به گزارش ایرنا آیین بهرهبرداری از بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور، پایانه مترو اکباتان امروز، شنبه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.
مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران در این آیین اظهار داشت: بیشترین مسافر در خط چهار جا به جا می شود و این خط در شرق از میدان کلاهدوز تا ارم سبز حدود ۲۰ کیلومتر است که ۱۹ ایستگاه دارد و یک انشعاب نیز به فرودگاه مهرآباد دارد.
وی افزود: این خط ۲ کیلومتر دیگر ادامه خواهد داشت و سه ایستگاه دیگر تا سال آینده در این خط وارد مدار می شود.
وی هزینه ساخت این پایانه را حدود چهارصد میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با برآورد امروز، این پایانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و این مبلغ به دارایی های شهرداری تهران در بخش مترو اضافه شده است.
درستی گفت : این پایانه چهار هکتار است و زیربنای آن هفتاد هزار متر مربع در حال افتتاح است که ۶ برابر یک ایستگاه متعارف است و برای ۲۱ رام قطار خط پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد از حمل و نقل شهر تهران را مترو به عهده دارد و این نشان می دهد که راه زیادی برای تکمیل و توسعه خطوط مترو وجود دارد.
وی ابراز امیدواری کرد که در بستر این پایانه مترو مسافر گیری بیشتری داشته باشد و پایانه های آزادگان، تختی و دولت آباد، نیز به زودی به بهرهبرداری برسند.
کاهش پروانه ساخت از ۳۱ هزار پروانه به ۵۵۰۰ پروانه در این دوره مدیریت شهری
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این آیین اظهار داشت: در آستانه یکسالگی مدیریت شهری هستم و حرکت شورای ششم برای تحول، سازندگی و آبادانی مادی و معنوی است.
وی با بیان اینکه در گام اول به یک ثبات رسیدیم و از اضطرار مالی خارج شدیم، گفت: در سال ۹۹ مدیریت شهری در اضطرار مالی بود و با استقراض حقوق داده بود و با صرفه جویی و تمهیدات شرایط به ثبات رسیدیم و امکانی را فراهم کردیم که با برنامهریزی دقیق، تحول در شهر را دنبال کنیم.
وی طرح پایانه مترو اکباتان را از طرح های بر زمین مانده عنوان کرد و گفت: به هیچ وجه برای بهرهبرداری معطل افتتاح نمی مانیم و به محض تکمیل بهرهبرداری انجام می شود.
شهردار تهران با اشاره به تحول در حوزه فناوری گفت: با تصویب ایجاد سازمان فناوری در شورای شهر، مسیری هموار شد که در حوزه فناوری تحول را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه از امروز شنبه های افتخار و امید را آغاز و افتتاح در مقیاس طرح های شهری خواهیم داشت، گفت: هر شنبه تا دهه فجر افتتاح طرح های بزرگ مقیاس را خواهیم داشت که برخی از آنها جزو آرزوهای مدیریت شهری بوده است.
زاکانی گفت: تا عید نوروز افتتاح ۱۲ ایستگاه در دستور کار است و تعداد ایستگاه مترو به ۱۵۵ ایستگاه می رسد.
وی با اشاره به تلاشها برای انجام طرح های ناتمام، اظهار داشت: احداث طرح شهید بروجردی در منطقه ۱۸ در آبان و بهمن ماه تحویل مردم این منطقه می شود، طرح شهید شوشتری در شرق تهران از سه هفته پیش آغاز و قطعه اول آن در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ افتتاح می شود.
شهردار تهران همچنین عنوان کرد: برای طرح یادگار امام که سالها مسکوت بود با وزارت دفاع تهران تفاهم شد که به زودی به بهره برداری رسیده و گرهی از تهران باز می شود.
زاکانی با بیان اینکه امروز در حوزه اجتماعی نیز فعالیت های مناسبی انجام شدهاست، اظهار داشت: شهرداری تهران سه هزار تخت برای معتادان متجاهر آماده و ۱۳۰۰ تخت دیگر در دست ساخت دارد.
وی ادامه داد: مجموعه طراوت توسط سپاه در حوزه بانوان کار خود را آغاز کرد و یاور شهر ۶ نیز توسط شهرداری راه اندازی شد.
