوچرخهها در مکانهای پیش بینی شده مستقر شدهاند، عنوان کرد: ما توقع خاصی نداریم و اعلام کردیم که قرارداد به درستی اجرا و خسارت وارد شده طی این سالها به شرکت پرداخت شود تا مجددا بیدود در شیراز فعال باشد. البته این مساله در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز نیز تایید شده و با ارسال نامه از طرف شهرداری به بیدود اعلام شد که موارد فوق مورد تایید است اما پس از مدتی مجددا اعلام کردند که شورا کاملا مخالف است.
سیام آذرماه ۹۸ آیین رونمایی از دوچرخههای اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابانهای شیراز گذاشت.
هفتم بهمن ۱۳۹۹ نیز نشان شهر ملی دوچرخه ایران در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی، به شهردار شیراز اهدا شد.