ایلام - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: صیانت از آثار شاخص هنرمندان و کتب نویسندگان از وظایف و رسالت های این اداره کل و دیگر دستگاه های متولی فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی هوشمند چهارشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بسبار گسترده و در برگیرنده طیف های متنوع فعالان فرهنگ و هنر در حوزه های مختلف  است.

وی به موضوع کنگره عظیم اربعین اشاره کرد و یادآور شد: با تشکیل ستاد اربعین در این اداره کل برگزاری برنامه های شعر علمدار، سه سوگواره اربعین، تولید فیلم مستند، جشنواره عکس، برپایی ایستگاه صلواتی تحت عنوان شین با مشارکت هنرمندان و فعالان فرهنگی استان و کشور و ایستگاه صلواتی شهدای فرهنگ، هنر و رسانه نیز در دست پیگیری است.

هوشمند به اولین سفرهای رییس جمهور به استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان و ایلام اشاره کرد و توضیح داد: باتوجه به شرایط خاص آن سفرها که فاقد پیوست فرهنگی بود، اما به دستور رییس جمهور در هیات دولت به صورت ویژه برای این استان ها پیوست های فرهنگی تصویب شد تا این نقیصه جبران شود.

وی تجهیز نگارخانه های دره شهر و چرداول، برگزاری ۱۳ جشنواره در راستای نشاط اجتماعی و ترویج ارزش های دینی از جمله جشنواره های موسیقی، تئاتر شرهانی، چاپ و نشر و تئاتر طنز اشاره و تاکید کرد: هر شهرستان بر اساس ظرفیت های بومی - محلی به یک پایلوت تبدیل شده است که باید این پایلوت ها همچون جشنواره تئاتر شرهانی به عنوان یک طرح ملی شناخته شوند.

وی برگزاری جشنواره داستان‌ رازان، طنز نوشخند، برگزاری ۱۴ نمایشگاه در حوزه های طراحی، مد و لباس، خوشنویسی، هنری، نمایشگاه عکس، هنرهای تجسمی، کتاب، پوستر، رنگ و روغن، اکسپوی منطقه ای هنرهای تجسمی را از دیگر برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام دانست و گفت: مد و لباس طرح مشکات استان ایلام به علت استفاده از تلفیق عناصر بومی، سنتی و جدید و خلق طراحی های نوین برگزیده شده است.

هوشمند ادامه داد: اربعین در آیینه شعر اقوام ایرانی، چهارشنبه های طلایی با حضور خانواده های شهدا، سلسله نشست های چراغ راه، رونمایی از کتاب شاهنامه کردی، نمایشگاه عفاف و حجاب از دیگر اقدامات فرهنگ و ارشاداسلامی استان ایلام طی یک سال کاری جاری (شهریور پارسال تا شهریور امسال) بوده است.

وی در حوزه تکریم و تجلیل از نخبگان فرهنگ و هنر نیز یادآور شد: تجلیل از عوامل بیست و ششمین جشنواره هنرهای تجسمی، تحلیل از ۵۰ هنرمند حوزه های مختلف، تجلیل از ظاهر سارایی به مناسبت تلاش برای پاسداشت زبان مادری، محمدعلی قربانی مداح و علی اشرف صندوق آبادی خوشنویس، برگزاری نشست های فرهنگی و ادبی، نشست و نقد پاسداشت زبان فارسی. نشست و نقد ادبیات بومی و کردی و ادبیات دفاع مقدس صورت گرفته است.

به گفته هوشمند کارگاه های آموزشی داستان نوسی، سامانه جامع چاپ، تبلیغات و بازاریابی، رسانه، طراحی، اوقاف فراقت، آسیب شناسی وجود اسلحه گرم در شهرستان ملکشاهی، برگزاری جشنواره های نماز و رسانه، نماز و نیایش، عکس، شعر نماز، سواد رسانه ای در طول سال گذشته برگزار شده است.