تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در پاسخ به یادداشت یکی از کارگردانان سینمای ایران که به اصلاحیه برخی آثار سینمایی معترض شده است،گفت: اصلاحاتی که به برخی فیلم‌ها داده می‌شود به خاطر این است که فیلم مغایر با فیلمنامه تاییدشده ساخته شده است.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی , روح الله سهرابی در پاسخ به یادداشت یکی از کارگردانان سینمای ایران که به اصلاحیه برخی آثار سینمایی معترض شده است، با قانونی خواندن بررسی و اصلاحیه برخی از فیلم‌هایی که از چارچوب فیلمنامه تصویب شده عدول کرده اند، گفت: سوال اصلی این است که آیا شما قائل به قانون هستید یا خیر؟ اگر نیستید تکلیف روشن است اما اگر قائل به قانون هستید باید بدانید سازمان سینمایی درباره فیلم‌ها و فیلمسازان تعاملی وسیع و عمیق بر پایه قانون و مقررات را در پیش گرفته است.

قانونی یعنی تهیه‌کننده‌ نتواند کارت خود را به غیر متخصص سینما اجاره ندهد

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با تشریح روند قانونی بررسی فیلم‌ها وتعامل سازنده مدیران سینما با کارگردانان و صاحبان فیلم در دولت فعلی افزود: برای روشن شدن موضوع، تنها به چند نمونه که در این چندماه با آنها مواجه بوده‌ایم بسنده می‌کنم . وقتی گفته می‌شود تعامل بر اساس قانون، منظور کدام قوانین است؟ وقتی ما از قانون حرف می‌زنیم دقیقا از چه قانونی سخن می گوییم؟ قانونی که در آن تهیه کننده‌ای نتواند کارت تهیه‌کنندگی خود را به کسی که هیچ تخصصی در امر تهیه فیلم ندارد، اجاره دهد. قانونی که از تولید بی‌رویه سالانه ده‌ها و گاه صدها فیلم غیراستاندارد جلوگیری کند که فیلم شما در نوبت اکران نسوزد زیرا ظرفیت اکران در مجموع و در بهترین حالت بین هفتاد تا صد فیلم سینمایی است. قانونی که اجازه ندهد صرف داشتن سرمایه، یک فرد را از عرصه بساز و بفروشی یا تجارت فرش به طرفة العینی به اوج قله حرفه‌ای سینما پرتاب کند تا جایگاه سینماگرانی که سال‌های سال حرفه‌ای و درست کار کرده‌اند را خدشه‌دار و فضای سینما را درگیر حواشی کند. قانونی که کمک کند سینما تا دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز برود و از استعدادهایی در گوشه کنار کشور که می‌توانند آینده‌سازان این مرز و بوم باشند حمایت کند و این سینمای پایتخت زده و صرفا تهرانی را ایرانی کند.

سینما محمل توهین به مقدسات و هتک حرمت‌ها نیست

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم افزود: ما درباره قانون سخن می‌گوییم. قانونی که نمی‌گوید تن ندادن به اصلاح فیلم از شرف یک فیلم‌ساز نیست، بلکه می‌گوید فیلمساز باید متعهد به فیلمنامه و در چهارچوب قواعد تعریف شده و قابل دفاع حرکت کند و خواسته یا ناخواسته موجب توهین به اعتقادات و باورهای مردم نشود، کما اینکه در هیچ کجای دنیا نیز چنین چیزی قابل قبول نیست. قانونی که نگذارد یک کارگردان یا تهیه‌کننده همزمان سه پروانه ساخت بگیرند و در عوض یک کارگردان ۱۰سال پشت صف دریافت فقط یک پروانه ساخت به انتظار بنشیند و از عرصه سینما به کلی حذف شود. قانونی که سینما را نه محملی برای توهین به مقدسات و هتک حرمت‌ها یا عرصه‌ای برای دعوت به شورش و براندازی بلکه دریچه‌ای به سوی اعتلا و ارتقای فرهنگ، هنر، اندیشه و وسیله‌ای برای اصلاح امور اجتماعی و فرهنگی بداند .

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات که از نزدیک شاهد آنها بوده است گفت: واقعیت این است اگر بخواهم مشکلات و مسائل عجیبی را که در این چند ماه با آنها مواجه بوده ام یک به یک عنوان کنم از حوصله این بحث خارج خواهد بود، اما صرفا جهت یادآوری می‌گویم، آیین‌نامه‌ها و قوانین فعلی از جمله قانون حضور فیلم‌ها در جشنواره‌ها نه مربوط به امسال و این دوره بلکه مربوط به چند دهه قبل است که اتفاقا هم اکنون در حال بازنگری و اصلاح آن هستیم.

مشکل بر سر صحنه‌هایی است که اساسا در فیلم‌نامه وجود ندارند

سهرابی درباره اصلاحات برخی از فیلم‌ها خاطرنشان کرد: اساسا موضوع شکل دیگری به خود گرفته و گویی واقعیت ماجرا دگرگون شده است؛ اصلاحاتی که به برخی فیلمها داده می‌شود به خاطر این است که فیلم‌ساز فیلم خود را مغایر با فیلمنامه تایید شده ساخته است. با مشکل اینچنینی چگونه باید برخورد کرد؟! مشکل سازمان سینمایی با اظهار نظر کارگردان مبنی بر عدم اصلاح فیلمش نیست، بلکه مشکل سر موضوعات یا صحنه‌هایی از فیلم است که اساسا در فیلمنامه وجود نداشته است! هر چند لابد در بین ۱۰ها فیلم که برای اخذ پروانه نمایش مورد ارزیابی قرار میگیرند ممکن است استثنائا یک یا دو مورد هم به رغم وفاداری به متن مصوب، به لحاظ شرایط خاص حاکم بر کشور و در یک مقطع خاص امکان نمایش نداشته باشند.

سهرابی عنوان کرد: امیدوارم منصف باشید زیرا اگر منصفانه نگاه کنید می‌توانید گزارش عملکرد سازمان سینمایی در چهارماهه اخیر در عرصه صدور پروانه نمایش فیلم‌ها را ببینید و با مدت مشابه در همه سال‌های گذشته مقایسه کنید.