تهران- ایرنا- کتاب «آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی» نتیجه‌ ده سال مطالعه‌، تحقیق و تلاش در زمینه‌ تدریس آواز ایرانی است که به تازگی در چاپ جدید وارد بازار نشر شده است.

کتاب آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی ماحصل ده سال مطالعه‌، تحقیق و تلاش محمدرضا سعیدی در زمینه‌ تدریس آواز ایرانی است که در سال ۹۸ برای نخستین بار چاپ شد و اکنون با تغییراتی به چاپ دوم رسیده است.

نویسنده کتاب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این تغییرات را شامل ویرایش جدید و اضافه شدن سرفصل دروس علمی (نظری) و عملی به فهرست کتاب اعلام کرد و گفت: همچنین ۶ قطعه از آهنگ های بی کلام کتاب در چاپ دوم برای پیانو تنظیم ، نت نگاری و نوازندگی و نیز ۲۲ صفحه به کتاب اضافه شده است.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه عمر موسیقی علمی ایران حدود صد سال است و به آموزش پایه و اصول مقدماتی آواز ایرانی به صورت علمی و تکنیکی کمتر پرداخته شده است، نیاز به کتابی در این زمینه احساس شد. 

سعیدی ادامه داد: این کتاب شامل ۱۰ بخش است و در آن به موضوعاتی چون‌: شناخت ساختار صدای انسان و رابطه‌ آن با محیط پیرامون خود، کشف صدای صحیح و چگونگی مراقبت از صدا، صداسازی و تکنیک نفس‌گیری، شناخت موسیقی شعر، تقویت اندام‌های گفتار برای تلفظ صحیح حروف و ترانه و تصنیف‌خوانی از روی خط نت و آوانویسی، پرداخته شده است.

وی افزود: در پایان دوره‌ آموزش این کتاب هنرجو باید از لحاظ تکنیک (فنون اجرا)، موزیکالیته (صدای موسیقایی)، سونوریته (صدای مطلوب)، دینامیک (ارائه‌ نوانس و حال درونی ترانه و تصنیف) به اهداف قابل توجهی از جمله توانایی بیان احساس در خوانش ترانه و تصنیف برسد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «تمرینات کشف صدای صحیح» 

۱. کف اتاق درازکشیده و به­ طورصحیح نفس بکشید (شل بودن عضلات، بازبودن پشت بدن، حرکت دهنده­ های پائین سینه، حرکت دیافراگم و نفوذ آن در شکم، بی­ حرکت بودن قفسه سینه، کنترل نفس با عضلات بین دنده­ های سینه و با دیافراگم). یک­بار که هوا را کاملاً به درون شکم کشیدید، دست را بر روی عضلات شکم، نزدیک دیافراگم قرار دهید و هوا (نفس) را با تولید صدای «هـِ» به صورت ضرب ه­ای خارج کنید. این حرف را طوری بیان کنید که گویی از دیافراگم سرچشمه می­ گیرد. برای این کار حرکت دیافراگم باید زیر دست شما، به­ طور کامل محسوس باشد. این کار را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید صدا کاملاً از عمق بدن­تان سرچشمه گرفته است.

۲. همین کار را با بیان «ها» انجام دهید و آن­را تا آنجا که نفس اجازه می­ دهد، بکشید. باید کاری کنید که نفس با صدا یکی شود، طوری­که نفس پشت صدا قرار گرفته و آن­را هدایت کند. صدا باید از اعماق شش­ ها سرچشمه بگیرد. در این حالت، استخوان­های قفسه­ سینه همراه با صدا به ارتعاش در می­ آیند. این همان خاصیت تشدیدی است که در جستجوی آن بودیم. صدایی که به این صورت به دست می­ آید، کاملاً پرطنین و یکنواخت است...

چاپ دوم کتاب آموزش اصول خوانندگی و آواز ایرانی در ۱۴۸ صفحه توسط انتشارات ترفند وارد بازار نشر شده است.

محمدرضا سعیدی متولد ۱۳۵۲ زنجان است، وی مبانی موسیقی و دوره ردیف آوازی استاد محمود کریمی را به مدت ۱۰ سال نزد اساتید موسیقی و آواز آموخت.

اجرای صحنه ای با گروه های مختلف، تدریس آواز ایرانی از سال ۱۳۸۱ در آموزشگاه های زنجان و تهران، نگارش دو مقاله به نام های: «ردیف آوازی ایران از دیدگاه روانشناسی» و 
«رابطه ی طبیعت، محیط و شخصیت با صدا و آواز»

تهیه و تولید آلبوم «سرنوشت من» در سال ۱۳۹۳ با آهنگی از استاد اکبر محسنی (خالق اثر الهه ناز) و آهنگسازی پیمان خازنی و تنظیم حسین اعتمادی، با یادداشتی از دکتر قدمعلی سرامی و با مجوز رسمی از مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در اسفند سال ۱۳۹۶ توسط شرکت سروش انتشار یافت، از جمله سوابق این نویسنده است.

برچسب‌ها