تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، فرصتی برای ارائه محصولات با فناوری از سوی شرکت‌های ایرانی بالاست.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی‌امین» با اشاره به اهمیت حضور ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، اظهار داشت: بیش از آنکه برای کشورها سود صادرات مهم باشد، این نکته دارای اهمیت است که چه کالایی صادر می‌کنند.

وی افزود: یک شاخص جهانی درباره صادرات وجود دارد به نام «شاخص پیچیدگی» که در آن میان صادرات مواد غذایی با محصولاتی که از فناوری بالا برخوردارند، تفاوت بسیاری وجود دارد.

فاطمی امین با بیان اینکه هر چه محصولات صادراتی یک کشور از فناوری پیچیده تری برخوردار باشد، شاخص جهانی آن کشور ارتقا پیدا می‌کند، گفت: در تعیین جدول کشورها، به این موضوع نگاه می‌کنند که چند کشور در جهان در حال تولید آن محصول صادراتی هستند و چند کشور نیز وارد کننده هستند؛ هر چه تعداد تولیدکننده کمتر و واردکننده بیشتر باشد، آن کالا ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

وی حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو را فرصتی برای ارائه محصولات با فناوری بالا خواند و گفت: وقتی ما پهپاد، دستگاه اکسیژن ساز و ربات جراح به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم، نشان از قدرت ما دارد و به شناخته شدن ما در جهان کمک می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در تجارت با روسیه، پیوندهای اقتصادی اهمیت دارد، گفت: پیوندهای اقتصادی به تحکیم روابط دو کشور می‌انجامد و همچنین روسیه یک کشور دارای فناوری بالا محسوب می‌شود و صادرات قطعات خودرو یا توربین و دیگر محصولات با فناوری بالا به این کشور نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران دارد.

فاطمی امین تاکید کرد: در تجارت با هر کشور لازم است که کسب و کارها به هم پیوند بخورند و این پیوند فقط با صادرات و واردات ممکن نیست، بلکه باید به تولید مشترک و تاسیس شرکت‌های مشترک فکر کنیم تا این پیوندها ناگسستنی شود.

وی در پایان با اشاره به موضوع ثبات در قیمت، کیفیت و مقدار کالای صادرات گفت: حضور در بازارهای بزرگ نیازمند کارهای بزرگ است، شما نمی‌توانید در بازار بزرگی مانند روسیه هر روز در کیفیت و قیمت به بهانه‌های مختلف تغییرات ایجاد کنید، زیرا این امر منجر به بی اعتمادی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاه های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰  شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰‌هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می شود.

ایران تنها کشوری است که بالاترین متراژ غرفه های متمرکز یک کشور را در نمایشگاه روسیه با بیش از ۹۰۰‌مترمربع غرفه نمایشگاهی در سالنی به مساحت یک‌هزار و ۷۰۰ متر مربع در اختیار دارد که در طول تاریخ نمایشگاه های برون‌مرزی بی‌نظیر است.

برچسب‌ها