بوشهر- ایرنا - فرمانده مرزبانی استان بوشهر گفت: نیروهای مرزبانی امسال تاکنون ۶۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ یدالله شرفی روز شنبه در نشست خبری افزود: همچنین در این مدت  ۴۳۹ میلیارد تومان کالای قاچاق در این استان کشف شده که با وجود انجام تعداد کاهش سفرها اما از لحاظ کشفیات برابر با کشفیات پنج ماه سال گذشته است.

وی اظهارداشت: بیشترین کالاهای قاچاق کشف شده شامل لوازم آرایشی، اقلام مخابراتی، پارچه، لوازم یدکی خودرو و لوازم موبایل و تجهیزات پزشکی بوده است.

شرفی ادامه داد: از این شمار کالای کشف شده به ارزش ۱۵ میلیارد تومان کالاهای قاچاق در پنج عملیات به صورت مشترک با استان‌های قم، فارس و مرکزی در استان بوشهر کشف و ضبط شده است.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر در خصوص کالاهای همراه ملوان گفت: قانون وضعیت واردات کالای همراه ملوان (ته لنجی) را مشخص کرده و نیروهای مرزبانی طبق قانون با تخلفات در این زمینه برخورد می‌کنند.

وی افزود: طبق قانون در راستای حمایت از ملوانان واردات ۹۷ قلم کالا در قالب ۳۰ سایپا تحت عنوان ته لنجی مجاز است و در صورتی که شناورها فراتر از این بار داشته باشند، با آنها برخورد می شود.

به گفته شرفی کشف ۴۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل در مرز دریایی خلیج فارس و سواحل استان بوشهر از دیگر دستاوردهای مهم نیروهای مرزبانی در این مدت بوده است که بخشی از آن به صورت مشترک با استان هرمزگان کشف شده است.

وی ادامه داد: کشف این میزان سوخت قاچاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر گفت: از اول سال تاکنون ۱۵۸ شناور متخلف در مرزهای آبی استان توقیف و ۲۲۰ پرونده قاچاق در این استان تشکیل شده که ارزش ۳۸ پرونده بیش از یک میلیارد تومان بوده است.

شرفی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده رزمایش دریایی نظم و امنیت در هفته فراجا (نیروی انتظامی ) در مهرماه با حضور فرمانده مرزبانی کل کشور و با همکاری استان‌های خوزستان و هرمزگان در کانال دسترسی بندر بوشهر با مشارکت نیروی دریایی سپاه، بنادر و دریانوردی، شیلات و شرکت‌های تابعه با هدف به نمایش گذاشتن قدرت و توان نیروهای مرزبانی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر نیروی مرزبانی استان بوشهر از لحاظ اپتیکی و مکانیکی مجهز به تکنولوژی‌های روز و از لحاظ تقویت شناورها نیز با توجه به الحاق‌های صورت گرفته بیشتر شناورهای ۶۰ فوتی سبک و تندرو هستند.

به گفته فرمانده مرزبانی استان بوشهر مرزبانان چشمان بیدار نیروی مرزبانی است و تلاش می‌شود با تمام توان امنیت در مرزهای آبی و خشکی برقرار شود.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح انضباط‌ بخشی ۸۷۰ شناور در آب‌های استان بوشهر گفت: در این طرح با شناورهای فاقد مدرک، شناورهای صید غیرمجاز و شناورهایی که بدون مجوز شیلات به دریا می‌روند برخورد می شود.

شرفی ادامه داد: استان بوشهر دارای ۲۳ هزار کیلومتر مربع مساحت خشکی است که سه برابر این خشکی یعنی حدود ۶۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع منطقه آبی دارد.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر این نیرو مسئولیت حفاظت از ۹۳۴ کیلومتر ساحل و  ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی استان بوشهر را بر عهده دارد.