شهرکرد- ایرنا- تحلیلگر و فعال سیاسی چهارمحال و بختیاری، مردمی بودن را از مهمترین ویژگی‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: سفرهای استانی و بررسی مشکلات مردم به ویژه مناطق محروم مصداق بارز این ویژگی دولت است.

حوزه استانهای ایرنا، یک‌سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

با این‌حال اگر چه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رییس‌جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در خردادماه امسال سفر رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت، باعث شد بخش‌های مختلف استان در حوزه‌های زیربنایی پویا و فعال شود و برخی از موانع پیش روی توسعه استان نیز با تعیین اعتبار لازم رفع یا کاسته شود.

در این گفت وگو با بهروز مردانی‌نژاد یکی از فعالان سیاسی چهارمحال و بختیاری، به نقش و اثرگذاری سفرهای استانی دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

ایرنا: سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت چه رویکردی برای استانها دارد؟

بهروز مردانی‌نژاد: اینکه شخص رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت مشکلات مناطق مختلف را از نزدیک مشاهده و لمس کنند نه تنها در رفع مشکلات استان‌ها بسیار موثر است بلکه نشان می‌دهد دولت از مردم جدا نیست و خواسته‌های دولت همان خواسته‌های ملت است و همین موضوع موجب امیدآفرینی می‌شود.

ایرنا:آیا این سفرها نقش تعیین‌کننده برای استانها دارد؟

مردانی‌نژاد: در سفر استانی رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت به چهارمحال و بختیاری ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان مصوب شد که اعتباری معادل بودجه هشت سال این استان است و مدیران استانی باید در جذب این اعتبار در ظرف ۲ سال جهادگرانه تلاش کنند.

ایرنا: یک سال از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد ارزیابی در این زمینه چگونه است؟

مردانی‌نژاد: دولت سیزدهم با شعار انقلابی و مردمی بودن کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا اقدامات اساسی برای رفع مشکلات کشور آغاز کرد که یکی از مهمترین این اقدامات جلوگیری از خلق پول و نقدینگی بدون پیشوانه است.

اگر دولت‌های قبل همت می‌کردند و به جای چاپ پول به درآمدهای خود متکی می‌شدند ارزش پول ملی کاهش پیدا نمی‌کرد اما دولت سیزدهم تلاش کرد بدون استقراض از بانک مرکزی به درامدهای خود متکی باشد و از این طریق مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.

افزایش روابط ایران با کشورهای همسایه از دیگر اقدامات مثبت دولت سیزدهم است و دولت به‌جای اتکا به برجام و تک بعدی عمل کردن، واقع‌گرا است و تلاش دارد با افزایش روابط خود با همسایگان و همچنین تقویت همکاری‌های خود با چین و روسیه زندگی مردم را به برجام گره نزد که برهمین اساس با حذف دلار از مبادلات تجاری، تراز بازرگانی کشور مثبت شده است.

بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید، واکسیناسیون عمومی، آزادسازی سواحل در جنوب و شمال کشور و بستن گلوگاه‌های فساد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دیگر اقدامات سازنده‌ای است که دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته اجرا کرده است.

به گزارش ایرنا،در سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری بر بهره برداری از طرحهای نیمه تمام، توسعه زیرساختهای روستایی و مناطق عشایری و اختصاص 26هزار میلیارد تومان مصوب شد.