تهران- ایرنا- معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت که از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه باید با کد رهگیری به بازار عرضه شود و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیداتشان را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند.

به گزارش ایرنا از شاتا، «محمدمهدی برادران» امروز به‌منظور بررسی شناسه کالا و کد رهگیری قطعات و لوازم یدکی در حوزه خدمات پس از فروش، از انبارهای شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو (ایساکو) بازدید کرد.

وی در این بازدید، کدهای شناسه قطعات که در راستای اصالت‌سنجی بر روی آن‌ها درج می‌شود را مورد بررسی قرار داد.

برادران گفت: از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه باید با کد رهگیری به بازار عرضه شود و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیداتشان را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود است نیز فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.

احراز اصالت قطعات با یک پیامک

در این بازدید، مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو گفت: این مجموعه طی چند سال گذشته با ارائه ابزار و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین که به صورت مستمر به روزرسانی می‌شود این قابلیت را ایجاد کرده است که مردم بتوانند تفاوت کالای تقلبی و اصلی را تشخیص بدهند و کالای اصل را بخرند.

«بابک سلاجقه» ادامه‌داد: این شرکت به منظور شفافیت و تشخیص اصالت قطعات یدکی با در اختیار قرار دادن سامانه «اصل بخرید»، مصرف‌کنندگان را یاری کرده تا از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان حاصل کنند. 

وی ادامه‌داد: خریداران قطعات ایساکویی به‌منظور آگاهی از اصالت قطعه، می‌توانند پس از خرید، شماره بارکد درج شده بر روی بسته‌بندی آن را به شماره «۳۰۰۰۳۱» پیامک کرده و بلافاصله پس از ارسال پیامک از اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه آگاه شوند.
سلاجقه افزود: سامانه «اصل بخرید» ایساکو از ابتدای تابستان امسال به سامانه جامع تجارت وزارت صمت نیز متصل شده است و خریداران قطعه پس از ارسال بارکد آن به سامانه ایساکو، کد رهگیری سامانه وزارت صمت را نیز دریافت خواهند کرد و می‌توانند از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان پیدا کنند.

وی با بیان این‌که ایساکو تاکنون کد رهگیری ۵۵ گروه از قطعات همچون کیت کلاچ، بلبرینگ و غیره را از وزارت صمت دریافت کرده، گفت: ۶۰ میلیون قطعه این شرکت هم‌اکنون دارای کد رهگیری از سوی سامانه جامع تجارت است.