استاندار گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران متوازن، پویا و هوشمند است، گفت: دولت سیزدهم این پیام را که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی دارد به تمام جهان ارسال می‌کند.

اسدالله عباسی  روز سه شنبه در جریان دیدار معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان و هیات همراه با وی عنوان کرد: ایران اسلامی در گذر تاریخ همواره تعاملات سازنده و اثربخش با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای دوست و همسایه داشته و از این حیث سرزمین پهناور روسیه به عنوان یکی از دیرینه‌ترین شرکای متعهد، از اولویت خاصی در راستای گسترش مراودات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران برخوردار بوده‌ است.

وی افزود: جامعه جهانی در آستانه آغاز قرن ۲۱، آبستن تحولات و بحران های عظیم اقتصادی و سیاسی بود به طوری که بروز قدرت های نوظهور اقتصادی در کنار ضعف قدرت های برتر، قواعد بازی را به نفع آنها تغییر داده و به نوبه خود موجب بروز فرصت ها و تهدیدهای خارجی برای کشورهای در حال توسعه و گذار اقتصادی شده‌ است.

عباسی بیان داشت: در این بین یکی از راهبردهای بلندمدت دولت های همجوار و غیرهمجوار دوست، به منظور کاهش آسیب های احتمالی و استفاده از فرصت های به وجود آمده، همگرایی منطقه‌ای دو و چندجانبه گرایی است به طوری که با انعقاد تفاهم‌نامه‌های فی مابین در عرصه های مختلف، قدرت مزیت رقابتی خود را در چارچوب تعاملات جهانی افزایش داده و به جای رقابت حذف گرا در استفاده از منابع و تصاحب بازار با رویکرد برد -  باخت، یک سیستم هماهنگ توسعه یکپارچه منطقه ای را با رویکرد برد - برد طراحی و اجرا کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اظهار داشت: بدیهی است که نزدیکی تاریخی و جغرافیایی استان ها و موقعیت خاص ژئواکونومیک، ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک منطقه، این امکان را مهیا کرده تا در سایه نشست ها و گفت و گوهای دوجانبه و چندجانبه، زمینه توسعه یکپارچه منطقه فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان در شمال ایران و در جنوب دریای خزر واقع شده و از طریق رود ولگا با جمهوری تاتارستان راه آبی دارد، افزود: جمهوری مسلمان نشین تاتارستان یکی از مهمترین مناطق روسیه است، گیلان از استان های مهم کشور ایران در ارتباط با روسیه است ضمن اینکه موضوعات زیادی وجود دارد که می توانیم بر اساس آنها مناسبات اقتصادی و تجاری دو منطقه را آغاز کنیم.

عباسی بیان داشت: نشست حاضر در ادامه نشست های قبلی، گامی موثر در گسترش روابط سازنده بین جمهوری اسلامی ایران با محوریت گیلان و روسیه فدراتیو با محوریت جمهوری تاتارستان است با این امید که رهاورد این تعامل موجب بهبود شرایط اقتصادی دو منطقه و ارتقای رفاه عموم مردم شود.

وی اظهار داشت: محورهای مذاکرات، ظرفیت سنجی، کشف نقاط قوت و فرصت ها، راهکارهای عملیاتی رفع چالش ها و بهره برداری از فرصت ها که نتیجه تلاش گروه های کاری تخصصی در نشست های پیش بینی شده در برنامه خواهد بود می تواند محور و معیار تدوین تفاهم‌نامه های کلی و حتی عملیاتی در نشست های آینده بین طرفین باشد.

این هیات اقتصادی، تجاری طی سه روز گذشته قراردادهایی با حوزه های انرژی، نفت، پتروشیمی و همکاری در صنایع ماشین سازی با جمهوری اسلامی ایران منعقد کرده است و امروز پس از دیدار با استاندار نشستی با مدیرعامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی و فعالان اقتصادی استان دارد.