به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری روز شنبه در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اظهار داشت: مردمیسازی آموزش و پرورش و ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از اولویتهای دولت مردمی ایران قوی است.
وی افزود: مفتخریم در نخستین سالگرد استقرار دولت مردمی، گردهمایی با حضور فرهنگیان و رئیس جمهور محبوب ایران اسلامی برگزار میکنیم و مدیران حوزه ستادی آموزش و پرورش، سراسر کشور گردهم آمدند تا با هم افزایی در راستای اجرای برنامه دولت مردمی بسترساز ایران قوی باشند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دغدغه مندی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور با رویکرد اسلامی سابقهای به طول انقلاب اسلامی دارد؛ اگرچه در سال ۶۷ طرحی جامع به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید اما متأسفانه اجرا نشد تا اینکه در سال ۹۰، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید و به عنوان یکی از اسناد افتخارآفرین در اردیبهشت سال ۹۲ یکی از سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد.
وی اضافه کرد: در ۱۱ سال گذشته زحمات زیادی در راستای اجرایی و عملیاتی شدن سند تحول بنیادین کشیده شد اما ناخرسندی مقام معظم رهبری نشان میدهد که همچنان از تحقق اهداف این سند فاصله زیادی داریم. اکنون اینجا هستیم تا نشان دهیم عزم خود را برای اقدامی محکم جذب کرده ایم.
میانگین سنی اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ۱۷ سال کاهش یافت
نوری با اشاره به مهم ترین اقدامات تحولی آموزش و پرورش براساس اولویت سند تحول بنیادین گفت: هماهنگ سازی واحدهای آموزش و پرورش با چارچوب های تحولی سند، گفتمان سازی مفاد اصلی سند، شناسایی، تربیت و شبکه سازی رهیاران تحول، راه اندازی مدارس الگوی تحول، تدوین لوایح قوانین لازم برای اجرای سند، ارزیابی و نظارت بر اجرای مفاد سند تحول بنیادین از مهم ترین اقدامات ذیل این راهبرد است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کااهش ۱۷ سال میانگین سنی اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از دیگر اولویت ها است که بر این اساس قرارگاه مجزایی برای بهره گیری این هدف راه اندازی شده است. توجه به مناطق محروم و روستایی با افزایش سهم دانش آموزان این مناطق در مدارس نمونه دولتی، اختصاص معلم آماده و ثابت به مناطق، تهیه و اجرای بسته های حمایتی برای تهیه زیرساخت های آموزشی و طرح تغذیه رایگان دانش آموزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث محتوا شهید بهشتی الگوست او بر آزادی در تربیت تاکید بسیار داشت و این آزادی را در ایجاد زمینه و اراده متربی می دانست.
وی اشاره کرد: یکی از بازوان شبکه مردمی امام (ره) این موارد بود؛ انقلاب از سوی مردم پیروز شد امام (ره) عنوان حکومت را در آذرماه ۱۳۵۸ به رای مردم گذاشت و نمایندگانی از هر استان که خبره قانون اساسی بودند، قانون اساسی را بررسی کردند.
نوری گفت: وقتی از مدرسه محوری و مردمی سازی صحبت می شود باید افکار امام (ره) و امامان انقلاب را ببینیم و مانند آنان عمل کنیم. در نظام تعلیم و تربیت زمینه را برای حضور واقعی مردم آماده کنیم. تثبیت و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران رویکرد مشروعیت نظام است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که براساس الگویی مشخص، مردمی سازی آموزش و پرورش را در تمامی ابعاد ترسیم کنیم. سند تحول دولت مردمی نیز براین اساس ترسیم شده است.
وی ادامه داد: در اول انقلاب، سرانه فضا و تجهیزات ۱.۵ مترمربع بود اکنون این سرانه ۵.۲ مترمربع است همچنین نرخ باسوادی در اوایل انقلاب ۳۵ درصد بود که اکنون این نرخ ۹۵ درصد است.
نوری برخی از اقدامات آموزش و پرورش را برشمرد و اضافه کرد: باید براساس ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم؛ حدود ۸ هزار مدرسه کانکسی و سنگ دست چین داشتیم و ۱۳ هزار مدرسه فاقد سرویس بهداشتی بودند که اکنون شرایط متفاوت شده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان باید به مواردی مانند افزایش ظرفیت دانشجومعلمان، اعطای گواهینامه صلاحیت به معلمان، آموزش مهارت به معلمان در ۶ ساحت به همراه ارائه کار حضوری توجه کند.
وی اشاره کرد: استقرار نظام رتبه بندی معلمان، تغییر بیمه تکمیلی فرهنگیان، همسان سازی حقوق هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه های وزارت علوم، تسهیل گری در سفر و گردشگری، ساماندهی اسکان مدارس و مراکز رفاهی، اجرای مسابقات فرهنگیان بعد از ۱۳ سال از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راستای تکریم فرهنگیان انجام شده است.
نوری عنوان کرد: همچنین در بحث محتوا، تدوین شیوه نامه کتاب های درسی، اصلاح عناوین کتب درسی، کاهش ۷۰ درصدی هزینه های کاغذ کتب از محل تولید داخلی، تالیف و متناسب سازی کتب درسی دانش آموزان استثنایی و تربیت رهیاران تحول در سراسر کشور برای ایجاد مدارس الگوی تحولی انجام شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: شاخص های الگوی رتبه بندی مدارس احصا می شود در این راستا مدارس، براساس شاخص های کلی، اسناد تحول اقدامات تحولی را انجام و ممیزه می شوند.
وی ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی، ۱۱۰۰ فضای چمن و سالن ورزشی درون مدرسه ای ایجاد شده است و دانش آموزان استعدادهای خود را در مدرسه شکوفا می کنند. در اصفهان بحث استعدادیابی دانش آموزان در حوزه تربیت بدنی انجام شده است که باید این امر تسری پیدا کند.
نوری اضافه کرد: شبکه شاد به صورت کمی و کیفی تغییر پیدا کرده است کلاس مجازی این شبکه پیگیری می شود تا این شبکه به عنوان یک شبکه یادگیری مورد توجه باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها و نمازخانه ها، ایجاد ۴۰۰ هنرستان وابسته یا جوار صنایع کارخانه جات، واریز سرانه آموزشی به حساب مدارس، استقرار قرارگاه تربیت فناورانه و آماده ساری ۱۰ هنرستان کشاورزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.
وی تصریح کرد: بحث دانش بنیان را مورد توجه داریم همچنین طرح شهید خرازی باید جدی گرفته شود؛ یک هزار فضای ورزشی باید آزادسازی شوند.
نوری درباره قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی بیان کرد: طرح نهضت نصیب آموزشی یکسان در ۴۴۹ شهرستان اجرا می شود و طرح تغذیه رایگان دانش آموزی در البرز و سیستان و بلوچستان اجرا شد.