سنندج- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت کردستان گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج همزمان با کشور در استان نیز راه‌اندازی می شود.

انور اسماعیلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی به وزارت بهداشت ابلاغ و این وزارتخانه نیز آن را به بیمه سلامت در استان ها ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه استان کردستان نیز در آستانه اجرای آن و راه اندازی این صندوق قرار دارد، گفت: این صندوق از نظر منابع مالی برای خود مستقل بوده و در ساختار بیمه سلامت، اعتبارات و ردیف خاص مخصوص به خود را دارد.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان یادآور شد: نوع بیماری‌هایی که زیرپوشش حمایت این صندوق قرار می گیرند از سوی وزارت بهداشت به ما معرفی خواهد شد و براساس آخرین دستورالعمل بین ۱۵ الی ۱۹ بیماری زیر چتر این صندوق قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: از این تعداد بیماری، پنج بیماری از قبل شامل بیماران خاص بود و مابقی بیمارانی هستند که به عنوان خاص تعریف نشده و با عنوان بیماران صعب العلاج تعریف شده اند.

اسماعیلی افزود:  با توجه به وضعیت خاص اقتصادی که در کشور بوجود آمد و اعمال تحریم ها، برخی از بیماران مثل بیماران سرطانی و دیابت از نظر تامین مالی دارویی با مشکل مواجه می شدند که با زیرپوشش قرار گرفتن در این صندوق در بخش دولتی بصورت رایگان در هر ۲ بخش سرپایی و بستری خدمات خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه این بیماران فقط شاید در حوزه دارو یک تا ۲ درصد فرانشیز پرداخت کنند و مابقی خدمات زیرپوشش صندوق است، اظهار داشت: جای این صندوق در نظام سلامت ایران خالی بود و امیدواریم منابع مالی آن تامین و در اجرا دچار مشکل نشویم تا بتوانیم آبرومندان و مثل کشوری اسلامی از این بیماران حمایت کنیم.

در استان کردستان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیشترین تعداد آنان با بیش از ۶۰۰ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.