لارستان- ایرنا- خیابان های شهر جدید لار که به عنوان تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه مشهور است با وقوع هر بارندگی دچار آبگرفتی و سیلاب می شود که بنا به گفته شهردار برای رفع این چالش و احداث سیل بندهای شهر رقمی افزون بر ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

به گزارش ایرنا، نواز شریفی لاری شهردار لار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: البته در این راستا و در بارش های سیل آسا دیماه ۱۴۰۰ و تابستان امسال هم رقمی افزون بر ۱۷ میلیارد ریال از سوی شهرداری لار برای مهار سیلاب هزینه شده است.

شهر جدید لار با کالبد و ساختاری مدرنیته، ویلایی ، بدون کوچه و بن بست و تقریبا با خیابان‌های یکنواخت و با شکلی هندسی و شطرنج گونه است که از سال ۱۳۴۰ ساخته شده است.

فلسفه شکل گیری این تنها شهر بدون کوچه در ایران و شاید خاورمیانه در استان فارس از یک تراژدی غم انگیز و واقعه ای تلخ و دردناک در اردیبهشت سال ۱۳۳۹ و وقوع یک زلزله مهیب و دهشتناک حکایت دارد؛ زلزله ای که حدود۴۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند و ۷۵درصد خانه های شهر(قدیم) را ویران و بیش از صدها خانواده را بی خانمان و آواره کرد.

از همان سال ۱۳۳۹ و در آن تلاطم ناشی از ویرانه های شهر و آوارگی مردم، در فاصله ای حدود چهار کیلومتری از شهر زلزله زده لار قدیم، خیمه گاه جدیدی را با ساختار و بنیانی نو و با هدف ساخت بناهایی مقاوم در برابر زلزله و حوادث طبیعی پیشنهاد کردند و از همانجا شکل گیری یک شهر جدید با ساختاری کاملا متفاوت و مدرنیته بنیان گذاشته شد.

وی به برخی از عملکرد یک ساله شهرداری لار در بخش های مختلف به ویژه حوزه عمرانی اشاره کرد و گفت: تصویب طرح ویژه بافت تاریخی شهر لار به مساحت ۱۳۰ هکتار که به طور رسمی در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید یکی زا اقدام های مهم مدیریت شهری لار در این مدت بوده است.

شهردار لار گفت: مصوبه کمیسیون ماده پنج این طرح در قالب طرح تفصیلی شهر لار نیز پیش تر انجام و به مجموعه مدیریت شهری لار  ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: شهر لار در زمره ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی مصوب در کشور است که محدوده آن بر اساس طرح جامع حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار است و بر اساس نقشه تصویب و ارائه شده بافت تاریخی لار ١٢٢ هکتار مساحت دارد و مطالعات طرح تفصیلی ویژه بافت نیز بر روی همین قسمت انجام شده است.

شریفی لاری گفت: این طرح  با توجه به ویژگی های خاص و جدید بودن طرح نیازمند یک فرآیند طولانی برای تصویب بود که با بازدیدهای میدانی مستمر و پایش نهایی طرح ها و برنامه های ارایه شده سرانجام توانست مراحل نهایی شدن و تصویب از سوی شورای عالی معماری را بگیرد و جزو نخستین شهرهای ایران از مجموع ۱۶۸ شهر دارای طرح ویژه بافت تاریخی باشد که این مهم را گرفته است.

نواز شریفی با بیان اینکه سیل دیماه سال گذشته به بیش از ۶۰ واحد مسکونی در شهر لار و بافت تاریخی آسیب وارد کرد، خواستار توجه دولت برای پرداخت تسهیلات و کمک برای بازسازی و ساخت خانه های جدید با حفظ اصول معماری موجود از سوی سیل زدگان شد. بر اثر ریزش سنگ در جریان سیل دیماه گذشته چند خانه مسکونی در محله بافت تاریخی لار دچار تخریب و باعث مرگ یک جوان شد.

او تصریح کرد: ۲۳۰ میلیارد ریال برای کمک به ساکنان این بافت تاریخی در قالب تسهیلات و کمک های بلاعوض تصویب شد اما تاکنون رقمی تحقق نیافته است.

وی همچنین ساماندهی و تعیین تکلیف پارک جنگلی لار را از دیگر اقدام های مهم شهرداری عنوان کرد و گفت:

پارک جنگلی لار با درختان دست کاشت ۳۸ سال پیش در مساحتی حدود ۶۸ هکتار در مرکز شهرستان لارستان در جنوب استان فارس ایجاد شده است که به زودی کار ساماندهی آن با هماهنگی مجموعه مدیریت شهری استانداری فارس آغاز خواهد شد.

سال ۱۳۶۲مسئولان وقت و مدیریت شهری لارستان استان فارس با کمک مردم، خیرین و دوستداران محیط زیست و البته بنا به ضرورت و اضطرار با توجه به شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی منطقه تصمیم به احداث و ایجاد پارک جنگلی گرفتند.

این پارک جنگلی و درختان دست کاشت آن اگر چه طی این سالها به همت مردم و متولیان امر رونق و صفا و جلایی به این منطقه بخشیده بود و مردم و شهروندان لاری برای فرار از تابستان های داغ و گرما به زیر خنکای درختان آن پناه می بردند، اما گویا این روزها حال خوشی ندارد.

برخی دخالت های انسانی ،خشکسالی های مستمر بیش از یک دهه گذشته به ویژه در جنوب فارس و البته خشم طبیعت باعث شده تا درختان دست کاشتی که با کوشش و تحمل سختی های فراوان مردم و صرف هزینه های هنگفت به ثمر نشست و قامت برافراشته بودند،رو به نابودی برود.

وی میزان بودجه شهرداری لار در سال ۱۴۰۱ را نیز رقمی افزون بر ۱۲۱ میلیارد تومان عنون کرد و گفت: حدود ۵۲۰ میلیارد ریال آن برای حوزه عمرانی پیش بینی شده است.

پنج طرح عمرانی آماده افتتاح در هفته دولت

شهردار لار همچنین گفت که هفته دولت امسال ۵ طرح طرح عمرانی و خدماتی و زیربنایی و رفاهی با اعتباری افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح خواهد شد.

نواز شریفی تصریح کرد: پیاده راه شهرک ولایت با اعتباری افزون بر ۴۰ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال و طرح اصلاح هندسی بلوار غدیر شمالی با اعتباری افزون بر ۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال از دیگر طرح هایی است که از محل درآمد شهرداری اجرا شده و در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای زیر سازی و آسفالت معابر شهرجدید و شهر قدیم لار به متراژ ۴۶ هزار و ۴۳۵ متر مربع و با اعتباری افزون بر ۱۳۷ میلیارد ریال از محل درآمد شهرداری از جمله طرح هایی است که با هدف تسهیل در عبور و مرور و مناسب سازی فضای شهری اجرا شده است.

او همچنین اجرای آسفالت خط شمالی بلوار جمهوری اسلامی (چهل متری اول) شهر لار با اعتباری افزون بر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل درآمد شهرداری و اعتبارات ملی را از دیگر طرح های افتتاحی هفته دولت امسال دانست.

نواز شریفی همچنین سرانه فضای سبز در شهر لار را بالای ۱۴۸ هکتار عنوان کرد و گفت: سرانه فضای سبز به ازای هر نفر ۹ونیم متر مربع است.