به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ساوت چاینا مورنینگ پست»، مقالهای که در نشریه «مهندسی مادون قرمز و لیزر» منتشر شده، حاکی است که این سامانه مادون قرمز موج متوسط هواپیماهای غیرنظامی را از فاصله ۲۸۵ کیلومتری ردگیری و دنبال کرده است. «لیو ژیهویی» مهندس الکترواپتیک همکار شرکت پیمانکار دفاعی «سیچوان» گفت: با این سامانه کلیات هدف شامل پروانه (روتور)، دُم و تعداد موتورهای هواپیما از طریق تصویر طیف مادون قرمز به وضوح قابل شناسایی است.
این رادار جست و جو کننده گرما همچنین میتواند یک اشعه نیرومند لیزر ساطع کرده و از این طریق هواپیمای هدف را روشن (نورانی) کرده و اطلاعات بیشتری از جمله تعداد پنجرههای روی هواپیما را گردآوری کند. این وسیله به علت اندازه کوچکش قابل نصب روی خودرو ، هواپیما یا حتی ماهواره برای کاربردهای گستردهای از جمله نظارت و مراقبت، هشدار زودهنگام و هدایت موشک است.
فناوری رادار مادون قرمز مسافت دور نقشی مهم در جنگهای ضدگریز ( anti-stealth) دارد. هواپیماهای مجهز به فناوریهای رادارگریز هرچند میتوانند از چشم رادارهای سنتی پنهان بمانند اما این بدنه و موتور این هواپیماها همچنان گرما تولید میکنند.
این درحالی است که بیشتر دوربینهای مادون قرمز فراتر از فاصله ۲۰ کیلومتری را مشاهده نمیکنند زیرا امواج مادون قرمز که از لحاظ فیزیکی معادل نور با انرژی پایین هستند، به سادگی جذب اتمسفر میشوند اما برخی سیگنالهای گرمایی شدیدتر در طیف متوسط مادون قرمز میتوانند از درون یک «پنجره» در هوا عبور کنند و تا فاصلههای دورتر بروند.
به گفته تیم تحقیقاتی «لیو»، افزایش مسافت رصد و ردگیری رادار مادون قرمز کار آسانی نیست. تنها تعداد فوتونها یا ذرات نور- اندکی میتوانند به لنزهای کوچک رادار برسند. لیو میگوید که سامانه آنها از یک حسگر اپتیکال پیشرفته استفاده میکند که قادر به ردگیری موثر و درست فوتونهای منفرد است هر چند این گروه تحقیقاتی جزئیات مربوط به ردگیر فوتونهای واحد را فاش نکرده است.