به گزارش ایرنا مجهز شدن جادههای لرستان به سیستم روشنایی همچنین حذف نقاط حادثهخیز برای کاهش تلفات جادهای امری ضروری است که ضامن سفری امن برای مسافران میشود چراکه نقاط کور و پرحادثه جاده یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز تصادفات رانندگی میباشد که با تامین اعتبار و اختصاص بودجه کافی میتواند نقش مهمی در کاهش تلفات جادهای ایفا کند.
علاوه بر فرهنگ سازی بین رانندگان و رعایت نکات ایمنی، آشکارسازی جاده هم میتواند بروز تصادفات رانندگی را در لرستان کاهش دهد همچنین ۱۰۵ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است که باید برای کاهش حوادث جادهای اصلاح شود .
طبق آمار، بیشترین حوادث در ۳۰ کیلومتری منتهی به شهرها رخ میدهد که برپایی استراحتگاه موقت در این مناطق ضروری است و از طرفی طبق بررسی های انجام شده تنها پنج درصد جاده های کشور مجهز به سیستم روشنایی می باشد و این میزان در لرستان کمتر از ۱۰ درصد است به طوری که حدود هشت هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان وجود دارد و تنها ۱۵۰ کیلومتر از آن مجهز به سیستم روشنایی است.
به گفته "محمدرضا فارسی نژاد" مدیرکل پزشکی قانونی لرستان تلفات حوادث ترافیکی برون شهری در تیرماه امسال ۳۸ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان، ۳۱.۸۲ درصد افزایش یافته است که بدون شک ایمنی جاده ها نقش پررنگی در کاهش این عدد خواهد داشت.
۱۵۰ کیلومتر بزرگراه در لرستان احداث میشود
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: عملیات احداث ۱۵۰ کیلومتر چهارخطه ( بزرگراه) در این استان در دست اقدام است و تا چهار سال آینده تمامی جادههای مهم و دارای توجیه اقتصادی و فنی چهارخطه میشوند.
"وحید کرم الهی" افزود: سال ۸۰ طول چهارخطه های لرستان کمتر از ۲۰ کیلومتر بود و این رقم اکنون به ۶۰۰ کیلومتر رسیده است که اجرای این طرح ها در لرستان با اعتبارات استانی آغاز شد و با بودجه های ملی ادامه یافت.
وی با تشریح وضعیت چهارخطه های استان اظهار داشت: در حال حاضر چهارخطه خرم آباد - بروجرد به طول ۱۰۰ کیلومتر و چهار خطه الیگودرز از سه راهی چالانچولان به طول ۷۰ کیلومتر زیر بار ترافیک قرار دارند.
کرم الهی گفت: ۲۵ کیلومتر مسیر الیگودرز به اصفهان نیز در حوزه استحفاظی لرستان است که پنج کیلومتر آن چهارخطه شده و مابقی در دست اقدام است.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خصوص چهارخطه ازنا - شارند و وقوع تصادفات سال های اخیر در این محور نیز افزود: مجموع این محور ۷۵ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان قرار داد.
کرم الهی تصریح کرد: از مجموع ۳۵ کیلومتر تاکنون ۱۸ کیلومتر چهار خطه شده و۱۰ کیلومتر دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در دست اقدام است و پیش بینی می شود این مسیر تا پایان سال ۱۴۰۱ در حوزه لرستان چهارخطه شود.
وی بیان کرد: ۷۴ کیلومتر چهارخطه در مسیر ۸۷ کیلومتری خرم آباد - کوهدشت نیز بهره برداری شده و ۱۳ کیلومتر مابقی نیز در ۲ قطعه هشت و پنج کیلومتری در حال احداث است.
وی افزود: محور خرم آباد - نورآباد نیز به عنوان بخشی از کریدور غرب که جاده الشتر- فیروزآباد را هم در خود جای داده ۹۰ کیلومتر است که ۷۴ کیلومتر آن چهارخطه شده است و با اختصاص مطلوب اعتبارات، پیش بینی می شود این کریدور تا ۱۴۰۱ به طور کامل بهره برداری شود.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین در خصوص جاده ۱۲۰ کیلومتری خرم آیاد - پلدختر گفت: قبل از سیل ۹۸ حدود ۴۰ کیلومتر از این مسیر چهارخطه شده بود که با سیل تخریب شد و برنامه های راهسازی در این مسیر متاثر از سیل تغییر کرد.
کرم الهی افزود: بنابراین به جای چهارخطه کردن محور پرمخاطره کنونی، حدود ۵۰ کیلومتر راه اصلی دو خطه جدید در چهار قطعه تعریف شد که سه قطعه آن به پیمان رفته و در حال انجام کار است.
وی ادامه داد: محور کوهدشت به پل سیمره نیز ۱۸ کیلومتر است که حدود پنج کیلومتر ابتدایی آن چهار خطه شده است و هم اکنون در حال برگزاری مناقصه برای ادامه این مسیر در محل کوهدشت - دوراهی زانوگه هستیم.
