به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا خانمحمدی در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در یک نشست خبری اظهار کرد: این اجلاس یک رویداد بزرگ در حوزه آموزش و پرورش است و تمام مسئولان دورهم جمع شدند تا کار مهمی را در مهرماه رقم بزنند.
وی درباره موضوع عدالت آموزشی توضیح داد: تربیت اعم از آموزش آنچه مشهود نظام در حوزه عدالت است، رشد خوبی داشته است. نرخ پوشش در دوره ابتدایی ۹۸.۵ درصد است و ایران جزو کشورهای برتر در این حوزه است اما در حوزه کیفیت دچار چالش هستیم و این قرارگاه باید به عنوان یک سیستم و ذره بینی از تمام نهادها باشد تا انسجامی را در درون وزارتخانه ایجاد کند.
خان محمدی بیان کرد: نهادهای مختلف در تمام حوزه ها برای کمک به مناطق حاشیه شهرها و مرزها ما را همراهی خواهند کرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عملیاتی «عدالت تربیتی» و «نصیب آموزشی برابر» با بیان اینکه این قرارگاه ناظر به حل مسائل است، افزود: مسائل استان ها را در حوزه نیروی انسانی به حداقل رساندیم و قرارگاه های استانی شکل گرفته است تا برشی را برای حل موضوعات و مسائل مورد توجه قرار دهند.
وی ادامه داد: قرارگاه های منطقه ای در حال شکل گرفتن است و از ابزار تکنولوژیک برای شناسایی بازماندگان از تحصیل استفاده می کنیم.
خان محمدی افزود: در یک سامانه مشکلات دانشآموزان را احصا خواهیم کرد و در راستای ارتقای کیفیت آموزش گام خواهیم برداشت.
وی پیرامون نحوه اجرای طرح توسعه محله گفت: به دلیل تغییر نرخ اقلیم، با نرخ بالای مهاجرت مواجه هستیم؛ وزارت کشور ۲ هرار و ۲۰ محله حاشیه شهر را شناسایی کرده و قرار است در یک برنامه چندساله مسائل این مناطق را حل کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عملیاتی «عدالت تربیتی» و «نصیب آموزشی برابر» افزود: فضای آموزشی و تراکم بالای کلاس ها، تعداد اتباع و موضوعات آسیب های اجتماعی از چالش های ماست؛ تفاهم نامه ای را با وزارت کشور منعقد کردیم تا فضاهای مدارس در اختیار قرار بگیرد؛ همچنین قرار است در بحث آسیب ها معاونت پرورشی به این مناطق مشاوره اختصاصی دهد.
وی اضافه کرد: نکته ای که در سند تحول به آن اشاره صریح شده، این است که مدرسه کانون پیشرفت محله به شمار می رود؛ در حاشیه شهرها قرار است مدارس این نقش را داشته باشند و امیدواریم ظرف ۳ سال آینده به نقطه مطلوبی در این زمینه برسیم.
خان محمدی با بیان اینکه بودجه ما رشد ۱۸ درصدی داشته است اظهارکرد: یکی از چالش های ما در قرارگاه، حاشیه شهرها است؛ ۴۰۰ محله به عنوان محله هدف در استان های مرزی انتخاب شده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع تحقق نصیب برابر آموزشی گفت: این موضوع در دوره ابتدایی تعریف می شود؛ ۲۰۰ مدرسه با یک دانش آموز داریم. در ابتدایی تنوع مدارس را شاهد نیستیم بنابراین نصیب برابری آموزشی در مقطع در حال شکل گرفتن است اما در حوزه عدالت یعنی تخصیص بر مبنای شایستگی ها، در این حوزه چالش داریم.
وی تصریح کرد: کنکور برای وزارت علوم است مدل کنکور و تغییر آن بحث شده است اما در قبولی های ما ۲۲.۵ درصد از مدارس دولتی و ۷۷.۵ درصد از مدارس استعدادهای درخشان و دولتی بودند که همه نمونه دولتی ها در مناطق محروم هستند.
خان محمدی گفت: باید در حوزه مهارت از ۳۶ درصد به حداقل ۵۰ درصد برسیم؛ در اصفهان ۳۲ مدرسه جوار کارخانه داریم که تجهیزات به روزی دارند و قرار است امسال در کل کشور ۱۰۰ هنرستان جوار کارخانه راه اندازی شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع نگهداشت نیروی انسانی نیز بیان کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز نیروی انسانی است؛ در تلاش هستیم معلمان را برای مناطق مرزی استخدام کنیم و در این راستا دانشگاه فرهنگیان بحث را برای بومی گزینی این امر انجام می دهد.