به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم میگذرد، دولتی که به ریاست آیتالله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولتهای پس از انقلاب، هیچ دولتی بهاندازه دولت سیزدهم و آیتالله رئیسی میراثدار مشکلات، ضعفها و کاستیهای برجایمانده از دولت پیش از خود نبوده.
وضعیت بد شاخصهای کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالشها که ماحصل سیاستگذاریها و اقدامات نادرست سالهای پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیتالله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!
با اینحال گرچه چالشها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالشهای گذشته و تلاش برای ریلگذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزههای مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر میرسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این گزارش به مدیریت تئاتر در حوزه بودجه هنرهای نمایشی کشور خواهیم پرداخت.
۱۰۰ درصد افزایش بودجه تئاتر نسبت به پیش از کرونا
رسیدن عدد بودجه تئاتر در سال ۱۴۰۰ به رقم حداکثر ۴۵ میلیارد تومان در شرایطی است که این عدد در سال ۱۳۹۸ و همزمان با آغاز کرونا در کشور در کمترین حالت ۱۸ و در بیشترن حالت ۲۴ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی بودجه تئاتر در دولت سیزدهم است
قادر آشنا (مدیر کل وقت هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ) در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره بودجه تئاتر کشور با بیان آنکه سال ۹۹ عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس بودجه ۳۴ میلیارد تومانی بسته و برنامهریزی شده بود گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهمیتی که دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رویکرد جهادی و انقلابی و ایجاد تحول در ساختار فرهنگی میدهند، در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش حداقل ۲۰ و حداکثر ۳۰ درصدی در بودجه هنرهای نمایشی کشور بودیم.
رسیدن عدد بودجه تئاتر در سال ۱۴۰۰ به رقم حداکثر ۴۵ میلیارد تومان در شرایطی بود که این عدد در سال ۱۳۹۸ و همزمان با آغاز کرونا در کشور در کمترین حالت ۱۸ و در بیشترین حالت ۲۴ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی بودجه تئاتر در دولت سیزدهم و اهمیت این دولت به مدیریت کلان فرهنگی کشور بوده است.
اختصاص تمام بودجه تئاتر فجر بدون کسری بعد از ۲۰ سال
تاریخ حداقل دو دهه اخیر حتی برای نمونه، یکبار نیز شاهد تخصیص کامل بودجه اعلامشده از سوی دبیر و مبلغ پرداختشده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است!
دیگر نقشآفرینی مهم دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تحقق وعدههای دادهشده به برطرف ساختن آسیبی بازمیگشت که همواره یکی از اصلیترین موانع و سدهای برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری با محوریت فجر انقلاب بود؛ مساله بودجه!!
نمیتوان طی دو دهه اخیر به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بهعنوان مهمترین رویداد عرصه هنرهای نمایشی کشورمان و منطقه نگاه کرد و همواره - بی هیچ اغراقی - شاهد اختلاف بودجه اعلامشده از سوی دبیر این رویداد و درنهایت آنچه که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولتهای مختلف به ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این جشنواره بازمیگشت، نبود.
تاریخ حداقل دو دهه اخیر حتی برای نمونه، یکبار نیز شاهد تخصیص کامل بودجه اعلامشده از سوی دبیر و مبلغ پرداختشده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده است!
اتفاق و رویدادی که در گذار یک ساله از آغاز دولت مردمی سیزدهم؛ نخست در صحبتها و تأکیدات دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنیبر عدم دلنگرانی دبیران جشنوارههای هنری فجر انقلاب ازجمله چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر (۱۱ دی) شنیده شد که این رخداد در بحث برگزاری از نظر بودجه مشکل و مانعی نخواهد داشت.
سپس در ادامه به تصدیق حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین گام جشنواره تئاتر فجر و دکتر قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درست همان عدد اعلامشده ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه ارزیابیشده برگزاری این رخداد به شکل تام و تمام به جشنواره چهلم تعلق گرفت.
اتفاقی بیسابقه؛ پایان جشنواره تئاتر فجر بدون یک ریال بدهی!
درخشانترین بخش تخصیص کامل بودجه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ در، به هنگام و بهموقع پرداخت شدن آن بود. جاییکه همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ۲۶ بهمنماه ۱۴۰۰ این رویداد برخلاف ادوار پیشین خود حتی یک ریال بدهی نداشت.
این جشنواره توانسته بود تمام تعهدات مالی خود نسبتبه کمکهزینههای گروههای نمایشی، مسئله اسکان و پذیرایی هنرمندان استانی و همچنین دیگر هنرمندانی که در قالب گروههای نمایشی بخش تئاتر ملل برای رونق بخشیدن به بازگشت این بخش که در جشنواره سیونهم بهسبب شیوع ویروس کرونا از این رویداد حذفشده بود را به شکل تمام و بدون کوچکترین فاصله و ذرهای دلواپسی پرداخت کند
این گامی دیگر در راستای تحقق شعارها و وعدههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت تام و تمام از جشنوارههای فرهنگیهنری کشورمان، بهویژه رخدادهایی که پیشانی نوشت آن با فجر انقلاب و آثار هنری متاثر از آن تولید شده بود به شمار میرفت.
توسعه زیرساختهای آموزشی و اجرای عدالت فرهنگی
مساله آموزش بهعنوان یکی از اصلیترین ستونهای توسعه فرهنگ و هنر میان جوانان بهعنوان آیندهسازان و طلایهداران فردای ایران انقلابی و اسلامی با احداث حداقل یک هنرستان در مراکز استانهای کشور جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا کرد
از دیگر برنامههای اعلامشده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشاز گرفتن رای اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انتخابش بهعنوان سکاندار آن وزارتخانه دولت مردمی سیزدهم که ابتدا در برنامه ابلاغی او بر آن تاکید شده بود، به توسعه فراگیر هنر در دو ساحت آموزش و همچنین برداشتن گامهای عینی و عملیاتی برای تحقق توسعه عدالت فرهنگی بازمیگشت.
اتفاقی که در همان گامهای نخستین و در ادامه فعالیت دولت مردمی سیزدهم در قالب سفرهای مختلف و متعدد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استانها و تخصیص بودجه برای اتمام ساخت سالنها و زیرساختهای موردنظر برای افزایش سرانه تالارهای نمایشی با محوریت توسعه و فراگیری عرصه هنر تئاتر و همچنین تاکید او بر گام برداشتن در حوزه عینی و ملموس توسعه آموزش هنر نمایش در تمامی استانها و شهرستانها با تاکید بر احداث یک هنرستان پسرانه و یک هنرستان دخترانه در هر استان؛ جنبهای دیگر از تحقق وعدههای دادهشده از سوی دکتر اسماعیلی را با خود بههمراه داشت.
این مساله در بوته آزمون رسیدن به یک سالگی فعالیت دولت مردمی، انقلابی و جهادی سیزدهم در سایه فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً قابل رصد است.
اختصاص بودجهای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در راستای بحثهای توسعه زیرساختی و اتمام سالنها و تماشاخانههایی که بهسبب عدم بودجه کافی مدتی بود که کار ساختوساز آنها نیمهکاره باقیمانده بود خود نشاندهنده عزم اسماعیلی بر تحقق اصل عدالت فرهنگی و همچنین قرار دادن مساله آموزش بهعنوان یکی از اصلیترین ستونهای توسعه فرهنگ و هنر میان جوانان بهعنوان آیندهسازان و طلایهداران فردای ایران انقلابی و اسلامی با احداث حداقل یک هنرستان در مراکز استانهای کشور جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا کرد.