گرگان - ایرنا - مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ گفت: از محل سفر استانی دولت سیزدهم هشت هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز ریلی اینچه‌برون مصوب شد که بی‌سابقه است.

محسن اعتماد روز سه‌شنبه در بازدید از ایرنا گلستان به مناسبت روز خبرنگار افزود: دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و محوری دولت سیزدهم به گشایش در حوزه راه‌آهن ختم شده که نتیجه آن افزایش درآمد اقتصادی کشور است.

وی بیان کرد: گلستان از نگاه دولت سیزدهم در گسترش ارتباط ریلی با کشورهای آسیای میانه بی‌نصیب نمانده و تاثیر مثبت آن در توسعه مراودات تجاری از طریق گمرک اینچه‌برون قابل مشاهده است.

وی گفت: عبور قطار ترانزیتی در مسیر اینچه‌برون از جمله عملیاتی شدن دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است که تاکنون سه نوبت کالای ترانزیت در این مسیر عبور کرد.

وی تاکید کرد: مرز اینچه برون واقع در گنبدکاووس و در همسایگی کشور ترکمنستان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای توسعه تجاری گلستان و ایران به وسیله راه آهن به شمار می‌رود که دولت سیزدهم برای حل مشکل زیرساختی و توسعه آن دارای برنامه است.

اعتماد از پیگیری راه اندازی ریل باکس در مسیر گرگان - آکتائو قزاقستان (مسیر اینچه‌برون) خبر داد و گفت: برای عملیاتی شدن این طرح سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده است.

به گفته وی اکنون ریل باکس در مسیر گرگان - سواد کوه در استان مازندران فعال است.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان؛ قرابت‌های دیگری هم از گذشته با این کشور دارد چراکه نزدیک به ۱۵۰۰ خانوار قزاق با جمعیت شش تا ۸ هزار نفر از گذشته های دور به این استان مهاجرت کرده و ساکن شده‌اند.

علاوه بر این گلستان از نزدیک‌ترین استان های ایران با کشور قزاقستان محسوب می‌شود و این جایگاه مطلوبی در راستای توسعه همکاری‌ها و ارتباطات بین دو کشور ایجاد کرده است.

ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان، ارتباط دریایی از طریق خزر و خط هوایی اکتائو - گرگان از مزیت‌های ایجاد شده در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان بوده که در سال های اخیر تقویت شده است.

انعقاد قرارداد ایجاد زیرساخت های ریلی در اینچه برون

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: قرارداد ایجاد زیرساخت های ریلی در اینچه برون گنبدکاووس از محل اعتبارات سفر استانی دولت سیزدهم به استان با قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته شده است.

به گفته وی ایجاد سکوی بارگیری و تخلیه کالا از مهم ترین طرح های زیرساختی ریلی در اینچه برون است.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر برای تسطیح تپه ماهورهای محل بارگیری اینچه برون یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری انجام شده است.

سرمایه گذاری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی برای زیرساخت های ریلی اینچه برون

اعتماد افزود: طی ۲ سال اخیر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های ریلی مرکز لجستیک در اینچه برون گنبدکاووس هزینه شده است.

وی گفت: جذب این اعتبار برای رونق مرکز لجستیک ریلی اینچه برون بی سابقه بوده و سرمایه گذاری این اداره کل برای توسعه زیرساخت و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی ادامه دارد.

وی بر توجه بیشتر و مشارکت دستگاه های مرتبط در همراهی این اداره کل برای جذب سرمایه گذاری در استفاده از ظرفیت بکر مرکز لجستیک ریلی اینچه برون تاکید کرد.

اتصال خط ریلی اینچه برون به آسیای میانه در آذرماه سال ۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان طی مراسمی ویژه در گمرک اینچه برون گنبدکاووس انجام شد.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ از توجه ویژه استاندار گلستان در حل مشکل واگذاری ۵۲۸ هکتار زمین برای مرکز لجستیک ریلی اینچه برون به راه آهن قدردانی کرد و گفت: اجرایی شدن ایجاد کریدور شمال - جنوب از مسیر اینچه برون - گنبدکاووس - شاهرود، اتفاق تاریخی می شود چون از مزایای آن نه تنها استان بلکه کشور منتفع خواهد شد.

وی هدفگذاری ۴۵ هزار تن ترانزیت کالا از اینچه برون، ۳۰۰ هزار تن صادرات کالا را از دیگر برنامه های مهم اداره کل راه آهن شمال شرق ۲ برشمرد و گفت: خط ریلی گمرک اینچه برون ظرفیت صادرات یک میلیون تن را با توسعه زیرساخت های دراینده دارد.

گلستان از شمال با ترکمنستان ، از شرق با خراسان شمالی، از جنوب با سمنان و از غرب با مازندران همسایه است.