زاکانی با بیان اینکه صحبت از آینده نیست و اتفاقاتی است که رخ داده است، گفت: این فعالیت ها مایه افتخار خواهد بود و شنبه ها هر روزه افتتاح خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه عده از ناامیدی و غیر قابل حل بودن مشکلات تهران صحبت می کنند، خاطر نشان کرد: اما باید گفت آنچه مورد توجه دولت انقلابی، مجلس انقلابی و قوه قضاییه انقلابی و مدیریت شهری انقلابی است، حل مشکلات است و سعی کردیم به دور از هیاهو، زمینه ای را فراهم کنیم که لبخند بر لبان مردم تهران بنشیند.
زاکانی با اشاره به اینکه تکیه شهرداری تهران برای تامین منابع ساخت و ساز نیست، اظهار داشت: ۳۱ هزار پروانه ساخت در سال های گذشته به پنج هزار و ۵۰۰ پروانه رسیده و این نشان می دهد که تکیه ما بر ساخت و ساز نیست، چرا که این مسیر برای توسعه مناسبات نیست.
وی ادامه داد: در حوزه قطار ملی هم تفاهم های خوبی انجام شد که با زحمت دولت و تحقق ۷۷ میلیون دلار از محل فروش نفت، مقدمات آن فراهم شده است.
۳۰ درصد از منابع مالی پروژه اکباتان توسط مدیریت شهری جدید تامین شد
همچنین شهردار تهران در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۳۰ درصد از منابع مالی پروژه اکباتان توسط مدیریت شهری جدید تامین شد و امیدواریم این برنامه و افتتاحیه مقدمهای برای سایر طرح های بزرگ طی شنبههای آتی در قالب شنبههای امید و افتخار باشد.
وی افزود: در افق ۱۴۲۰ طبق سند حمل و نقل عمومی طراحیهایی داریم که میزان جابهجایی مسافران با مترو به ۳۰ درصد برسد که این آمار در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد است.
زاکانی ادامه داد: توسعه و تکمیل خطوط مترو مانند خط ۴، ۶ و۷ در دستور کار قرار گرفته و در حال اجرا است تا علاوه بر توسعه مترو گسترش تعداد مسافران را هم شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از منابع مالی ما امروز توسط دولت تأمین میشود ، گفت: ۱۵ درصد پیشپرداخت برای خرید ۶۳۰ واگن نیز از سوی دولت محقق شده است.
وی گفت: همچنین دولت خود را مکلف کرده که ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تا عید برای تهران اختصاص یابد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد حمل و نقل در تهران با خودروی شخصی انجام می شود، گفت: در ایام کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش یافت که در حال حاضر در تلاش هستیم تغییراتی در این راستا حاصل شود و اقبال استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد.
دولت و مجلس از مترو تهران حمایت کنند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین اظهار داشت: امیدوارم طرح های شهرداری بعد از مدتی توقف، در چرخه حرکت قرار گیرد و در مسیر ازدیاد واگن ها و کوتاه کردن سرفاصله قطارها در مترو قرار گیریم.
مهدی چمران افزود: این طرح می توانست زودتر به اتمام برسد؛ مثلا بیمارستان حکیم در سه سال ساخته شد و این نشان می دهد اگر تلاش کنیم، طرح ها به موقع به اتمام می رسد؛ حتی اگر برای تکمیل یک طرح مقروض شویم، باز هم این کار به نفع شهر و شهرداری است.
وی ادامه داد: در هر خطی نیاز به سیستم پایانه ها در ابتدا و انتهای آن داریم و امیدواریم دولت و مجلس کمکهای خودشان را در حوزه مترو انجام دهند که بدون کمک آنها مترو در هیچ شهری به بهره برداری نخواهد رسید.
چمران افزود: حمایت در این حوزه از نظر سوخت و مصرف آن، آلودگی هوا، اتلاف وقت و انرژی به نفع کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه این ساختار و ظرفیت، توان جابجایی بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در روز را دارد، گفت: هر چقدر میزان سفرها با مترو بیشتر شود، آلودگی هوا و ترافیک کمتر و به صرفه و صلاح اقتصادی کشور خواهد بود.
به گزارش ایرنا؛ پایانه مترویی اکباتان در بخش غرب مترو تهران بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور است؛ این پایانه پس از گذشت ۱۴ سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن، رسماً افتتاح شد؛ بهره برداری از این پایانه، در امر دپو، نگهداری و تعمیر واگن های فعال در خط ۴ و همچنین کاهش سرفاصله حرکتی قطارهای این خط موثر واقع خواهد شد.
در دوره کنونی مدیریت شهری مبلغی در حدود یکصد میلیارد تومان هزینه شد تا کارهای باقی مانده پایانه اکباتان به سرانجام برسد.