به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد قادرزاده شامگاه شنبه در پنجاه و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار داشت: اگر قیمت داخل کالاها از بیرون مرز با احتساب هزینه های تمام شده کمتر باشد یا به طور رسمی یا از طریق قاچاق وارد کشور می شود
وی با اشاره به اینکا قوانین برای مدیریت چنین مواردی است تا از میزان سوء استفادهها را به حداقل رساند، افزود: در شرایطی قرار داریم که باید برای اتخاذ هر نوع تصمیم گیری و تجلیل اتفاقات مختلف نیاز با انجام کار پژوهشی و ارائه مستندات داریم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: مرکز پژوهش و توسعه صادرات در استان باید ایجاد تا روزانه وضعیت این رویه تجاری رصد شود.
قادرزاده یادآور شد: مرز باشماق مریوان با سایر مرزهای کشور به دلیل ساختارهای محیطی و فرهنگی متفاوت است و نمی توان این تفاوت ها را نشان برتری یا ضعف قلمداد کنیم.
وی با بیان اینکه در کاهش میزان صادرات از مرزهای استان باید همه عوامل دخیل درآن مورد توجه قرار گیرد، گفت: کاهش صادرات امر خیلی غیر طبیعی نیست باید بررسی شود آیا قدرت خرید مصرف کنده نهایی کاهش یافته یا نامناسب بودن مواردی هم چون بسته بندی موجب آن شده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده روستاهای شهرستان های بانه و مریوان فقیرترین مردمان استان را دارند و اینکه این مردم از تاثیرات مرز بهره ای نبردند باید مورد بررسی بیشتر و عمیق تر قرار گیرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست با اشاره به اینکه انتظار بخش خصوصی اعمال استراتژی های مشخص برای توسعه است، اظهار داشت : حاکمیت توسعه گرا در اعتقاد به تمرکز زدایی و توجه به همه نقاط کشور متبلور می شود.
سید کمال حسینی افزود: کردستان با داشتن منابع خدادادی، معدنی و نیروی انسانی متخصص براساس آمار و ارقام موجود دارای شاخص های بالای اقتصادی نیست.
وی با اشاره به اینکه هیچ دولتی نمی تواند با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این عقب ماندگی را در استان هایی چون کردستان جبران کند، گفت: ولی تجربه در دنیا نشان داده شاخص های اقتصادی با فراهم سازی فضای کسب و کار و مهیا کردن شرایط برای فعالیت بخش خصوصی رشد می کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه
مرز مزیت منحصر به فردی برای توسعه تجاری و اقتصادی است، اظهار داشت: پیکره اقتصادی پویا و ارتباط مستحکم و تجارت مستمر می تواند استحکام بین کشورها در سایر بخش ها را هم ایجاد کند.
بیش از یک میلیارد دلار ترانزیت از گمرکات کردستان انجام شد
ناظر گمرکات استان کردستان در این نشست با اشاره به اینکه یکی از رویه های مهم و اولویت دار تجاری، صادرات است، اظهار داشت: طی چهار ماهه امسال ۵۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۶ میلیون دلار از مرزهای استان صادرات انجام شده است.
خلیل حیدری با بیان اینکه میزان صادرات در چهار ماهه امساله نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشته است، افزود: می طلبد در راستای بهبود وضعیت صادرات نشست هایی با مسوولان اقلیم کردستان عراق برگزار کنیم.
وی میزان واردات کالا از گمرکات استان را هم بیش از ۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیون دلار خواند و افزود: طی این مدت ۸۵۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۸۱ میلیون دلار ترانزیت در مرزهای استان انجام شده است.
ناظر گمرکات کردستان جانمایی نادرست ادارات را یکی از مشکلات مرز باشماق خواند و گفت: به منظور کاهش ترافیک و تسهیل در انجام امور ادارات مستقر در این مرز نیاز به ساماندهی دارد.
پیشرفت ۱۲ درصدی طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه طرح ساماندهی مرز باشماق سال ۱۳۹۶ مطرح شد، اظهار داشت: این طرح در سال ۱۳۹۹ در کارگروه های مربوطه کشوری مصوب شد.
فرزاد حسنی با بیان اینکه این طرح با قرارداد ۶۰ میلیارد تومانی به پیمانکار واگذار شده است،اعلام کرد: این طرح هم اکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
وی با اشاره به اینکه اختلاف نظر بین گمرک و سازمان راهداری موجب شدا در تامین اعتبار عمرانی در ترانشیپمنت مشکل ایجاد شود، اضافه کرد: پیمانکار از میزان تامین اعتبار ناراضی است و این اجرای طرح را به تاخیر انداخته است و پیگیر برطرف کردن آن هستیم.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان افزود: ۲۵ هکتار زمین برای اجرای این طرح باید خریداری کنیم که چندین جلسه در این رابطه تشکیل شده و امیدواریم به زودی قیمت کارشناسی این میزان اراضی اعلام شود.
وی با اشاره به اینکه در راستای این طرح چهار رویه گمرکی تفکیک می شود، گفت: به دنبال اجرای این طرح یک سری از فعالیت های گمرکی به پس کرانه های باشماق انتقال می یابد.
دستورکارهای این جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان شامل تغییر در رویه اجرایی پایش کامیون های حامل کالاهای صادراتی توسط نیروهای هنگ مرزی در مرز بین المللی باشماق مریوان، تغییر در رویه اجرایی پایش وسایط نقلیه در محوطه این پایانه مرزی، ارائه گزارش اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق و پیشگیری از اقدامات وقوغ بحرتن و حوادث غیرمترقبه در این مرز بود.