سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: مجموع زیربنای طرح‌های فرهنگی هنری استان که احداث آن‌ها در دولت سیزدهم بازفعال شد بیش از ۲۰ هزار متر است و اجرای این طرح‌ها زیربنای فرهنگی هنری استان سمنان را ۲ برابر می‌کند.

فرشید فلاح روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در یک سال گذشته، هشت طرح فرهنگی هنری استان سمنان مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت ابراز داشت: پنج طرح مناطق محروم استان سمنان که از سال‌ها پیش متوقف شده بود، در فهرست مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری قرار گرفت و مبلغ ۷۶۰ میلیارد ریال  به این طرح‌ها اختصاص یافت.

وی افزود: این طرح‌ها در شهرهای آرادان، ایوانکی، کلاته‌رودبار، بیارجمند و شهمیرزاد قرار دارند و هرکدام حدود ۲ هزار مترمربع وسعت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: مجتمع فرهنگی هنری دیباج نیز اعتبار مورد نیاز خود را در سفر ریاست جمهوری دریافت کرد و امسال تکمیل می‌شود.

فلاح بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز اول تالار مرکزی سمنان نیز به صورت سه ساله تخصیص یافت و مقرر شد تا سه سال آینده تکمیل شود.

وی با بیان اینکه فاز اول این تالار شامل یک سالن اجرای ۹۰۰ نفره است افزود: استان سمنان سالن اجرای بیش از ۳۰۰ نفره ندارد و با توجه به اینکه سالن هلال احمر برای اجراهای هنری استاندارد نیست و سالن دانشگاه سمنان نیز در اختیار هنرمندان قرار نمی‌گیرد، ساخت این تالار اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: ۳۰ میلیارد تومان نیز در سفر ریاست جمهوری به مجتمع فرهنگی هنری شاهرود اختصاص یافت و امید است با اختصاص به موقع اعتبارات در سال‌های آینده و بهره‌گیری از دور دوم سفرهای ریاست جمهوری این طرح‌ها تکمیل شود.

فلاح ابراز داشت: در دولت سیزدهم، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی بیش از پنج برابر رشد کرد و از ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹ به چهار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید.

وی افزود: در سال ۹۹ از نزدیک به ۲۰ موسسه فرهنگی از جانب دولت حمایت شد در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ عدد رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: بعد از ۲ سال رکود فعالیت‌های فرهنگی به علت شیوع کرونا، تلاش می‌شود این خلاء امسال جبران شود و فعالیت‌های فرهنگی هنری پرشتاب ادامه دارد.

فلاح بیان کرد: برگزاری پنج جشنواره تئاتر کافه‌ای، صحنه‌ای و خیابانی در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شد و بخشی از آن نیز تا کنون برگزار شده است.

وی افزود: سمنان عنوان شهر «خلاق کتاب» را کسب کرد که این موفقیت با ارتقاء فعالیت‌های ترویج کتابخوانی و تولید دستگاه‌های جدید عرضه کتاب توسط شرکت دانش‌بنیان رقم خورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال ۱۴۰۰ بعد از ۶ سال رکود آغاز شد و برنامه‌هایی از جمله بزرگداشت آیت‌الله شاهرودی در شاهرود و مشهد و بزرگداشت آیت‌الله شاهچراغی در دامغان و سمنان برگزار شد.

فلاح بیان کرد: همچنین برگزاری بزرگداشت آیت‌الله شاهرودی پاییز امسال در قم، برگزاری بزرگداشت آیت‌الله مهدوی دامغانی و میرزا علی‌اکبر معلم دامغانی، زمستان امسال در دامغان برنامه ریزی شد.

وی افزود: بزرگداشت ابن یمین فرومدی نیز ابتدای سال آینده در فرومد شهرستان میامی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: با توجه به اینکه مخاطبان بخش علمی بزرگداشت فرومدی افراد خاص و دانشگاهی هستند، بخش علمی این آیین در دانشگاه شاهرود برگزار می‌شود.

فلاح ابراز داشت: ۵۱ پروانه دفتر رسانه‌ای، ۹۴ مجوز اشتغال خانگی، ۸۹ فقره وام خوداشتغالی و ۷۵ فقره تسهیلات صندوق کارآفرینی امید یک سال گذشته پرداخت شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: در سال ۹۸ تعداد ۱۲ نمایندگی خبرگزاری در استان سمنان وجود داشت اما این رقم  در سال ۱۴۰۱ به ۲۱ نمایندگی رسید.