وی اظهار داشت: هفت کیلومتر از محور بابازید به پل سیمره که مستعد حوادث بسیاری بوده چهارخطه شده است و برای ۱۸ کیلومتر مابقی نیز قرارداد ۸۳ میلیارد تومانی با پیمانکار منعقد شده و در حال انجام است.
کرم الهی با بیان اینکه عملیات چهارخطه کردن ۱۱ کیلومتر از محور بروجرد - نهاوند با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است تصریح کرد: پیش بینی می شود تا چهار سال آینده تمام محورهای مهم استان که توجیه فنی و اقتصادی دارند به چهار خطه تبدیل شوند.
۵۵نقطه حادثه خیز جاده ای در لرستان اصلاح شد
سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۱۷۹ کیلومتر اجرای روکش آسفالت لایه ضخیم، ماسه آسفالت، تقویتی و حفاظتی در راههای اصلی، فرعی و روستایی، ۵۶ کیلومتر لکهگیری، ۱۱ کیلومتر تعریض و بهسازی محور، احداث و بازسازی ۳۸ دستگاه پل و ابنیه فنی انجام شد.
مسعود امیری افزود: همچنین آشکارسازی، اصلاح و حذف ۵۵ نقطه پرتصادف از مجموع ۱۰۵ نقطه شناسایی شده با اقدامات زودبازده تعریض و اصلاح هندسی، احداث پل، نصب برج نوری، رمپ خروجی اضطراری، شانه سازی، نصب چراغ چشمکزن، سرعتکاه، ایجاد هره خاکی، بروزرسانی علائم جادهای، احداث حفاظ بتنی و جانپناه، نصب تابلو، احداث تقاطع های غیرهمسطح و ایجاد روشنایی صورت گرفت.
وی بیان کرد: ۱۴۲ کیلومتر نگهداری روشنایی، ۶کیلومتر احداث روشنایی، پنج عدد احداث روشنایی نقطه ای، نصب و بهروزرسانی سه هزارو ۶۵۰ عدد علائم ایمنی عمودی، خط کشی ۲هزار و ۱۰۰ کیلومتر محور، بررسی سه هزارو ۱۱۰ پرونده حریم، صدور یکهزار و ۶۴۷ مجوز حریم، مخالفت با یکهزار و ۱۶ فقره پرونده حریم نیز از دیگر اقدامات انجام شده می باشد.
۳۷۲ کیلومتر از راههای لرستان خط کشی شد
رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: در سه ماهه نخست امسال، ۳۷۲ کیلومتر از راههای اصلی، فرعی و روستایی استان با هدف ایمن سازی خط کشی شد.
سیاوش رضایی اظهار کرد: در این مدت ۲هزار و ۹۶۵ عدد تابلو و علایم اخطاری و انتظامی، ۵۹ عدد تابلوی اطلاعاتی و مسیرنما، ۸۲۰عدد چشم گربه ای، یکهزار و ۵۳۳ عدد استوانه ایمنی، ۲۱۰ عدد بشکه ایمنی و هزار و ۹۱عدد سرعتکاه در طول جادههای استان نصب شده است.
وی افزود: ایجاد شیار لرزاننده به طول ۱۶۸ کیلومتر، جمع آوری و تعمیر گارد ریل به طول ۸۰ کیلومتر، تهیه و نصب ۸۳ کیلومتر و آشکارسازی ۲۹۷ کیلومتر گارد ریل، تهیه و نصب سه کیلومتر و آشکارسازی ۱۲۱ عدد نیوجرسی نیز بخش دیگری از عملکرد سه ماهه استان در حوزه ایمنی بوده است.
وی ادامه داد: احداث ۳۰۰ متر روشنایی جدید و نگهداری و بروزرسانی ۱۴۲ کیلومتر روشنایی موجود در طول جادههای استان از دیگر اقدامات شاخص می باشد همچنین با تشکیل تیم های نظارت روشنایی، به صورت روزانه وضعیت روشنایی در سطح شهرستان ها رصد و مورد ارزیابی قرار می گیرد که درصورت مشاهده نقص و یا خاموشی بلافاصله عملیات رفع نقص انجام می شود.
۱۵۰ کیلومتر از جادههای لرستان مجهز به سیستم روشنایی است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای لرستان نیز گفت: حدود هشت هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی (یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۶ هزار کیلومتر راه روستایی) در استان وجود دارد که تنها ۱۵۰ کیلومتر از آن مجهز به سیستم روشنایی است.
مرتضی شیروانی اظهار داشت: بحث روشنایی جاده ها جز الزامات راهداری و حمل و نقل جاده ای نیست اما در صورت تامین اعتبار و اختصاص بودجه کافی آمادگی انجام این مهم را داریم چراکه تشخیص به موقع موانع، علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و دید آسان و دقیق در طول راههای ارتباطی از مهمترین اهداف و کارکردهای نصب سامانههای روشنایی در جادهها به شمار میرود.
وی بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده تنها پنج درصد جاده های کشور مجهز به سیستم روشنایی می باشد و این میزان در لرستان کمتر از ۱۰ درصد است در حالیکه با روشنایی جاده ها ضریب ایمنی سفر هم افزایش پیدا می کند.